Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Sociálny pedagóg

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Zákon č. 291/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nadobúda účinnosť 1. 1. 2025. V článku priblížime, ako ovplyvní prijatie uvedeného zákona kategóriu odborného zamestnanca „sociálny pracovník“ a kategóriu odborného zamestnanca „sociálny pedagóg“.

Zákonom č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola v roku 2023 ustanovená nová kategória odborných zamestnancov, ktorá zahŕňala aj pozíciu s názvom sociálny pracovník. Táto kategória bola špecificky zameraná na pôsobenie sociálnych pracovníkov výlučne v rámci škôl a školských zariadení. V školskom prostredí teda mohol pôsobiť sociálny pracovník aj sociálny pedagóg ako odborný zamestnanec, pričom obaja mohli poskytovať rôzne formy podpory a pomoci v súlade so svojou špecializáciou.

Činnosti spojené s kategóriou sociálneho pracovníka mali v mnohých ohľadoch podobnosti s úlohami, ktoré už od roku 2009 vykonávali sociálni pedagógovia. Títo odborníci pôsobili nielen v školách a školských zariadeniach, ale aj v inštitúciách zameraných na sociálnoprávnu ochranu detí, sociálne služby či rehabilitáciu pre osoby so zrakovým postihnutím, spadajúcich pod Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.

Používanie terminológie známej zo zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti so­ciálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov pri činnostiach sociálneho pracovníka v školách mohol vytvárať dojem, že ide o výkon sociálnej práce upravený týmto zákonom vrátane požiadaviek na kvalifikáciu. Takýto výklad však spôsoboval, že sociálni pracovníci sa ocitli v nevýhodnom postavení, najmä v otázkach získavania a dopĺňania odborných kvalifikácií, profesionálneho rozvoja a s tým spojených výhod. Celkové nastavenie tejto kategórie viedlo k rozdielnemu vnímaniu práce sociálneho pracovníka v školách a školských zariadeniach oproti ich pôsobeniu v rámci inštitúcií pod rezortnou pôsobnosťou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Vzhľadom n

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály