Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Skupinou centrované vedenie v školách

Dátum: Rubrika: Manažment

Zámerom príspevku je priblížiť skupinou centrované vedenie, ktoré vychádza z myšlienok C. Rogersa a Thomasa Gordona. V školstve prebieha riadenie a vedenie prostredníctvom riaditeľa školy a jeho zástupcov, príp. iných vedúcich zamestnancov. Každý vedúci zamestnanec sa môže rozhodnúť, ako bude školu riadiť. Máloktorý zamestnanec presne vie, čo všetko musí riaditeľ pre školu zabezpečiť a aké činnosti sú v jeho hlavnej réžii. Túto neznalosť považujeme za negatívum v komunikácii na pracovisku. Skupinou centrované vedenie by mohlo spomenuté negatíva zmeniť.

Základné úlohy vedúceho pedagogického zamestnanca školy

Aktuálne platná legislatíva stanovuje vedúcim zamestnancom okrem iného aj povinnosť vzdelávať sa. Pre výkon pracovnej činnosti vedúceho zamestnanca, napríklad riaditelia škôl, musia absolvovať funkčné vzdelávanie. Najprv sa absolvuje základný program funkčného vzdelávania a následne rozširujúci program funkčného vzdelávania, príp. moduly rozširujúceho programu funkčného vzdelávania.

Absolvovaním funkčného vzdelávania si účastníci osvoja potrebné profesijné kompetencie, ktoré sú podrobne uvedené vo vyhláške č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji (ďalej len „vyhláška č. 361/2019 Z. z.“). Môžeme konštatovať, že tieto kompetencie boli prevzaté a zároveň doplnené z tzv. Pokynu ministra č. 39 z roku 2017. Schválené profesijné kompetencie sa postupne dostávajú do povedomia pedagogických zamestnancov, aj keď zákon, ktorý na ne upozornil, je účinný už od roku 2019 (zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

Niektoré kompetencie môžu byť delegované na kolegov. Medzi najväčšie nedostatky riaditeľov patrí schopnosť delegovať úlohy svojim zamestnancom. Dôvodom, prečo riaditelia nepresúvajú určité kompetencie na svojich zamestnancov, je, že nakoniec musia úlohy po zamestnancoch ešte prepracovávať a venovať im ďalší čas. Schopnosť delegovať je však jednou z kompetencií, ktorú by si vedúci zamestnanci mali osvojiť.

Jej konkrétne znenie je „prideľovať a organizovať prácu podriadených zložiek a zamestnancov v súlade so základnými princípmi deľby práce“ (vyhláška č. 361/2019 Z. z.). Medzi ďalšie kompetencie, ktoré by mohli byť využívané aj v súvislosti s prístupom, ktorý predstavíme, patrí napríklad:

  • vedieť navrhnúť systém adaptácie nových zamestnancov;
  • vedieť posúdiť a navrhnúť zmeny v systéme hodnotenia pracovného výkonu a odmeňovania zamestnancov,
  • uplatniť vhodný štýl vedenia zamestnancov s ohľadom na situácie a potreby zamestnancov;
  • uplatniť motivačné stratégie na zvyšovanie pracovnej výkonnosti zamestnancov (vyhláška č. 361/2019 Z. z.).

Po rozdelení kompetencií môžu zamestnanci spoločne riešiť problémy, ako napr. navrhovanie systému hodnotenia a odmeňovania, plánovanie aktivít počas školského roka a iné. Ako sme už uviedli, tieto kompetencie musia vedúci zamestnanci získať prostredníctvom štúdia a následne ich aplikovať do praxe.

Legislatíva riaditeľom stanovuje aj činnosti, za ktoré sú zodpovední. Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, riaditeľ zodpovedá napríklad za:

  • dodržiavanie štátnych vzdelávacích programov určených pre školu, ktorú riadi,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály