Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Vianočný výber článkov z odborného časopisu Didaktika (2024)
Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia
Prečítajte si články, ktoré prinášajú praktické rady a inovatívne prístupy do školskej praxe. Objavte koncept prevráteného vyučovania, význam finančnej gramotnosti, teóriu kognitívnej záťaže či využitie nástrojov ako ChatGPT pri výučbe chémie a v školských podporných tímoch. Preskúmajte, ako ľudová pieseň dokáže obohatiť vyučovací proces, a získajte inšpiráciu na integráciu moderných edukačných nástrojov. Články sú zdrojom cenných podnetov na zlepšenie vzdelávania a práce učiteľov.
Prevrátené vyučovanie a jeho využitie v edukácii
Súčasná doba je výrazne poznamenaná inováciami. V našich podmienkach je požiadavka inovácií ešte naliehavejšia, čo vyplýva aj z hodnotenia výsledkov PISA. V školách musíme pracovať skutočne tvorivo. Časopisy Didaktika a Manažment školy v praxi nám učiteľom významne pomáhajú, upriamujú pozornosť na mnohé inovatívne prístupy v edukácii. Články majú výrazne motivačný charakter, vedú učiteľov ku komparácii svojej pedagogicko-didaktickej práce s názormi a skúsenosťami iných učiteľov. Prínosom sú aj námety a podnety pre vlastnú tvorivú inováciu, čoho výsledkom je článok o netradičnej koncepcii vyučovania, tzv. prevrátené vyučovanie.
Prečítať tu: Prevrátené vyučovanie a jeho využitie v edukácii | direktor.sk
Finančná gramotnosť
Začlenenie finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu by malo na jednej strane pripraviť študentov na reálny život, ale tiež prispieť k ich celkovému rozvoju, zodpovednosti a nezávislosti. Na druhej strane by malo pomôcť predchádzať budúcim problémom, ako sú zadlžovanie, finančné podvody alebo neschopnosť efektívne riadiť svoje vlastné financie. V príspevku rozoberáme túto tému a ponúkame aj príklady aktivít.
Prečítať tu: Finančná gramotnosť | direktor.sk
Kognitívna záťaž
doc. PhDr. PaedDr. Martina Kosturková, PhD.
Ľudský mozog je najkomplexnejší orgán v tele. Riadi funkcie životne dôležitých orgánov: srdce, pľúca, koordinuje pohyb rúk a nôh, vytvára spomienky a city. Mozog dokáže spracovať určité množstvo podnetov, no v dôsledku rýchleho toku množstva informácií je vystavený nadmernému preťaženiu. Odborníci tento stav nazývajú informačná paralýza. Tento aspekt sa vytýka najmä súčasnej škole. Každý učiteľ by mal poznať teóriu kognitívnej záťaže, pretože je úzko spätá s edukačnou oblasťou a v nej zohráva dôležitú rolu pri konštruovaní a realizovaní vzdelávacieho procesu.
Prečítať tu: Kognitívna záťaž | direktor.sk
ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie
doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc., RNDr. Ivana Sotáková, PhD., RNDr. Petra Letošníková, PhD.
Článok je prvým zo série príspevkov zameraných na využitie nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie. Jeho cieľom je charakterizovať chatbot ChatGPT, tvorbu efektívnych promptov v ňom a poukázať na praktické príklady jeho využitia pri príprave učiteľa na vyučovaciu hodinu.
Prečítať tu: ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie | direktor.sk
Blokové vyučovanie a jeho realizácia v edukácii
PaedDr. Dušana Bieleszová, prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.
Do začiatku reformy vzdelávania na všetkých školách nás delia dva školské roky. Je to obdobie, ktoré poskytuje možnosť opravy niektorých nedostatkov, na ktoré poukazujú viacerí odborníci, ale aj učitelia „pilotných škôl“, ktorí už overujú a aj v budúcom školskom roku budú overovať nový štátny vzdelávací program. Predpokladáme, že najmä pilotné overovanie zmien prinesie konkrétne námety zamerané na zlepšenie edukácie. V príspevku sa venujeme téme blokového vyučovania a poskytujeme námet na jeho využitie pri preventívnych aktivitách školy.
Prečítať tu: Blokové vyučovanie a jeho realizácia v edukácii | direktor.sk
Ľudová pieseň vo vyučovacom procese
doc. PhDr. Martina Bocánová, PhD.
V príspevku sa venujeme ľúbostnej piesni, ktorá širokospektrálne odzrkadľuje život ľudí a dobové kontexty, ktoré formovali jej prejav a boli vyjadrením každodennej reality. Zameriame sa na obrazy životných situácií ženy v patriarchálnej spoločnosti, ktorá je silne hierarchizovaná, plne podriadená systému nespochybniteľných autorít, Tie boli neprekročiteľnou hranicou pre dievčatá a ženy, ktoré boli v takejto hierarchii postavené nižšie. Ambíciou príspevku je apelovanie na využitie ľudovej piesne aj iným spôsobom, ako je to ponímané štandardne.
Prečítať tu: Ľudová pieseň vo vyučovacom procese | direktor.sk
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako prežívali Vianoce v dávnejšej minulosti žiaci našich škôl?
PhDr. Vladimír Michalička, CSc., Bratislava