Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Medzikultúrny aspekt školských konfliktov

Kategória: Mediácia Autor/i: JUDr. Elena Zenkovich, CSc.

Konflikty sú pre školy problémom, pretože negatívne dôsledky konfliktných situácií sa týkajú všetkých zúčastnených. Najčastejšie konflikty vznikajú medzi žiakmi, ale aj medzi učiteľmi a žiakmi alebo učiteľmi a rodičmi žiakov. Pre učiteľov je riešenie tohto druhu konfliktnej situácie dosť ťažké. Pokusy o riešenie konfliktov často končia neúspechom kvôli nepochopeniu rodičov žiakov, neochote pristúpiť na kompromis alebo túžbe potrestať vinníka.

Udalosti, ktoré sa odohrávajú v živote školy, odrážajú javy, ktoré sa dejú v spoločnosti. Mnohé konflikty majú medzikultúrny charakter. Správanie detí, ktoré pochádzajú z iných krajín a študujú na slovenských školách, môže byť často problematické a rozporuplné, ale správanie a akceptácia na strane ich slovenských vrstovníkov nie sú častokrát ústretové.

Deti potrebujú právnu ochranu. To sa určite týka aj cudzincov na území Slovenskej republiky. Mimoriadne dôležitá je otázka zabezpečenia právnej ochrany detí pred diskrimináciou, násilím, šikanou.

Kultúra školy pozostáva z noriem, pravidiel, tradícií a zvykov. Predchádzanie konfliktom v školách (prevencia) je dôležitou súčasťou práce vzdelávacej inštitúcie. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky odporúča školám, aby sa pri plánovaní a realizácii preventívnych aktivít v školách a pri vypracovávaní vlastných školských preventívnych programov riadili smernicou ministerstva č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach (ďalej len „smernica č. 36/2018“).

Prejavy šikanovania a právne faktory

Podľa smernice ministerstva č. 36/2018 je šikanovanie definované ako:

  • správanie žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka alebo
  • úmyselný, spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z rôznych dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť.

Podstatou šikanovania je teda úmysel jednej osoby alebo skupiny osôb spôsobiť fyzickú alebo psychickú ujmu, agresia zo strany jedného žiaka alebo skupiny žiakov, prevaha agresora alebo skupiny agresorov nad obeťou.

Keď sa hovorí o šikanovaní, v skutočnosti existujú dve obete – osoby, ktoré sú šikanované, a tí, ktorí šikanujú. Je pravdepodobné, že šikanujúcim mohla byť alebo môže byť aj osoba, ktorá bola šikanovaná. Rodičia by mali venovať pozornosť zmenám v správaní svojho dieťaťa, ako je zvýšená agresivita a podobne.

Šikanovanie možno kvalifikovať ako trestný čin alebo ako správny delikt. Žiak, ktorý sa správa ako agresor, môže byť stíhaný za trestné činy, ako je ublíženie na zdraví, obmedzovanie osobnej slobody, vydieranie, nátlak, poškodzovanie cudzej veci, nebezpečné vyhrážanie sa, nebezpečné prenasledovanie atď. Alebo môže niesť administratívnu zodpovednosť za spáchanie priestupku proti občianskemu spolunažívaniu alebo proti majetku. Rastúci význam digitálneho sveta vytvára aj široké možnosti kybernetického obťažovania (tzv. kyberšikana). V tejto súvislosti bol do Trestného zákona od 1. júla 2021 doplnený nový trestný čin nebezpečného elektronického obťažovania.

Zároveň pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a ktorý nep

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk