Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Užívanie drog vo vzťahu k šikanovaniu a k agresivite na školách (2.)
Dátum: Rubrika: Problémy z praxe Zo seriálu: Užívanie drog vo vzťahu k šikanovaniu a k agresiite
V súčasnosti nie je zriedkavosťou, že počujeme o slovnej, ale aj fyzickej agresii a šikanovaní medzi žiakmi v prostredí škôl. Takéto správanie sa občas vyskytne aj zo strany žiakov a ich rodičov voči učiteľom a výnimočne sa hovorí aj o podobnom reagovaní učiteľov voči žiakom, čo sa zväčša odohráva na základe úmyselných provokácií. Otázkou je, či výskyt takýchto prípadov možno potvrdiť aj presnejšie, napr. v reprezentatívnych prieskumoch u školskej populácie.
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
ESPAD a dodatkové otázky
V dotazníkoch ESPAD z rokov 2007 a 2011 boli k základným otázkam k množstvu a k frekvencii užívania legálnych a nelegálnych drog pridané aj tri dodatkové moduly:
- A – Integrácia,
- C – Psychosociálne miery,
- E – Otázky skríningu (CAST) týkajúce sa úrovne problémov s marihuanou.
Z ďalších otázok špecifických pre krajinu boli štyri z nich na odhad úrovne problémov s alkoholom CAGE a zvyšok sa zameral na odhad znakov závislosti od alkoholu. V meraniach sa použila aj Škála závislosti od alkoholu ADS. Odpovede študentov SŠ na CAGE sa získali aj popri prieskumoch TAD2 v roku 2006 a ESPAD v roku 2007. Na odhad prítomnosti a stupňa znakov syndrómu závislosti sa použila škála ADS a jej podškály:
- Strata kontroly,
- Nutkavé pitie,
- Psycho-percepčné,
- Psycho-fyzické odvykacie príznaky,
- Tolerancia.
Do prieskumu ESPAD bolo začlenených aj desať položiek tzv. asociálneho modulu, ktoré mapovali frekvenciu výskytu agresívneho alebo asociálneho správania za predošlých 12 mesiacov, sa týkalo oblastí:
- Udrieť niektorého zo svojich učiteľov/učiteliek.
- Zamiešať sa do bitky v škole.
- Zapojiť sa do bitky, v ktorej skupina priateľov bola proti inej skupine.
- Poraniť niekoho natoľko, že potreboval/a obväz alebo lekára.
- Použiť akýkoľvek druh zbrane na to, aby získal/a niečo od inej osoby.
- Privlastniť si niečo, čo mu/jej nepatrilo, v cene nad 20 €.
- Zobrať si niečo z obchodu bez zaplatenia.
- Podpáliť niečo zámerne na cudzom majetku.
- Poškodiť úmyselne školský majetok.
- Dostať sa do problému s políciou kvôli niečomu, čo urobil/a.
Výsledky
V záveroch viacerých programov a projektov proti agresivite a šikanovaniu v školách je uvedené, že väčšie množstvo takýchto problémov sa vyskytuje skôr na druhom stupni ZŠ, než na SŠ, častejšie u chlapcov ako u dievčat.
Výsledky našich prieskumov v rokoch 2007 a 2011 tieto zistenia v zásade potvrdili:
- Asociálne alebo agresívne správanie bolo častejšie u mladších žiakov základných a u mladších študentov stredných škôl.
- Asociálne alebo ag
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk