Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Manažér verzus líder v škole

Dátum: Rubrika: Manažment

V príspevku sa venujeme problematike vedenia a riadenia školy, resp. školského zariadenia z hľadiska charakteristiky pozície manažéra (riadiaceho pracovníka) a lídra (vizionára). Charakterizujeme pojmy, objasňujeme ich vzájomný prienik i zásadné rozdiely v činnosti manažéra a lídra. Venujeme sa typológii líderstva prostredníctvom identifikácie špecifických rozvíjateľných vodcovských vlastností. 

Charakteristika pojmov

Transformácii školstva, po vzore mnohých zahraničných modelov, nemožno zabrániť. Je však potrebné konkrétnejšie vymedziť charakteristiku pozície manažéra – predovšetkým riadiaceho pracovníka a lídra, vizionára – vodcu, ktorý je schopný presvedčiť a nadchnúť spolupracovníkov k splneniu vytýčených cieľov. Nie každý, kto disponuje líderskými schopnosťami, má aj predpoklady byť dobrým manažérom, avšak každý manažér by mal byť schopný viesť a motivovať svojich podriadených k napĺňaniu globálnych cieľov organizácie.

Vychádzajúc z všeobecného manažmentu vymedzenie funkcií manažéra nie je zložité, jeho úlohy sú jasne určené. Jeho dôležitou úlohou je aj vedenie tímu. Ide o činnosť zameranú na usmerňovanie ľudí podľa vytýčených cieľov. Ďalej ide predovšetkým o plánovanie, organizovanie, riadenie a kontrolovanie ľudí.

Pri líderstve ide o proces zámerného sociálneho ovplyvňovania, kde je ťažisko v komunikácii, tvorbe novej paradigmy a zlepšovaní kultúry školy. Od spôsobu i schopnosti manažérov viesť ľudí závisia individuálne výkony zamestnancov i celej organizácie. Preto by každý manažér mal disponovať určitými líderskými schopnosťami, ktoré by mu uľahčili získať si nasledovníkov a motivovať ich k dosiahnutiu stanovených cieľov. Pri vedení zamestnancov v užšom zmysle slova ide o bezprostredné pôsobenie na podriadených a v širšom zmysle slova o vytváranie takého pracovného prostredia, kde sú zamestnanci ochotní podriadiť svoje záujmy a ciele záujmom a cieľom organizácie. Novák, Lehotský a Sihelský (2014) opisujú lídra ako experimentálnejšieho, vizionárskejšieho, flexibilnejšieho a tvorivejšieho a pritom menej kontrolovateľného. Manažéra považujú za pracovníka s racionálnejším, štruktúrovanejším a usporiadanejším prístupom.

Líder a manažér v školskom prostredí

Školské prostredie je špecifické cieľovou skupinou, vplyvom komunity, spoločenských podmienok, konkrétnej oblasti zamerania na edukačný proces. Manažérske pozície v škole sú pozície vedúcich pedagogických zamestnancov, vedúcich odborných zamestnancov. Podľa § 39 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákona č. 138/2019 Z. z.“) vedúcim pedagogickým zamestnancom je riaditeľ, zástupca riaditeľa, hlavný majster odbornej výchovy, vedúci vychovávateľ. Vedúcim odborným zamestnancom je riaditeľ, zástupca riaditeľa a vedúci odborného útvaru. Medzi ďalšie pozície vedúcich pedagogických zamestnancov patrí vedúci predmetovej komisie, vedúci vzdelávacej oblasti, vedúci metodického združenia, vedúci študijného odboru alebo vedúci záujmového združenia

V zameraní na školské prostredie sa v zahraničnej literatúre stretávame s vymedzením líderstva, konkrétnych kompetencií pre ma

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály