Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Workoholiznus ako závislosť

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

„Keď si nepriznáš chybu, urobíš ďalšiu.” Cyril V. Connolly

Workoholizmus -  pojem, ktorý v poslednom desaťročí sa objavuje stále častejšie a zasahuje už aj do radov riadiacich pracovníkov v školstve, nevynímajúc učiteľov. Psychológovia ho zaraďujú do skupiny závislostí, ktoré môžu mať rovnako ničivé následky ako iné závislosti.

Pred niekoľkými rokmi bol workoholizmus vnímaný ako životný štýl typický pre riadiacich pracovníkov, podnikateľov, ekonómov, manažérov v najrozličnejších odvetviach, ale aj jedincov v oblasti umenia či vedy. Dnes sa už považuje za jedno z ochorení závislostí, ktorých vrchol dosahujú Japonci. Fenomén „úmrtia z prepracovanosti“ („karoshi“) zasahuje každoročne zvýšený počet obetí. Platí to aj u detí, ktoré umierajú zo závislosti pri nadobúdaní čo najvyššieho počtu vedomostí a nie je výnimkou, ak deti v školskom veku spáchajú suicídium v dôsledku ambícii a z mentálnej prepracovanosti.

Workoholizmus sa sám o sebe veľmi ťažko špecifikuje. V ohnisku závislosti dominuje práca, ktorápre človeka zaplaveného myšlienkami na prácu predstavuje bezpečné útočisko, kde získava vlastnú hodnotu. Rozlíšiť, či ide o závislosť od práce alebo len o pracovitosť nie je také jednoduché.

Takmer každý pracovitý zamestnanec je schopný pracovať v tíme, dá si poradiť a napriek zvýšenej záťaži dokáže zachovať rovnováhu medzi prácou a súkromím, workoholik to nie vždy zvláda, opakovane sa k objektu práce vracia, a to nie len

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Priznanie kreditov a 3 ročná pedagogická prax N

Publikované:

Otázka: Možno priznať 60 kreditov za rozširujúce štúdium ukončené v roku 2012, ale 3-ročnú pedagogickú prax až v roku 2016? Od 1. 9. 2018 do základnej školy nastúpila učiteľka z inej školy, ktorá v roku 2007 ukončila učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov – enviromentalistika – biológia. Rozširujúce štúdium má ukončené štátnou skúškou s údajmi: Ukončené v akademickom roku 2011/12 (22. 10. 2012) v odbore Učiteľstvo akademických predmetov, v študijnom programe: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatútúry. Vzdelávanie sa začalo 2. 9. 2010. Splnenie podmienky 3-ročnej pedagogickej praxe bolo až v marci 2016, takže nárok podľa mňa vzniká až v tomto termíne (marec 2016). Od 1. 9. 2015 sa priznanie kreditov za rozširujúce štúdium zrušilo. Myslím si, že nárok na kredity nemá, aj keď vzdelanie ukončila ešte pred 1. 9. 2015. Myslím, že musia byť do tohto termínu splnené obidve podmienky, inak nárok nie je. Uvažujem správne?