Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Efektívna komunikácia a komunikačné zručnosti

Publikované: Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

Umenie efektívne komunikovať patrí medzi cenné manažérske schopnosti. To, či komunikujeme efektívne, vieme jednoducho zistiť. Ak správa, ktorú sme odosielali, bola na druhej strane prijatá a pochopená rovnako či podobne, ako sme zamýšľali, komunikácia bola efektívna.

V rámci procesu komunikácie využívame množstvo zručností. V pozícii odosielateľa narábame s prostriedkami verbálneho (jazyk) a neverbálneho (reč tela) charakteru. Naopak, v pozícii prijímateľa uplatňujeme prvky aktívneho počúvania, ktoré sa tiež prejavuje verbálnou (verifikačné otázky) a neverbálnou (mimika, gestá) formou.

Príklad:

  • Popis, konštatovanie – „Vidím/počujem, že ...“.
  • Informácia – „Je potrebné; pomohlo by, ak ...; toto sa robí takto ...“.
  • Vyjadrenie očakávaní, potrieb – „Očakávam, že...“.
  • Možnosť voľby – „Urobíš to takto alebo takto? ...“.
  • Dve slová – „Kubo, pero! Pán učiteľ, triedna kniha!“.
  • Priestor pre spoluúčasť a aktivitu – „Čo s tým urobíme? Čo si o tom myslíš?“.

Podstatnou súčasťou komunikácie je voľba vhodnej intonácie, zrozumiteľnosti, jazykového štýlu a využívanie rôznych techník vo vystúpení, či diskusií.

V náročných a stresových situáciách dusnú atmosféru pomáha uvoľniť tzv. neutrálny jazyk. Jedná sa o voľbu takých slov a viet, ktoré sú objektívne, bez citového zafarbenia, bez hodnotenia a z pozície tretieho subjektu aj bez akéhokoľvek p

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Priznanie kreditov a 3 ročná pedagogická prax N

Publikované:

Otázka: Možno priznať 60 kreditov za rozširujúce štúdium ukončené v roku 2012, ale 3-ročnú pedagogickú prax až v roku 2016? Od 1. 9. 2018 do základnej školy nastúpila učiteľka z inej školy, ktorá v roku 2007 ukončila učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov – enviromentalistika – biológia. Rozširujúce štúdium má ukončené štátnou skúškou s údajmi: Ukončené v akademickom roku 2011/12 (22. 10. 2012) v odbore Učiteľstvo akademických predmetov, v študijnom programe: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatútúry. Vzdelávanie sa začalo 2. 9. 2010. Splnenie podmienky 3-ročnej pedagogickej praxe bolo až v marci 2016, takže nárok podľa mňa vzniká až v tomto termíne (marec 2016). Od 1. 9. 2015 sa priznanie kreditov za rozširujúce štúdium zrušilo. Myslím si, že nárok na kredity nemá, aj keď vzdelanie ukončila ešte pred 1. 9. 2015. Myslím, že musia byť do tohto termínu splnené obidve podmienky, inak nárok nie je. Uvažujem správne?