Vyhľadávanie v riadení školy
Riadenie školy
Charakteristika prístupov formatívneho hodnotenia
Publikované: Autor/i: doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc. , PaedDr. Andrea Lešková, PhD. , RNDr. Ivana Sotáková, PhD. , doc. RNDr. Stanislav Lukáč, PhD. , PaedDr. Ján Guniš, PhD. , doc. RNDr. Ľubomír Šnajder, PhD. , doc. RNDr. Zuzana Ješková, PhD. , doc. RNDr. Marián Kireš, PhD. , PhDr. Veronika Laufková, PhD. , PaedDr. Renáta Orosová, PhD. , Mgr. Katarína Szarka, PhD.
Cieľom formatívneho hodnotenia je časté, interaktívne hodnotenie pokroku žiaka v učení a jeho porozumenia učivu zo strany učiteľa, samotného žiaka alebo žiakov medzi sebou (OECD/CERI, 2008). Formatívne hodnotenie poskytuje príležitosť rozoznať aktuálny stav učenia sa žiaka a reagovať naň, kým je ešte možné poskytnúť žiakovi spätnú väzbu, ktorá mu pomôže v učení a zlepšovaní sa (Cowie & Bell, 1999). Toto hodnotenie prebieha tak často, ako je potrebné a realizovateľné (každý deň, týždenne, mesačne). Môže byť uskutočňované slovne alebo písomne, pred výučbou, po výučbe alebo počas výučby (Tomengová, 2012).
Cizek (2010) syntetizoval desať charakteristík formatívneho hodnotenia:
- Vyžaduje od žiakov, aby prevzali zodpovednosť za svoje vlastné učenie sa.
- Oznamuje žiakom jasné a konkrétne vzdelávacie ciele.
- Zameriava sa na ciele, ktoré predstavujú hodnotné vzdelávacie výstupy použiteľné nad rámec výučby.
- Identifikuje súčasné vedomosti alebo zručnosti žiaka a potrebné kroky na dosiahnutie požadovaných cieľov.
- Vyžaduje vypracovanie plánov na dosiahnutie požadovaných cieľov.
- Povzbudzuje žiakov, aby realizovali hodnotenie vlastného pokroku pri dosahovaní cieľov vzdelávania.
- Uvádza príklady vzdelávacích cieľov vrátane konkrétnych hodnotiacich kritérií alebo rubrík, ktoré sa použijú na hodnotenie práce žiakov.
- Poskytuje časté hodnotenie vrátane rovesníckeho hodnotenia a sebahodnotenia žiakov začlenené do vzdeláv
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Kategórie - Riadenie školy
- Reforma - zmena
- Umelá inteligencia
- Termíny a plánovanie
- Podporné opatrenia
- Manažment a personalistika
- Školská dochádzka
- Financie a hospodárenie
- Rada školy, šk. parlament
- Školská legislatíva
- Zriaďovatelia škôl
- História
- Výlety a exkurzie
- Zákonní zástupcovia
- BOZP, zdravie, prvá pomoc
- Štatistika, výskum
Aktuálne články
Normatívy a normatívne príspevky na rok 2025 N
Publikované:
Posudzovanie nadčasov N
Publikované:
Prehľad dôležitých termínov vo februári 2025 N
Publikované: