Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Kľúčové slovo Žiak


Faktory ovplyvňujúce efektívnosť vyučovania

Efektívnosť vyučovania často rezonuje v hodnotiacich správach o školstve, ktoré nekončia lichotivo. Hovorí sa o rezervách a nedostatočnej efektívnosti. Na konci roka 2023 Tomáš Drucker označil stav školstva za národnú tragédiu. Upozorňujeme učiteľ...

Obsah výchovy mimo vyučovania – TOV Zdravie a subjektívna pohoda

ČASŤ 2 – SUBJEKTÍVNA POHODA  Dnešná situácia ovplyvňuje zmysluplné trávenie voľného času detí v školských kluboch. Narastajúca komercializácia voľnočasových aktivít viedla k rozvoju priemyslu voľného času, kde rôzne subjekty ponúkajú aktivity s rô...

Priama výučba (DI) Siegfrieda Engelmanna

Diskusia o efektívnosti pedagogických prístupov často favorizuje konštruktivizmus pred tradičnými metódami, ako je učenie sa naspamäť. Článok analyzuje, či tieto metódy skutočne znižujú motiváciu, alebo sú len podceňované. Empirické dôkazy Siegfri...

Narušená komunikačná schopnosť

Neschopnosť dorozumieť sa ovplyvňuje život jedinca, bráni plnohodnotnému prežívaniu. Na Slovensku narastá počet detí s narušenou komunikačnou schopnosťou v školách. Pedagógovia často nie sú pripravení tento problém riešiť, niekedy majú aj sami pod...

Tvorivý potenciál detí z presídlených rodín a ich príbehy

Realizácia kultúrnych podujatí a zapájanie detí a mládeže do tvorivých procesov je jedným z najdôležitejších spôsobov prekonávania sociálnych a národnostných rozdielov medzi žiakmi a predchádzania konfliktom, ktoré z nich vyplývajú. Príbehy umelec...

Stratégie rozvoja motivácie žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia

Edukácia rómskych žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia so sebou prináša výzvy a odkrýva bariéry, ktoré sú zjavné na strane žiakov, rodičov i na strane škôl. Jednou z identifikovaných bariér je nízka úroveň motivácie žiakov učiť sa. Vhodn...

Rozvoj reziliencie v školskom prostredí

Príspevok sa zaoberá témou reziliencie, resp. psychickej odolnosti z pohľadu pôsobenia pedagogických a odborných zamestnancov na žiakov a popisuje jej základné charakteristiky. Zdôvodňuje, prečo je rozvoj tejto zručnosti kľúčový pre plnohodnotnú m...

Didaktická práca učiteľa a pravidlá v školskom prostredí

V príspevku sa venujeme problematike pravidiel v školskom prostredí z pohľadu didaktickej práce učiteľa. Prezentujeme východiská, ako pracovať s pravidlami zo strany pedagogického alebo odborného zamestnanca školy, resp. školského zariadenia. Rozo...

Využitie identifikácie prekonceptov žiakov ako nástroja potenciálneho nadania

Na dieťa od najranejších fáz života pôsobia rôzne vplyvy rodiny a prostredia. Jeho vývoj ovplyvňujú aj vnútorné činitele, predispozície, ktorými získava skúsenosti, osobnostne sa rozvíja, zbiera informácie, učí sa. Získané predstavy (prekoncepty) ...

Aktivita žiakov na vyučovaní – nutnosť a potreba súčasnej edukácie

V príspevku sa venujeme aktívnemu vyučovaniu. Upozorníme na skutočnosť, že aktivita žiakov je podmienená ich motiváciou, zdôrazníme význam klímy v triede, ktorá ovplyvňuje vyučovací proces. Opíšeme aktívnu konštrukciu poznatkov žiakmi, ktorá sa st...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk