Vyhľadávanie v Školskej mediácii
Mediácia
Recenzia novinky: Program rovesníckej mediácie v školách
Kategória: Mediácia Autor/i: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.
Recenzent: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.
Autorka publikácie: PaedDr. Dušana Bieleszová
Počet strán: 320
Na úvod môjho posudku využijem vety autorky publikácie PaedDr. D. Bieleszovej, ktorá píše: „Škola je miestom, kde sa stretávajú rôzne osobnosti, záujmy a skúsenosti, čo môže viesť k výzvam vo vzťahoch medzi žiakmi. Preto je kľúčové, aby školy podporovali vytváranie zdravých vzťahov a pozitívnej atmosféry v triedach.“ Uvedené vety, resp. myšlienky ma oslovili akosi spontánne, ale o to viac významovo. Prečo? V školách by sme mali najradšej všetkých žiakov rovnakých, čo je však nemožné, rozdielnosť je prirodzená. Preto neraz dochádza, nazvime to k „treniciam“ medzi žiakmi. Nechcem zovšeobecňovať, ale kedysi nás to veľmi netrápilo a v školách sa nežiaduce prejavy žiakov často riešili rôznymi trestami. Ich výchovný dopad bol neraz málo účinný. Je preto mimoriadne správne a potrebné pripomínať rôznorodosť ako samozrejmosť, no nemenej dôležité je pracovať s onou rôznorodosťou tak, aby sme z nej vyťažili, čo je prospešné pre každého zúčastneného.
Práve toto mi vyplýva z čítania a zamýšľania sa nad mnohými vetami a myšlienkami, ktoré autorka vložila do textu. Je z nich zrejmé, že autorka ako skúsená učiteľka, autorka publikácií zameraných na mediáciu, autorka mnohých štúdií a prednášok pre učiteľov nechce poúčať, ale predovšetkým viesť všetkých, ktorí pracujú s mládežou k tomu, aby mediáciou predchádzali mnohým sociálno-patologickým javom, či už v škole alebo v neskoršom živote. Nezdráham sa vyjadriť, že ako odborníčka v danej oblasti prináša mnohé nové a v praxi overené metódy a formy mediácie. V tejto súvislosti považujem za potrebné napísať, že posudzovaná publikácia, ako aj ostatné práce autorky, sú výsledkom jej priam neúnavného, hlbokého a nefalšovaného záujmu o výchovnú prácu v školách.
Predkladaný rukopis na viac ako 260 stranách je členený do troch častí: prvá – teoretické aspekty mediácie a s tým súvisiace vzťahy, druhá – rovesnícka mediácia a s tým súvisiace vzťahy, najmä program rovesníckej mediácie, tretia – praktická časť ponúka 100 hier a aktivít zameraných na rozvoj sociálnych, komunikačných a mediačných zručností žiakov a podporu zdravých vzťahov v kolektíve.
K prvej časti: „Mediácia v školskom prostredí“ – 45 strán. V uvedenej kapitole sú spracované viaceré aspekty mediácie – aplikačná časť, podstata a roviny rovesníckej mediácie, sociálne kontexty, komunikácia ako nástroj prevencie a pod. Po preštudovaní uvedenej kapitoly konštatujem, že je v nej veľmi precízne a zodpovedne vysvetlené všetko, čo sa vzťahuje k danej oblasti. Považujem za správne, že autorka nezabúda, ale s plnou vážnosťou vysvetľuje aj legislatívnu stránku oblasti. Poznamenám, že text je mimoriadne čitateľný a zaujímavý, pretože autorka neostáva len v teoretickej
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk