Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Nepriatelia zmien v prostredí školy

Publikované: Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

„Naliehavé správanie nie je podmienené presvedčením, že všetko je dobré alebo všetko je jeden obrovský problém, ale vedomím, že život ponúka obrovské príležitosti a prináša obrovské riziká. Navyše naliehavé správanie nevychádza z pocitov spokojnosti, nepokoja, frustrácie či hnevu, ale z pevného odhodlania okamžite napredovať a víťaziť. Tieto pocity celkom prirodzene vedú k takému správaniu, že ľudia sú ostražití a proaktívni, neustále pozorujú svoje okolie, či už vnútri, alebo mimo svojej organizácie, a vyhľadávajú podstatné informácie pre dosiahnutie úspechu.“ (Kotter, P.J. 2008. Pocit naliehavosti. Eastone books : Knižná edícia. Nadácie Tatra Banky, str. 6)

Najväčšími nepriateľmi zmien (podľa Kotter, 2010) v prostredí školy sú:falošný pocit sebauspokojenia klamný pocit naliehavosti.

Falošný pocit sebauspokojenia

Tento pocit vzniká vtedy, keď sú ľudia spokojní so súčasným stavom veci a nevnímajú potrebu zmeny. Príčinou  môžu byť úspechy získané v minulosti a tendencia nechať sa unášať dobrou povesťou školy. Niekde prevláda aj strach z neznámeho. Lídri škôl môžu byť spokojní so zabehnutým chodom vecí. Falošný pocit sebauspokojenia môže viesť k tomu, že škola stráca konkurencieschopnosť, relevanciu a efektivitu.

Príklady falošného sebauspokojovania:

  • Dosahujeme dobré výsledky v testoch, ale ignoruje potrebu rozvíjať kritické myslenie, kreativitu a spoluprácu.
  • Spoliehame sa na tradičné metódy vyučovania, ale neprispôsobujeme sa zmenám v spoločnosti a novým potrebám.
  • Uspokojujeme sa s minimálnymi štandardmi kvality, ale nevytvárame stimulujúce a inkluzívne prostredie.
  • Škola sa považuje za úspešnú, ale nezohľadňuje spätnú väzbu od žiakov, rodičov, učiteľov.
  • Zdôrazňujeme úspech, ale neinvestujeme do rozvoja zamestnancov alebo komunity.

Dôsledky falošného sebauspokojenia:

  • Nečinnosť a ľahostajnosť voči potrebe zmeny.
  • Zvyšujúca sa arogancia voči tým, ktorí cítia potrebu zmeny.
  • Prevaha monotónnych činností v riadení, zanedbávanie nových príležitostí.
  • Strata motivácie zamestnancov, stagnácia produktivity a kreativity.

Falošné uspokojenie môže brániť osobnému a profesionálnému rastu, spôsobovať fluktuáciu zamestnancov v tíme a viesť k dlhodobým problémom. 

Klamný pocit naliehavosti 

Klamný pocit naliehavosti je rovnako nebezpečný ako sebauspokojenie. Prináša množstvo zbytočných pracovných porád, stretnutí a rozširujúcu sa byrokraciu. Nezmyselné úlohy vytvárajú dojem zvyšovania produktivity a odoberajú o potrebnú energiu na plnenie podstatných úloh. V t

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Príspevok na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Príspevok na kurzy pohybových aktivít v prírode na rok 2023 A

Publikované: Aktualizované:

Finančné prostriedky na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Vychovávateľ ako inštruktor lyžovania N

Publikované:

Otázka: So záujmom som si prečítal informáciu, že učiteľ prvého stupňa môže byť inštruktorom lyžovania bez toho, aby absolvoval ďalšie certifikované vzdelávanie. Hľadal som možnosť pre naše učiteľky absolvovať takýto kurz, no nepodarilo sa mi to. Doteraz nás presviedčali, že je to povinnosťou každých sedem rokov. Vzťahuje sa vyhláška aj na vychovávateľku, ktorá absolvovala strednú pedagogickú školu v Modre, keďže si môže dopĺňať úväzok kvalifikovaným vyučovaním výchov na I. stupni?