Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Kritické myslenie - základná výbava nových generácií

Publikované: Autor/i: Mgr. Arnold Kiss

Článok obsahuje vysvetlenie myšlienky, prečo potrebujeme zmeniť spôsob, akým sa dnešná generácia žiakov učí v oblasti kritického myslenia a princípy, ktorými sa pri tejto zmene riadiť.

“Šia­len­stvo je ro­biť rov­nakú vec opa­ko­vane a oča­ká­vať iné vý­sledky.”  A. Einstein

Učitelia, žiaci, internet

Tou najpodstatnejšou skutočnosťou, ktorá odlišuje dnešné generácie žiakov a študentov v školách (nar. cca od roku 1993) od tých predchádzajúcich, je rola, ktorú v ich životoch zohráva internet. Pre tieto generácie je internet prirodzenou a každodennou súčasťou ich života, čo sa o ich učiteľoch a riaditeľoch povedať nedá. Vekový priemer učiteľov na slovenských školách je 43 rokov (TALIS, 2013). Inak povedané, dnešní učitelia sa začali učiť orientovať na internete priemerne vo veku 20 rokov (ak považujeme rok 1995 za rok, kedy sa internet dostal k širšej verejnosti - zdroj tech.sme.sk). Aj to išlo o "pionierov" na internete, ktorý sa iba ťažko dá prirovnať k internetu, s ktorým vyrastali deti v 21. storočí. Táto generačná medzera je ale ešte výraznejšie znásobená, ak si uvedomíme, v čom spočíva.

Vzdelávací obsah a forma

Veľká časť obsahu, ktorý sa ostatných niekoľko desaťročí až dodnes odovzdával z generácie na generáciu, od učiteľov žiakom, spočíva v odovzdávaní faktických informácií. Tých najdôležitejších reálií, ktoré žiaci budú v živote potrebovať a ktoré potrebujú pre všeobecný prehľad a neskoršie vzdelávanie. Taktiež, množstvo vzdelávania, ktoré sa deje, je účelové. Často učíme žiakov, aby vedeli odpovedať v písomke, namiesto toho, aby učivu naozaj rozumeli.

Je toto štandard, ktorým sa chceme riadiť?

Potrebujeme si uvedomiť, že pokiaľ predchádzajúce generácie túto možnosť nemali, dnešné deti si doslova všetko, čo im učiteľ vie povedať, dokážu nájsť sami.

45-minútový výklad z hodiny dejepisu o napoleonskom Francúzsku deti dokážu nahradiť zadaním jedného slovíčka a jedným kliknutím. Google.com, zadať: Napoleon, klik na článok na Wikipédii (kde je už d

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Oslobodenie z TV na základ odporúčania lekára N

Publikované:

Otázka: Je všeobecný lekár pre dorast a mládež považovaný za lekára s odbornou spôsobilosťou na výkon špecializovaných činností? A teda môže riaditeľ školy oslobodiť žiaka od TV na základe odporúčania takéhoto lekára?

Uznanie náhradného voľna za čas strávený u lekára N

Publikované:

Učiteľka išla k lekárovi po 2. hodine. Má o tom potvrdenie lekára. Na pracovisko sa už v ten deň nevrátila, 3. hodinu mala podľa rozvrhu voľnú, 4. a 5. hodina bola suplovaná. Tej istej učiteľke o týždeň neskôr vznikli 2 hodiny nadčas zo suplovania, a dodatočne žiada, aby sme tie neskôr vzniknutú nadčasové hodiny uznali ako náhradné voľno namiesto lekárskeho potvrdenia. Môže učiteľka na ospravedlnenie neúčasti použiť neskôr získané nadčasové hodiny?

Nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy N

Publikované:

Lekárske potvrdenie o chorobe žiaka N

Publikované: