Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Bezpečnosť školského prostredia

Dátum: Rubrika: Prevencia

V príspevku sa venujeme otázkam bezpečnosti školského prostredia. Približujeme problematiku efektívnej školskej prevencie. Popisujeme vhodné postupy v prípade ozbrojeného útočníka v škole. V závere prezentujeme odporúčania pre školy na zvýšenie bezpečnosti školského prostredia.

Bezpečnosť je každodenne používaným pojmom. Bezpečnosť školského prostredia je základnou podmienkou pre optimálny výchovno-vzdelávací proces. Je komplexným problémom, ktorý vyžaduje komplexné riešenia a úzku spoluprácu medzi školami, komunitami, samosprávami a ďalšími zainteresovanými stranami. Bezpečnosť v škole by mala byť samozrejmosťou pre všetkých žiakov (bez ohľadu na vek, pohlavie, sociálne prostredie), ako aj pre všetkých zamestnancov školy. Je potrebné odstrániť nedostatky a realizovať odporúčania, na ktoré opakovane poukazujú zistenia Štátnej školskej inšpekcie,1 napr. nevytvorenie podmienok na bezpečnosť školského prostredia, neriešenie šikanovania a agresívneho správania žiakov, nevykonávanie pravidelného monitoringu zameraného na prevenciu a odhaľovanie negatívnych javov, cielenejšie využívanie preventívnych aktivít, zameriavanie sa na rozvíjanie pozitívnej klímy školy.

Existuje mnoho programov a iniciatív, ktoré sa zameriavajú na tvorbu bezpečného školského prostredia, napr.:

  • Školské bezpečnostné programy: obsahujú pravidlá a postupy pre zvládanie rôznych situácií, napr. krízové situácie, násilie, vandalizmus a pod.
  • Antibullyingové programy: zamerané na prevenciu a zvládanie šikanovania pomáhajú vytvoriť prostredie, kde sa žiaci cítia bezpečne a rešpektovaní.
  • Programy na podporu duševného zdravia: poskytujú podporu duševného zdravia žiakov a prispievajú k vytvoreniu pozitívneho a bezpečného prostredia.
  • Bezpečnostné cvičenia a simulácie: školy realizujú cvičenia na prípravu na rôzne bezpečnostné hrozby, napr. požiare, prírodné katastrofy alebo aktívne streľby.
  • Programy na podporu inklúzie a diverzity: pomáhajú vytvoriť prostredie, kde sa každý žiak cíti akceptovaný a podporovaný.
  • Spolupráca so žiackou radou a rodičmi: ich zahrnutie do procesu tvorby bezpečného prostredia môže prispieť k väčšej angažovanosti a podpore zo strany celej komunity (Jablonský, 2024).

Bezpečnosť školského prostredia môže byť narušená rôznymi faktormi. K vážnym a nebezpečným patrí aj ozbrojený útok v školách. Streľba v školách je zriedkavý fenomén, ale nie výnimočný. O tom svedčia mnohé medializované útoky zo zahraničia. Ide o extrémnu formu agresívneho útoku. Kovaříková (2020) kategorizuje mimoriadne udalosti, ktoré môžu učiteľa stretnúť, do troch skupín: (1) mimoriadne udalosti spôsobené vplyvmi prírody, (2) havárie, napr. chemické, (3) antropogénne mimoriadne udalosti, napr. teroristické činy, podpaľačstvo, aktívny strelec v škole.

V mesiacoch október 2022 až marec 2023 sme realizovali výskum dotazníkovou metódou u učiteľov základných a stredných škôl na Slovensku na výskumnej vzorke 384 respondentov, zastúpené boli všetky kraje. Výskum je súčasťou riešenia projektu KEGA, ktorého vedúcou riešiteľkou je autorka príspevku. Podľa respondentov bezpečnosť školského prostredia najviac narúša problémové správanie žiakov, ďalšou výrazne negatívnou skutočnosťou je agresívne správanie rodičov, resp. zákonných zástupcov žiakov.

Problémové správanie žiakov a agresívne správanie rodičov predstavujú silné stresory, ktoré môžu negatívne ovplyvniť výkon učiteľskej profesie. Psychická záťaž učiteľov, vyvolaná pôsobením stresorov alebo viktimizáciou, môže vyústiť do prežívania stresu, čo sa negatívne prejavuje na ich psychickom i fyzickom zdraví, ovplyvňuje kvalitu ich života a je v rozpore so stavom wellbeingu. Toto všetko ovplyvňuje aj ich pedagogické pôsobenie. Podľa Belešovej (2024) výrazy ako ozbrojený útočník v škole, improvizované výbušné zariadenie, vyrovnávanie skóre (napr. neúspešný žiak, nahnevaný rodič), dieťa ako nástroj na vyrovnávanie účtov medzi rozvedenými rodičmi (únos) alebo iné núdzové situácie, už nie sú len fikciou, ale realitou. Sladký a kol. (2022) upozorňujú, že teroristický útok, ozbrojený útočník v škole alebo iná mimoriadna udalosť nie sú iba umelo vytvorenou predstavou, ale reálnym nebezpečenstvom. Toto by malo viesť zriaďovateľa a vedenie školy k zavedeniu adekvátnych bezpečnostných opatrení. Školy predstavujú miesta s vysokou koncentráciou osôb a nízkou úrovňou zabezpečenia proti násilným útokom.

Etiológia problémového správania osôb je vždy multifaktoriálne determinovaná a je výsledkom interakcie viacerých faktorov: biologických, osobnostných a sociálnych. Spoločnými znakmi sú: predchádzajúce problémy v správaní; skoro všetci boli žiakmi školy, v ktorej došlo k ozbrojenému útoku, v ďalších prípadoch išlo o býva

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály