Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Výsledky medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov 4. ročníka ZŠ

Publikované: Autor/i: -

Priemerný výsledok krajín sa pohybuje v rozmedzí 320 bodov (Južná Afrika) až 581 bodov (Ruská federácia). Žiaci Slovenskej republiky (535 bodov) dosiahli výsledok signifikantne vyšší ako je priemer škály PIRLS (500 bodov), porovnateľný s priemerným výsledkom krajín EÚ (540 bodov), avšak signifikantne nižší ako priemer krajín OECD (541 bodov).

Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli aj žiaci z Rakúska (541 bodov), Nemecka (537 bodov), Kazachstanu (536 bodov), Izraela (530 bodov) a Portugalska (528 bodov). Z krajín EÚ/OECD dosiahli nižší výsledok žiaci zo Španielska, Belgicka (Flámsko), Nového Zélandu, Francúzska, Belgicka (francúzska časť), Čile a Malty.

Výber zo správy

PIRLS hodnotí dosiahnuté výsledky žiakov z hľadiska:

  • cieľov čítania - dôvody, pre ktoré ľudia čítajú (čítanie pre literárny zážitok/potešenie a čítanie za účelom získavania a využívania informácií),
  • procesov porozumenia - činnosti, ktoré žiaci vykonávajú pri čítaní textu, aby porozumeli jeho významu (vyhľadávanie explicitne uvedenej informácie; vyvodzovanie priamych záverov; interpretácia a integrácia myšlienok a informácií; hodnotenie a   posúdenie obsahu a   prvkov textu).

Ďalším aspektom sú čitateľské zvyklosti a postoje žiakov, rodičov a učiteľov zisťované na základe dát zozbieraných prostredníctvom dotazníkov. PIRLS 2016 je štvrtým cyklom medzinárodnej štúdie PIRLS a preto umožňuje jednotlivým krajinám porovnať svoj výkon v aktuálnom cykle s výkonom v predchádzajúcich cykloch.

Priemerné dosiahnuté skóre slovenských žiakov sa v posledných troch realizovaných cykloch v rokoch 2016, 2011 a 2006 významne nemení a zostáva navzájom porovnateľné.

Výsledky štúdie PIRLS je možné sledovať aj z pohľadu štyroch úrovní čitateľských zručností:

  • najvyššia úroveň - 10 % SR (EÚ/OECD 12 %) - v porovnaní s predchádzajúcim cyklami signifikantne viac (8 % PIRLS 2011).
  • vysoká úroveň - 47 %  SR (EÚ/OECD 48 %),
  • priemesná úroveň - 81 % SR (EÚ/OECD 82 %),
  • nízka úroveň - 93 % SR (EÚ/OECD 96 %).

Z hľadiska ďalšieho vzdelávania tvoria žiaci nedosahujúci ani priemernú úroveň čitateľských zručností tzv. rizikovú skupinu. Do tejto kategórie patrí 19 % žiakov 4. ročníka ZŠ na Slovensku (18 % PIRLS 2011).

Socioekonomický index

Rôzne medzinárodné výskumy ukazujú na silnú spojitosť medzi výkonom žiaka a jeho rodinným zázemím. Nižšiu hodnotu socioekonomického indexu v porovnaní so Slovenskom dosiahli 3 krajiny EÚ/OECD (Čile, Taliansko, Bulharsko). Rovnaký socioekonomický index ako Slovensko má Portugalsko. Štatisticky vyšší výkon ako žiaci SR aj napriek nižšiemu socioekonomickému indexu dosiahli žiaci Talianska a Bulharska.

Výkon žiakov a kategórie socioekonomického indexu

  • Veľa zdrojov - 16 % SR (25 % EÚ, 27 % OECD) - priemerný výsledok 592 bodov (EÚ 581, OECD 583 bodov,
  • Priemerné zdroje - 77 % SR (72 % EÚ, 70 % OECD) - priemerný výsledok 539 bodov (EÚ aj OECD 535 bodov),
  • Málo zdrojov - 8 % SR (3 % EÚ aj OECD) - priemerný výkon bol 397 bodov (EÚ 464 bodov, OECD 463 bodov).

Výkon žiakov z rodín s málo zdrojmi sa oproti roku 2011 výrazne znížil o 69 bodov zo 466 na 397 bodov. V tejto kategórii tak žiaci SR dosahujú najnižší výkon spomedzi všetkých krajín EÚ/OECD.

Domáce a školské prostredie žiakov

  • 51 % SR (EÚ 43 %, OECD 44 %) - rodič robil aktivity často, výkon žiakov je 548 bodov (EÚ/OECD 555/557 bodov).
  • 48 % SR (EÚ 55 %, OECD 54 %)- rodič robil aktivityl niekedy, výkon je 529 bodov (EÚ/OECD 535/536 bodov).

Slovenskí rodičia vo všeobecnosti uvádzajú trochu pozitívnejší vzťah k čítaniu než testovaní žiaci. 30 % žiakov SR má pozitívny vzťah a 23 % testovaných žiakov má negatívny vzťah k čítaniu. 35 % žiakov SR má rodiča s pozitívnym vzťahom k čítaniu a 19 % má rodiča s negatívnym vzťahom k čítaniu.

Výsledky ukazujú súvislosti medzi vzťahom k  čítaniu rodičov a ich detí. Predškolské čitateľské stimulujúce sa aktivity rodičov na výkon žiaka majú významne pozitívny vplyv.

V skupine žiakov s pozitívnym vzťahom k čítaniu má:

  • 40 % (46 % žiakov PIRLS 2011) rodiča s pozitívnym vzťahom k čítaniu a
  • 15 % (7 % žiakov PIRLS 2011) má rodiča s negatívnym vzťahom k čítaniu.

Vzťah rodičov k čítaniu má súvislosť aj s výkonom ich detí v čítaní. Deti rodičov s negatívnym vzťahom k čítaniu dosiahli v priemere o 77 bodov (47 bodov PIRLS 2011) nižšie skóre než deti rodičov s pozitívnym vzťahom k čítaniu.

Súvislosť  vzťahu rodiča k  čítaniu a frekvencie predškolských stimulujúcich aktivít v prípade rodičov s pozitínym vzťahom k čítaniu: často - 62,1 % , niekedy - 37,6 %, nikdy - iba 0,3 %. Rozdiel v skóre medzi prvou a druhou skupinou predstavuje 10 bodov v prospech žiakov, ktorých rodičia sa často venovali rozvíjajúcim aktivitám svojich detí v predškolskom veku.

Pozitívny vplyv rozvíjajúcich aktivít v predškolskom veku sa výrazne prejavuje v skupinách žiakov, ktorých rodičia majú negatívny vzťah k čítaniu. V prípade rodičov s negatívnym vzťahom k čítaniu, ktorí sa venovali predškolským aktivitám so svojím dieťaťom často (29 % žiakov), je ich skóre o:

  • 178 bodov vyššie v porovnaní so žiakmi, ktorých rodičia takéto aktivity vôbec nerobili (7 % žiakov),
  • 27 bodov vyššie v porovnaní so žiakmi, ktorých rodičia sa týmto aktivitám venovali len občas (64 % žiakov).

Navštevovanie predškolského zariadenia

Medzi dĺžkou navštevovania predškolského zariadenia a výkonom žiakov je pozitívna súvislosť. 

Čím dlhšie dieťa zariadenie navštevovalo, tým lepší výkon dosiahlo. V porovnaní s predchádzajúcim cyklom sme zaznamenali najvýraznejší pokles skóre v kategórii žiakov, ktorí nenavštevovali predškolské zariadenie. Tieto výsledky naznačujú opodstatnenosť povinnej predškolskej dochádzky.

Rôzne faktory ovplyvňujúce výkon žiaka

Prítomnosť na vyučovaní - zvyšovanie frekvencie absencií je vo veľkej miere spojené so znížením priemerného výkonu žiakov. Nikdy alebo takmer nikdy chýba v škole 43 % žiakov SR (72 %, resp. 71 % EU/OECD). Údaj je pre SR najnižším spomedzi všetkých krajín EÚ/OECD. Priemerný výkon žiakov v tejto kategórii je v krajinách EÚ/OECD na úrovni 548/549 bodov, SR 555 bodov. Absencia raz za týždeň - 14 % žiakov SR s výkonom 476 bodov (6 %, resp. 7 % žiakov s výkonom 486/487 bodov v krajinách EU/OECD).

Miera únavy a pocit hladu - priama súvislosť bola zistená medzi výkonom žiakov a frekvenciou pocitu hladu pri ich príchode do školy.

V priemere krajín EÚ/OECD prichádza do školy hladných každý deň 12 %, resp. 13 % (SR 14 %) žiakov. Ich výkon je na úrovni 513/515 bodov (SR 508 bodov). So znižovaním frekvencie pocitu hladu sa priemerné skóre zvyšuje. V priemere krajín EÚ/OECD sa:

  • každý deň pri príchode do školy cíti unavených 16 %, resp. 17 % (SR 22 %) žiakov;
  • takmer každý deň EÚ/OECD 19 %, resp. 20 % (SR 21 %) žiakov a
  • nikdy 13 %, resp. 12 %, (SR 9 %) žiakov. 

Najpočetnejšie zastúpenie, či už v priemere krajín EÚ/OECD, tak aj v SR, má skupina žiakov, ktorí prichádzajú na vyučovanie unavení len niekedy.

Limitujúce faktory vyučovania

  • chýbajúce základné vedomosti alebo zručnosti žiakov; žiaci trpia podvýživou alebo nedostatkom spánku; chýbajú; vyrušujú; nemajú záujem o vyučovanie; majú mentálne postihnutie, poruchy správania alebo duševné poruchy

Slovenská republika patrí medzi krajiny s jedným z najvyšších percentuálnych zastúpení žiakov, v kategórii veľmi málo obmedzené. Limitujúce faktory vyučovania boli skúmané na základe indexu vyjadrení učiteľov.

Zdroj a ďalšie informácie:



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Príspevok na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Príspevok na kurzy pohybových aktivít v prírode na rok 2023 A

Publikované: Aktualizované:

Finančné prostriedky na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Vychovávateľ ako inštruktor lyžovania N

Publikované:

Otázka: So záujmom som si prečítal informáciu, že učiteľ prvého stupňa môže byť inštruktorom lyžovania bez toho, aby absolvoval ďalšie certifikované vzdelávanie. Hľadal som možnosť pre naše učiteľky absolvovať takýto kurz, no nepodarilo sa mi to. Doteraz nás presviedčali, že je to povinnosťou každých sedem rokov. Vzťahuje sa vyhláška aj na vychovávateľku, ktorá absolvovala strednú pedagogickú školu v Modre, keďže si môže dopĺňať úväzok kvalifikovaným vyučovaním výchov na I. stupni?