Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Školský manažment ako teoria a prax riadenia (2.)
Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Školský manažment ako teória a prax riadenia
V článku sa venujeme systémovému charakteru pedagogického riadenia v školách a školských zariadeniach, opíšeme zoznam komponentov školského manažmentu. Rozoberieme funkcie manažéra zabezpečujúce vzdelávací program, ako aj hlavné úlohy školského manažmentu. Venujeme sa aj osobnostným predpokladom na výkon funkcie vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca.
Dokončenie z predchádzajúceho čísla
Kompetencie školského manažmentu obsahujú celý súhrn rôznych opatrení, ktoré sú zamerané na zabezpečenie efektívneho a stabilného fungovania vzdelávacieho procesu v podmienkach súčasných vzdelávacích a výchovných zariadení. Štruktúra školského manažmentu zahŕňajú úrovne riadenia činnosti pedagogického kolektívu, riadenia činnosti pedagóga a riadenia činnosti žiakov a študentov.
Systémový charakter pedagogického riadenia
Pedagogická realita predstavuje množstvo hierarchicky horizontálne a vertikálne prepojených systémov (systém ponímame ako súhrn prvkov, medzi ktorými vznikajú určité vzťahy). Napr. didaktický systém je časť všeobecného pedagogického systému, ktorú vyčleňujeme a rozoberáme ako relatívne samostatnú, aby sme mohli hlbšie pochopiť procesy, ktoré v nej prebiehajú.
Systémovej podstate pedagogických procesov zodpovedá systémový charakter pedagogického riadenia v hlavných rozmeroch (rovinách).
Vo vertikálnej rovine vyčleňujeme systémy a zodpovedajúce im úrovne riadenia:
- štátny systém vzdelávania a výchovy celkovo (úroveň štátneho manažmentu);
- regionálne vzdelávaco-výchovné systémy (úroveň regionálneho manažmentu);
- vzdelávaco-výchovné systémy VÚC - vyšších územných celkov (oblastná úroveň manažmentu);
- vzdelávacie inštitúcie a im zodpovedajúca úroveň manažmentu;
- jednotlivé oddelenia vzdelávaco-výchovných zariadení a im zodpovedajúca úroveň manažmentu.
V horizontálnej rovine hovoríme o nasledujúcich úrovniach kvalifikovaného riadenia:
- vyučovacie hodiny,
- samostatná mimoškolská práca,
- profesionalizmus pedagóga a pod.
Osobitne vyčleňujeme riadenie pedagogických projektov. Ostatné sú relatívne izolované smery (časti) pedagogickej činnosti, vykonávané s určitým cieľom.
Príklad: Na úrovni školy môžu existovať nasledujúce pedagogické projekty: vedecké výskumy pedagógov; vedecké výskumy študentov; učebné hodiny; rozličné výchovné podujatia; vydavateľské projekty; výmena študentov a pedagógov; stavebné projekty; skúškové obdobia; prázdniny; oddychovo-zábavné podujatia.
Do počtu podstatných a stabilných komponentov pedagogických systémov zaraďujeme:
- ciele (zmysel) fungovania systému, hlavným cieľom je formovanie slobodného, zodpovedného a tvorivého človeka, pripraveného na život v súčasných podmienkach;
- obsahové naplnenie procesov a podporných procesov;
- organizácia (formy a metódy) procesov;
- nabádanie (motivácia) účastníkov pedagogických procesov na dosiahnutie dobrých výsledkov.
Iní bádatelia zoznam komponentov školského manažmentu rozširujú o:
- vzdelávací komponent - predpokladajúci organizáciu procesu vzdelávania a výchovy v jeho vzájomnej spojitosti s princípmi, metódami, prostriedkami a formami riadenia učebným procesom;
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk