Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Charakteristika prístupov formatívneho hodnotenia

Publikované: Autor/i: doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc. , PaedDr. Andrea Lešková, PhD. , RNDr. Ivana Sotáková, PhD. , doc. RNDr. Stanislav Lukáč, PhD. , PaedDr. Ján Guniš, PhD. , doc. RNDr. Ľubomír Šnajder, PhD. , doc. RNDr. Zuzana Ješková, PhD. , doc. RNDr. Marián Kireš, PhD. , PhDr. Veronika Laufková, PhD. , PaedDr. Renáta Orosová, PhD. , Mgr. Katarína Szarka, PhD.

Cieľom formatívneho hodnotenia je časté, interaktívne hodnotenie pokroku žiaka v učení a jeho porozumenia učivu zo strany učiteľa, samotného žiaka alebo žiakov medzi sebou (OECD/CERI, 2008). Formatívne hodnotenie poskytuje príležitosť rozoznať aktuálny stav učenia sa žiaka a reagovať naň, kým je ešte možné poskytnúť žiakovi spätnú väzbu, ktorá mu pomôže v učení a zlepšovaní sa (Cowie & Bell, 1999). Toto hodnotenie prebieha tak často, ako je potrebné a realizovateľné (každý deň, týždenne, mesačne). Môže byť uskutočňované slovne alebo písomne, pred výučbou, po výučbe alebo počas výučby (Tomengová, 2012).

Cizek (2010) syntetizoval desať charakteristík formatívneho hodnotenia:

  1. Vyžaduje od žiakov, aby prevzali zodpovednosť za svoje vlastné učenie sa.
  2. Oznamuje žiakom jasné a konkrétne vzdelávacie ciele.
  3. Zameriava sa na ciele, ktoré predstavujú hodnotné vzdelávacie výstupy použiteľné nad rámec výučby.
  4. Identifikuje súčasné vedomosti alebo zručnosti žiaka a potrebné kroky na dosiahnutie požadovaných cieľov.
  5. Vyžaduje vypracovanie plánov na dosiahnutie požadovaných cieľov.
  6. Povzbudzuje žiakov, aby realizovali hodnotenie vlastného pokroku pri dosahovaní cieľov vzdelávania.
  7. Uvádza príklady vzdelávacích cieľov vrátane konkrétnych hodnotiacich kritérií alebo rubrík, ktoré sa použijú na hodnotenie práce žiakov.
  8. Poskytuje časté hodnotenie vrátane rovesníckeho hodnotenia a sebahodnotenia žiakov začlenené do vzdeláv
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Stravovanie zamestnancov N

Publikované:

Sme škola bez právnej subjektivity, nemáme vlastnú jedáleň, preto sa stravujeme v materskej škole. Zamestnanci obecného úradu dostávajú stravné lístky v hodnote 4.80 eur. Cena nášho jedla je 2.33 eur. Jedáleň pripravuje stravu podľa vekových skupín, čo u nás znamená pre deti materskej školy. Takú istú stravu dostávajú aj učitelia ZŠ. Máme jedného zamestnávateľa jedným prispieva 55 % zo sumy 4.80 eur a druhým zo sumy 2.33 eur a ešte  stravovanie má podľa vekovej skupiny deti MŠ. Nie je to diskriminačné voči učiteľom? Nemôžu dostávať aj oni stravné lístky, alebo aby im  našiel iné riešenie, aby bol rovnaký prístup ku zamestnancom?

Triednictvo nekvalifikovaného učiteľa MŠ a zaradenie do platovej tarify A

Publikované: Aktualizované: