Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Finančná gramotnosť

Dátum: Rubrika: Hry a aktivity

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Začlenenie finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu by malo na jednej strane pripraviť študentov na reálny život, ale tiež prispieť k ich celkovému rozvoju, zodpovednosti a nezávislosti. Na druhej strane by malo pomôcť predchádzať budúcim problémom, ako sú zadlžovanie, finančné podvody alebo neschopnosť efektívne riadiť svoje vlastné financie. V príspevku rozoberáme túto tému a ponúkame aj príklady aktivít.

V roku 2008 bol vypracovaný Národný štandard finančnej gramotnosti (ďalej len „NŠFG“), ktorý okrem finančných tém zahŕňa aj spotrebiteľskú výchovu, výchovu k podnikaniu, ako aj výchovu proti podvodom pri využívaní verejných zdrojov. Verzia 1.2 NŠFG, platná od 1. 9. 2017, definuje rozsah poznatkov, zručností a skúseností v oblasti finančného vzdelávania a manažmentu osobných financií, ktoré určujú, čo by mal absolvent predmetu zameraného na financie vedieť a byť schopný robiť.

Príklad: Nájsť, vyhodnotiť a použiť finančné informácie, stanoviť si finančné ciele a naplánovať si ich dosiahnutie, rozvinúť potenciál získania vlastného príjmu a schopnosť sporiť, efektívne používať finančné služby, plniť svoje finančné záväzky, zveľaďovať a chrániť svoj aj zverený majetok, porozumieť a orientovať sa v zabezpečovaní základných ľudských a ekonomických potrieb jednotlivca a rodiny, podniku, hodnotiť úspešnosť vlastnej sebarealizácie, inšpirovať sa príkladmi úspešných osobností, orientovať sa v oblasti finančného trhu, komerčné poisťovne, banky, poisťovne, finanční sprostredkovatelia, orientovať sa v problematike ochrany práv spotrebiteľa a byť schopný tieto práva uplatňovať, ovládať práva, povinnosti, klady a riziká osoby fungujúcej ako podnikateľ, vedieť zostaviť si a prezentovať vlastný podnikateľský zámer, myslieť strategicky, analyzovať a riešiť problémy.

Čo je finančná gramotnosť?

Finančnou gramotnosťou nazývame schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti. Finančná gramotnosť nie je absolútnym stavom, je to súvislosť schopností, ktoré sú podmienené premennými, ako sú napr. vek, rodina, zamestnanie, kultúra či miesto bydliska, vzdelanie. Je podmienená neustálym vývojom, ktorý umožňuje každému jednotlivcovi efektívne reagovať na nové osobné udalosti a neustále meniace sa ekonomické prostredie.

Kľúčové aspekty finančnej gramotnosti:

  • Rozpočtovanie: Schopnosť zostaviť a sledovať osobný alebo rodinný rozpočet je základom finančnej gramotnosti. Rozpočet pomáha kontrolovať výdavky a zabezpečiť, že vaše príjmy pokryjú vaše potreby a zároveň umožnia úspory.
  • Úspory: Finančná gramotnosť zahŕňa pochopenie dôležitosti úspor a schopnosť vytvoriť si núdzový fond, ktorý poskytuje finančnú bezpečnosť v prípade nečakaných udalostí.
  • Dlh (pôžička, úver, záväzky): Je dôležité vedieť, ako spravovať dlhy, vrátane pochopenia úrokových sadzieb, podmienok úverov a rizík spojených s nadmerným zadlžením.
  • Investovanie: Schopnosť rozumieť základným princípom investovania, ako sú rôzne typy investícií (akcie, dlhopisy, nehnuteľnosti), diverzifikácia a riziká, ktoré s nimi súvisia.
  • Dane: Pochopenie, ako dane fungujú, ako ich správne vypočítať a platiť, ako aj poznanie možností daňových úľav.
  • Poistenie: Finančná gramotnosť zahŕňa aj vedomosti o rôznych typoch poistenia a ich výhodách, ako aj o tom, ako zvoliť správne poistenie podľa vašich potrieb.
  • Finančné ciele: Schopnosť nastaviť si realistické a dosiahnuteľné finančné ciele a vytvoriť plán na ich dosiahnutie.

Finančná gramotnosť je ďalšou kľúčovou zručnosťou, ktorú by si mali deti osvojiť už v ranom veku, aby boli pripravené na budúce výzvy v oblasti vlastného finančného „sebariadenia“. Žijeme vo svete, kde sú finančné služby a produkty stále komplexnejšie, preto je potrebné, aby sa mladí ľudia stali informovanejšími, a teda z dlhodobého hľadiska aj sebavedomejšími spotrebiteľmi.

Začlenenie finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu by malo na jednej strane pripraviť študentov na reálny život, ale tiež prispieť k ich celkovému rozvoju, zodpovednosti a nezávislosti. Na druhej strane by malo pomôcť predchádzať budúcim problémom, ako sú zadlžovanie, finančné podvody alebo neschopnosť efektívne riadiť svoje vlastné financie.

Ciele predmetu finančná gramotnosť:

  • Rozvoj základných finančných zručností zahŕňa naučenie žiakov kľúčových konceptov, ako sú príjmy, výdavky, úspory, pôžičky, úroky a investície. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby študenti pochopili význam finančného plánovania a rozpočtovania na dosiahnutie udržateľnej finančnej budúcnosti.
  • Praktické zručnosti pre každodenný život zahŕňajú schopnosť vytvárať a sledovať osobný rozpočet, efektívne šetriť peniaze a stanovovať si finančné ciele. Tieto zručnosti tiež obsahujú porozumenie zodpovednému požičiavaniu a schopnosť vyhýbať sa nadmernému zadlženiu.
  • Rozvoj kritického myslenia a schopnosti rozhodovania študentov je esenciálny pri hodnotení finančných produktov, ako sú pôžičky, poistenie a investície, a pri výbere tých najvhodnejších pre ich individuálnu situáciu. Je nevyhnutné podporiť ich porozumenie rizikám a výhodám spojeným s investovaním a naučiť ich, ako robiť informované rozhodnutia v oblasti financií.
  • Ochrana pred finančnými podvodmi a bezpečnosť na internete predstavuje poskytnutie informácií o digitálnej bezpečnosti, ako sa chrániť pred finančnými podvodmi, ako bezpečne používať online bankovníctvo a platobné systémy.
  • Sociálna zodpovednosť, solidarita a pomoc iným zahŕňa povzbudzovanie žiakov, aby uvažovali o spoločenskom vplyve svojich finančných rozhodnutí, potrebe darcovstva, tretieho sektora, dobrovoľníctva a udržateľného spotrebiteľského správania.

Obsah a témy predmetu finančná gramotnosť

(1) HODNOTA PEŇAZÍ je dôležitým aspektom našej spoločnosti. Prečo peniaze existujú a ich použitie namiesto výmeny tovarov má svoje historické korene, odhaľujúce cestu, akou sa peniaze vyvinuli do podoby, ktorú poznáme dnes. Rozpoznávanie peňazí je tiež kľúčové, najmä u detí, ktoré sa učia identifikovať mince a bankovky, pričom si uvedomujú, že každá má inú hodnotu. Základné koncepty zahŕňajú pochopenie toho, čo sú príjmy a výdavky, ako aj význam šetrenia peňazí a dôležitosti nevyčerpať všetky financie naraz.

(2) ŠETRENIE A CIEĽOVÉ PLÁNOVANIE patrí k ďalšej časti obsahu. Z hľadiska významu šetrenia sa treba pýtať: Prečo je dôležité šetriť peniaze na budúce potreby alebo túžby? Učenie detí, ako si nastaviť finančné ciele, napríklad šetrenie na hračku alebo na darček, má svoj význam. Zároveň ich treba naučiť chápať rozdiel medzi potrebami a túžbami. Učiť deti rozlišovať medzi tým, čo potrebujú (napr. jedlo, oblečenie) a tým, čo chcú (napr. najnovšia hračka).

(3) ROZPOČET A PLÁNOVANIE zahŕňa základný rozpočet, ktorý predstavuje proces vysvetlenia, čo znamená rozpočet a ako sa vytvára. Ukazuje tiež, prečo je dôležité mať prehľad o svojich príjmoch a výdavkoch. Priori­tizácia výdavkov sa zameriava na určenie, na čo by mali ľudia minúť svoje peniaze najskôr, pričom sa napríklad najprv pokryjú základné potreby a až potom sa zvažujú ďalšie výdavky.

(4) ÚROKY A ΡÔŽIČKY: Základný koncept úroku je vysvetlenie toho, čo sú úroky a ako fungujú pri šetrení, čo zahŕňa záujem z vkladov, ako aj pri pôžičkách, kde ide o záujem z dlhov. Riziká pôžičiek zahŕňajú dôležitosť opatrnosti pri požičiavaní peňazí a zahŕňajú vysvetlenie dôsledkov zadlženia.

(5) INVESTOVANIE A RAST PEŇAZÍ: Základy investovania zahŕňajú učenie detí, že peniaze môžu rásť, keď sa investujú, a nielen skladujú. Je dôležité jednoducho vysvetliť, čo sú akcie, dlhopisy alebo iné investičné nástroje. Riziko a odmena zahŕňajú pochopenie, že vyššie riziko pri investovaní môže síce viesť k vyššej odmene, ale zároveň môže priniesť aj straty. Dlhodobé myslenie je kľúčové, pretože investovanie môže pomôcť dosiahnuť významné ciele v budúcnosti, akými sú napríklad kúpa domu či financovanie vzdelania.

(6) ZODPOVEDNÉ SPOTREBITEĽSKÉ SPRÁVANIE: Metódy porovnávania cien zahŕňajú hľadanie spôsobov, ako hodnotiť ceny rôznych produktov a služieb, aby sme dosiahli najlepšiu hodnotu za naše peniaze. Impulzívne nákupy majú svoje dôsledky, preto je užitočné premýšľať pred nákupom a nevyberať si veci okamžite len preto, že nás momentálne zaujmú. Kvalita je dôležitá a môže byť výhodnejšie investovať do kvalitnejších produktov, ktoré vydržia dlhšie, namiesto lacnejších, ktoré sa rýchlo zničia.

(7) POISŤOVNE: Úloha poisťovní spočíva v oblasti sociálneho zabezpečenia, ochrany majetku a zdravia, ako i v zabezpečovaní zdravotnej starostlivosti. Komerčné poisťovne a ich produkty zohrávajú dôležitú rolu v týchto oblastiach. Rozdiel medzi neživotnými, životnými a univerzálnymi poisťovňami je podstatný a je dôležité ho pochopiť.

(8) PRÁCA A MZDA: Systém sociálneho zabezpečenia je dôležitý, podobne ako pojmy hrubá mzda a čistá mzda. Mali by sme uvažovať o lepšej starobe, dôchodkoch teraz i v budúcnosti. Je dôležité vedieť, ako rozumieť mzde a odvodom, a ako správne čítať údaje na výplatnej páske. Mzdové zaťaženie je témou, ktorá sa dotýka zamestnanca aj zamestnávateľa.

(9) FILANTROPIA A SOCIÁLNA ZODPOEDNOSŤ: Význam pomoci druhým spočíva v učení detí, že peniaze môžu byť využité na podporu ostatných, napríklad prostredníctvom darov na charitu alebo podpory projektov
v komunite, čo zahŕňa aj rolu tretieho sektora v spoločnosti.

(10) DIGITÁLNA FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ, DIGITÁLNE OBČIANSTVO: Používanie digitálnych nástrojov zahŕňa učenie detí, ako bezpečne využívať digitálne platobné systémy, online bankovníctvo a spôsoby ochrany pred podvodmi. Kybernetická bezpečnosť zahŕňa základy ochrany osobných údajov, hesiel a finančných informácií pri používaní internetu.

(11) PENIAZE BUDÚCNOSTI: kryptomeny, digitálne euro, bitcoin, alternatívy „papierových peňazí“, ktoré nám prináša súčasnosť a blízka budúcnosť.

Aktivity a metódy na rozvoj finančnej gramotnosti

Aktivity na rozvoj finančnej gramotnosti musia byť zábavné, interaktívne a praktické z reálneho života. Ich úlohou je získať nielen teoretické vedomosti, teda pochopenie a osvojenie si finančných pojmov, ale aj praktické získanie skúseností, ktoré im budú užitočné v každodennom živote.

FORMY VZDELÁVANIA:

  • interaktívne aktivity, hry a simulácie: použitie simulácií a hier na praktické učenie finančných konceptov,
  • projektové učenie: realizácia projektov, pri ktorých žiaci napríklad spravujú fiktívny rozpočet alebo zakladajú malé podniky,
  • reálne príklady: diskusia o reálnych finančných situá­ciách, v ktorých sa žiaci učia z reálnych prípadov úspechov a chýb,
  • spolupráca s odborníkmi: zapojenie odborníkov z praxe, diskusie, exkurzie, ktoré môžu priniesť ­reálne skúsenosti a rady.

Simulácia osobného rozpočtu

  • Cieľ: Naučiť žiakov, ako vytvoriť a spravovať osobný rozpočet.
  • Popis: Žiaci dostanú „mesačný príjem“ a rôzne výdavky (napr. bývanie, jedlo, doprava, zábava). Musia si zostaviť rozpočet, v ktorom rozdelia peniaze medzi potrebné výdavky, úspory a prípadné ďalšie výdavky.
  • Výsledok: Študenti pochopia, ako dôležité je plánovať výdavky a šetriť.

Hra na nákup potravín

  • Cieľ: Naučiť žiakov porovnávať ceny a robiť rozumné nákupné rozhodnutia.
  • Popis: Učiteľ pripraví „obchod“ s rôznymi položkami a cenami. Každý žiak dostane určitý obnos peňazí a musí nakúpiť potraviny na celý týždeň s tým, že si vytvorí zoznam a porovná ceny.
  • Výsledok: Žiaci sa naučia, ako porovnávať ceny, identifikovať výhodné ponuky a šetriť peniaze.

Tvorba podnikateľského plánu

  • Cieľ: Naučiť žiakov základy podnikania a finančného plánovania.
  • Popis: Skupiny žiakov dostanú úlohu vytvoriť jednoduchý podnikateľský plán pre fiktívnu firmu. Musia zohľadniť náklady, ceny produktov, očakávané tržby a zisk.
  • Výsledok: Žiaci získajú predstavu o tom, ako funguje podnikanie a aké dôležité je plánovanie a kalkulácia nákladov a výnosov.

Investičná hra (spoločenské hry Monopoly, Život, Vreckové)

  • Cieľ: Naučiť základy investovania a rozumieť riziku a návratnosti. Pri týchto úlohách môžeme používať internet, stránky na investovanie, burzy a investičné kalkulačky.
  • Popis: Každý žiak dostane fiktívny obnos peňazí na investovanie do rôznych možností (akcie, dlhopisy, nehnuteľnosti, úspory). Učiteľ každý „mesiac“ (kolo hry) oznamuje zmeny na trhu, ktoré ovplyvnia hodnotu investícií.
  • Výsledok: Žiaci pochopia, ako investície fungujú, ako môže ich hodnota kolísať a aké dôležité je diverzifikovať riziko.

Role-playing: Požičanie si a splácanie pôžičky

  • Cieľ: Pochopiť, ako fungujú pôžičky, úroky a splátky.
  • Popis: Jeden žiak hrá úlohu „banky“, zatiaľ čo druhý si požičiava peniaze na kúpu niečoho (napr. bicykel). „Banka“ stanoví úrok a splátkový kalendár. Žiak, ktorý si požičal, musí splácať dlh podľa dohody.
  • Výsledok: Študenti pochopia, ako pôžičky a úroky fungujú, a uvedomia si, aké dôležité je požičiavať si zodpovedne.

Plánovanie rodinného rozpočtu /alternatíva školský výlet/

  • Cieľ: Naučiť sa, ako spravovať rodinné financie.
  • Popis: Žiaci pracujú v skupinách, kde simulujú finančnú situáciu rodiny. Musia rozdeliť príjem na rôzne potreby (napr. nájom, jedlo, oblečenie, úspory) a riešiť neočakávané situácie (napr. oprava auta, lekárske výdavky).
  • Výsledok: Deti si uvedomia, ako náročné môže byť riadenie rodinných financií a ako je dôležité mať núdzový fond.

Finančný kvíz

  • Cieľ: Otestovať a upevniť znalosti o finančnej gramotnosti, napr. v spolupráci s platformami KAHOOT, ­SLIDO, elektronické testy a pod.
  • Popis: Učiteľ pripraví kvíz s otázkami z rôznych oblastí finančnej gramotnosti (napr. úroky, rozpočet, investície, dane). Žiaci pracujú samostatne alebo v tímoch, aby odpovedali na otázky.
  • Výsledok: Žiaci si overia svoje znalosti a získajú sebavedomie vo finančných témach.

Realizácia charitatívneho projektu

  • Cieľ: Naučiť sa, ako efektívne využívať peniaze na pomoc druhým.
  • Popis: Skupiny žiakov navrhnú a zrealizujú malý charitatívny projekt (napr. zbierka na podporu miestneho útulku pre zvieratá). Musia naplánovať, ako získajú a použijú peniaze.
  • Výsledok: Študenti sa naučia o filantropii a sociálnej zodpovednosti.

Návšteva banky alebo finančného odborníka

  • Cieľ: Získať praktický pohľad na fungovanie finančných inštitúcií.
  • Popis: Učiteľ zorganizuje exkurziu do miestnej banky alebo pozve odborníka na financie, ktorý vysvetlí, ako funguje banka, čo sú úroky, aké služby banka ponúka atď.
  • Výsledok: Deti dostanú príležitosť vidieť, ako fungujú finančné inštitúcie a získať odpovede na svoje otázky.

Finančné denníky

  • Cieľ: Naučiť deti pravidelne sledovať svoje výdavky.
  • Popis: Žiaci si vedú denník, kde zapisujú každý svoj príjem a výdavok. Na konci mesiaca analyzujú svoje návyky a premýšľajú, kde môžu ušetriť.
  • Výsledok: Deti sa naučia sledovať svoje financie a rozumieť svojim výdavkovým návykom.

Zahrajme sa na podnikateľa

  • Cieľ: Zistiť, čo všetko musí podnikateľ riešiť jeden deň v reštaurácii.
  • Popis: Žiaci si medzi sebou rozdelia rôzne role, napr. majiteľ reštaurácie, čašníci, kuchári, upratovačka/upratovač, hostia. Ich úlohou je stráviť jeden deň v reštaurácii. Celú hru si musia zorganizovať žiaci, pedagóg, pôsobí ako pozorovateľ. Jednoduchými inštrukciami im dáva spätnú väzbu.
  • Výsledok: Deti sledujú a pomenujú svoje role, aká bola ich úloha, ako sa v nej cítili, ako sa im pracovalo s peniazmi.

Vytvorme si vlastnú peňaženku a bankovku

  • Cieľ: Hra je určená pre žiakov prvého stupňa. Cieľom je oboznámiť ich s reálnymi bankovkami, mincami, ich hodnotou a naučiť ich rozmieňať ich.
  • Popis: Prinesieme skutočné bankovky, ukážeme im ochranné prvky na bankovkách. Naučíme ich rozmeniť bankovky na mince.
  • Výsledok: Deti vedia rozoznať bankovky, mince, vedia ich rozmeniť a poznajú ich ochranné prvky.

Učiteľ finančnej gramotnosti

Učiteľ finančnej gramotnosti by mal mať nielen hlboké znalosti v oblasti financií, ale aj zručnosti potrebné na efektívne a zrozumiteľné odovzdanie týchto znalostí študentom. Tu sú niektoré kľúčové vlastnosti a zručnosti, ktoré by mal mať učiteľ finančnej gramotnosti:

ODBORNÉ ZNALOSTI: Učiteľ by mal mať solídne znalosti v osobných financiách, rozpočtovaní, investovaní, úveroch, poistení a daniach, ako aj o najnovších trendoch a finančných technológiách (napr. kryptomeny, digitálne euro). Dôležitá je ochota k neustálemu vzdelávaniu a dohľadávanie nových informácií. Praktické skúsenosti z bankovníctva, finančného poradenstva alebo podobných oblastí sú výhodou.

PEDAGOGICKÉ SCHOPNOSTI: Mal by jednoducho vysvetliť finančné pojmy pre rôzne vekové skupiny. Učiteľ by mal viesť triedu interaktívne, zapájať študentov do diskusií a hier. Kreativita vo vytváraní zaujímavých materiálov a aktivít je kľúčová. Dôležitá je aj schopnosť prispôsobiť výučbu rôznym úrovniam a štýlom učenia.

KOMUNIKAČNÉ ZRUČNOSTI: Učiteľ musí byť trpezlivý a chápavý, hlavne keď študenti majú problémy s pochopením finančných konceptov. Mal by podporovať otázky a kritické myslenie, umožňujúc nielen prijímanie, ale aj analyzovanie a aplikáciu informácií. Schopnosť poskytovať konštruktívnu spätnú väzbu je kľúčová na zlepšenie pochopenia a aplikácie finančných poznatkov.

INŠPIRATÍVNY LÍDER: Učiteľ by mal motivovať študentov, aby si uvedomovali dôležitosť finančnej gramotnosti. Mal by byť vzorom osobnej finančnej zodpovednosti a povzbudzovať študentov k hľadaniu informácií a prijímaniu zodpovedných rozhodnutí pre finančnú nezávislosť.

TECHNICKÉ A DIGITÁLNE ZRUČNOSTI:  Mal by vedieť využívať digitálne nástroje a platformy na výučbu finančnej gramotnosti, ako sú interaktívne aplikácie, simulácie a online kurzy.

ETICKÉ A PROFESIONÁLNE SPRÁVANIE: Učiteľ by mal klásť dôraz na etické rozhodovanie vo financiách, či už ide o požičiavanie, investovanie alebo spravovanie peňazí. Schopnosť udržať dôvernosť informácií a prejaviť vysokú úroveň integrity je kľúčová, najmä pri diskusiách o osobných financiách.

INKLUZÍVNY PRÍSTUP: Učiteľ by mal byť citlivý na rozdielne finančné podmienky a skúsenosti študentov, aby zabezpečil, že každý žiak má prístup k učeniu a môže napredovať. Mal by byť schopný prispôsobiť svoj prístup individuálnym potrebám študentov, vrátane tých, ktorí majú ťažkosti so základnými matematickými alebo finančnými konceptmi.

Výučba finančnej gramotnosti je komplexný proces, ktorý by mal začínať už v ranom veku a pokračovať po celý život. Cieľom je, aby deti vyrástli do dospelých, ktorí sú schopní zodpovedne spravovať svoje financie, robiť informované rozhodnutia a dosahovať svoje finančné ciele. Implementácia týchto tém do vzdelávania im poskytne základné nástroje a vedomosti na úspešný finančný život. 

Literatúra:

  1. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Finančná gramotnosť. [online]. Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Dostupné na: https://www.minedu.sk.
  2. Finančná gramotnosť – metodická príručka pre učiteľa. Bratislava: RAABE, 2019.
  3. ČIPKOVÁ, Lujza – HAMPOVÁ, Monika. Finančná gramotnosť základnej školy v kocke. Bratislava: IKAR, 2021.
  4. Metodická príručka pre implementáciu finančnej gramotnosti do vzdelávania na 2. stupni základných škôl. [online]. Bratislava: Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Dostupné na: https://nivam.sk.
  5. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2. Schválený dňa 9. marca 2017 pod číslom 2017-1053/10961:12-10E0. Účinnosť od 1. septembra 2017.
  6. Pracovné materiály z workshopov a školení EFC – Centrum pre finančné vzdelávanie. Nitra: EFC – Centrum pre finančné vzdelávanie, Fatranská 3, 949 01 Nitra.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk