Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Manažérske zručnosti vedúcich pracovníkov

Dátum: Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial

Problematika kvalitného riadenia akýchkoľvek ustanovizní, podnikov, firiem, škôl predstavuje v dnešnej dobe čoraz aktuálnejšiu tému. Ak chce organizačná jednotka prosperovať efektívne, musí na vedúce pozície vybrať vhodných pracovníkov, ktorí zabezpečia jej úspešné fungovanie. V riadiacich pozíciách musia byť dobre pripravení jedinci, ktorí dokážu motivovať svojich zamestnancov k lepším a zodpovednejším výkonom. 

Vrcholoví manažéri majú významné poslanie, pretože ovplyvňujú činnosť a výsledky práce v rovine intelektuálnych i materiálnych ziskov. Jednotliví riadiaci pracovníci sú zodpovední za dosahovanie požadovaných výsledkov, pričom sú im udelené riadiace právomoci pri práci so zamestnancami škôl na každom stupni vzdelávania.

Jedným zo spoločenskovedných odborov, ktorý môže prispieť ku skvalitneniu ľudskej stránky riadenia, je psychológia. Poznanie jej zákonitostí, platných pre oblasť manažmentu, je pre manažérov dôležité, pretože moderné riadenie súčasného školstva je čoraz náročnejšie a na riadiaceho pracovníka kladie čoraz vyššie požiadavky. Avšak znalosti psychológie riadenia sú často v oblasti riadenia školstva nedoceňované. Zvládanie seba samého, porozumenie sebe a iným ľuďom, stratégie a taktiky pri vybavovaní principiálnych požiadaviek nutných na fungovanie úspešného školstva je považované za niečo okrajové.

Tento fakt treba zohľadniť pri výbere pracovníkov na manažérske pozície. Samotné profesionálne vzdelanie nie je zárukou úspechu v procese výberu vhodných pracovníkov na riadiace manažérske miesta, v dominantnej miere tu treba zohľadniť osobnostné predpoklady jedinca.

Funkcie a úlohy manažérov

Manažéri zabezpečujú, aby organizácie fungovali a ich jednotlivé zložky pracovali efektívne a sú zodpovední za dosahovanie požadovaných výsledkov. Majú určité právomoci, riadia a odmeňujú pracovníkov. Manažéri prispievajú k dosahovaniu cieľa tým, že zamestnancov motivujú, inšpirujú, riadia aby prezentovali svoje schopnosti a úsilie. Touto aktivitou sa spolupodieľajú na  dosahovaní finálnych cieľov. Ich úlohou je efektívne zadeliť čas na manažérske aktivity: plánovanie, organizovanie, vedenie a kontrolu.

  • Plánovanie je východiskovou a najdôležitejšou funkciou v riadení. Je to proces rozhodovania o budúcom priebehu určitého smerovania a pôsobenia, ktoré má v školstve mimoriadne dôležitý význam. Bez plánovania či už v širšom vnímaní riadenia školy alebo užšom vnímaní riadenia vyučovacej jednotky je fungovanie školy nemysliteľné. Riadiace osobnosti zaisťujú, aby boli k dispozícii potrebné zdroje, aby boli zmysluplne stanovené priority, aby cesta k dosahovaniu cieľa bola rozvrhnutá v rámci kritérií dosahovania požadovanej úrovne.
  • Organizovanie predstavuje rozdeľovanie celkového množstva manažérskych úloh do vyučovacích procesov. Je zamerané na tvorbu štruktúry vzťahov – organizačnej štruktúry a koordináciu činnosti jednotlivých pra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály