Časové rezy (1)
od 1. 9. 2018
Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia a metódy riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia podľa ustanovení školského zákona. Smernica nadobúda účinnosť 1. septembra 2018.
Šikanovanie je správanie žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka, alebo úmyselný spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z rôznych dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť.
Podstata:
úmysel ublížiť druhému fyzicky alebo psychicky,
agresia jedného žiaka alebo skupiny žiakov,
prevaha agresora alebo skupiny agresorov nad obeťou.
Prejavy:
priama forma - fyzické útoky, urážanie, nadávky, posmech, zosmiešnenie, príkazy agresora vykonať určitú vec proti vôli obete, odcudzenie veci, vyhrážanie sa, zastrašovanie, vydieranie, zneužitie osobných údajov, fotografií, šírenie nepravdivých informácií alebo kyberšikanovanie alebo
nepriama forma - prehliadanie, ignorovanie, zámerné vyčleňovanie z kolektívu alebo nedobrovoľné vystavovanie agresívnym situáciám.
Kyberšikanovanie - priama forma šikanovania, pri ktorej ide o zneužitie informačno-komunikačných technológií na úmyselné ohrozenie, ublíženie alebo zastrašovanie, pričom sa často vyskytuje v spojení s inými formami šikanovania.
Znaky kyberšikanovania:
sociálna alebo psychická prevaha agresora, nie je nutná fyzická prevaha (útok nevyžaduje fyzický kontakt),
agresor vystupuje často anonymne, spravidla nevidí priamu emocionálnu reakciu obete,
útoky sa šíria internetom podstatne rýchlejšie, sú prístupné veľkému množstvu osôb, možné z rôznych miest, môžu mať dlhšie trvanie v čase,
obeť nemusí o napadnutí dlhšiu dobu vedieť a nemusí byť schopná identifikovať agresora,
zverejnené informácie, fotografie, audiozáznamy a videozáznamy môže byť náročné odstrániť z internetu.
Šikanovanie môže napĺňať skutkovú podstatu trestného činu alebo priestupk u (ublíženia na zdraví, obmedzovania osobnej slobody, lúpeže, vydierania, hrubého nátlaku, nátlaku, porušovania domovej slobody, sexuálneho násilia, sexuálneho zneužívania, krádeže, neoprávneného užívania cudzej veci, poškodzovania cudzej veci, nebezpečného vyhrážania sa, nebezpečného prenasledovania, výroby detskej pornografie, rozširovania detskej pornografie, prechovávania detskej pornografie a účasť na detskom pornografickom predstavení, ohovárania, priestupku proti občianskemu spolunažívaniu, alebo priestupku proti majetku).
Skutočnosť, že fyzická osoba nie je trestne zodpovedná z dôvodu nízkeho veku nie je prekážkou na podanie žaloby vo veci náhrady škody, ktorú žiak spôsobil na majetku alebo vo veci náhrady ujmy, ktorú žiak spôsobil na zdraví. Zákonný zástupca žiaka a žiak zodpovedajú za škodu spoločne a nerozdielne.
Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a neprijme žiadne opatrenie, môže byť stíhaný najmä za trestný čin neprekazenia trestného činu, neoznámenia trestného činu alebo ublíženia na zdraví.
Prevencia
Formy prevencie
súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu vrátane pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického a odborného zamestnanca v rámci každodenného vyučovania, obsahového zamerania a didaktiky predmetov a prierezových tém - osobný a sociálny rozvoj, mediálna výchova, multikultúrna výchova, ochrana života a zdravia, výchova a vzdelávanie k ľudským právam, výchova k občianstvu, boj proti extrémizmu, výchova k manželstvu a rodičovstvu a
súťaže, hry, prednášky, diskusie organizované školou alebo organizované inými relevantnými subjektmi.
Riaditeľ školy, koordinátor prevencie a triedny učiteľ priebežne informujú osoby, ktoré sa osobne starajú o dieťa alebo zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu, o preventívnych činnostiach školy. Vopred preveria preventívne činnosti školy s cieľom predísť nežiaducemu vplyvu neodborných činností, ako aj škodlivému vplyvu kultov, siekt či extrémistických organizácií na žiakov.
Pri realizácii prevencie treba venovať zvýšenú pozornosť efektivite (jednorazové činnosti, kultúrne podujatia, moralizovanie a zastrašovanie sa nepovažujú za efektívne).
Riaditeľ školy oboznamuje s podstatou, formami a nebezpečnými dôsledkami šikanovania všetkých žiakov školy, ich zákonných zástupcov, zamestnancov, osoby, ktoré sa osobne starajú o dieťa, zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu.
Riaditeľ školy:
vytvára pozitívne prostredie v škole,
podporuje prosociálne správanie a vzťahy detí,
určuje v školskom poriadku pravidlá správania sa vrátane sankcií za ich porušenie, používania informačno-komunikačných technológií (mobilných telefónov, tabletov, počítačov a iných komunikačných technológií) v priestoroch školy,
rozpracúva podrobnosti prevencie a riešenia šikanovania žiakov vo vnútornom predpise školy,
zabezpečuje v súlade s pracovným poriadkom školy zvýšený dozor pedagogických zamestnancov cez prestávky, pred začiatkom vyučovania, po jeho skončení a v čase mimo vyučovania, najmä v priestoroch, kde k šikanovaniu už došlo alebo by k nemu mohlo dochádzať,
oboznamuje pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so spôsobom oznamovania šikanovania a preverovania šikanovania,
informuje o postupe pri zistení šikanovania, najmä pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, žiakov, zákonných zástupcov žiaka,osoby, ktoré sa osobne starajú o dieťa, zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu,
zabezpečuje zverejnenie kontaktných údajov inštitúcií, ktoré sa prevenciou a riešením šikanovania zaoberajú,
určuje v pracovnom poriadku školy povinnosť zamestnancov školy oznamovať podozrenie zo šikanovania,
zabezpečuje vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti prevencie šikanovania, vrátane kyberšikanovania, prostredníctvom zvyšovania digitálnej gramotnosti učiteľov,
spolupracuje s odbornými zamestnancami príslušného CPPPaP a ďalšími odbornými pracoviskami poradenských služieb a preventívnych služieb v regióne,
zapája do prevencie šikanovania žiacku školskú radu , radu školy a zriaďovateľa.
Metódy riešenia šikanovania
Riaditeľ školy alebo ním poverená osoba:
zostavuje tím zamestnancov školy, ktorý navrhuje a zabezpečuje odborný postup pri riešení šikanovania,
pri zisťovaní a preverovaní šikanovania zabezpečí bezodkladnú pomoc obetiam a ochranu obetí, dozor v triede, kde sa preveruje šikanovanie, vykonáva opatrenia na zabránenie možnej krivej výpovede agresora jeho izoláciou počas preverovania šikanovania, preveruje šikanovanie bezodkladne v čase, keď agresor nie je ešte dohodnutý na spoločnej výpovedi s obeťou, svedkami alebo inými osobami, ktoré na šikanovanie upozornili, zabezpečí, aby obeť nebola konfrontovaná s agresorom, zistenie vhodných svedkov a uskutočnenie individuálnych rozhovorov alebo konfrontačných rozhovorov so svedkami, uchováva dôkazy pri podozrení na kyberšikanovanie v spolupráci s koordinátorom informatizácie alebo externým expertom,kontaktuje vo vzťahu k obeti, agresorovi a svedkovi šikanovania zákonných zástupcov, osoby, ktoré sa osobne starajú o dieťa, zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu, zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorom je žiak umiestnený, kontaktuje miestne príslušné centrum, zabezpečí použitie anonymnej dotazníkovej metódy, vedie písomné záznamy o riešení jednotlivých prípadov šikanovania, zabezpečí pri rozhovoroch prítomnosť najmenej dvoch pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov, ohlasuje príslušným útvarom Policajného zboru podozrenie na spáchanie priestupku alebo trestného činu..
Opatrenia
pre obeť - odporúčanie vyhľadať individuálnu odbornú starostlivosť, zabezpečenie skupinového intervenčného programu v spolupráci s centrom, zaistenie bezpečia obete, zabezpečenie informovania a poradenstva o šikanovaní,
pre agresora - odporúčanie zákonným zástupcom agresora vyhľadať odbornú starostlivosť centra, preloženie agresora do inej triedy alebo do inej výchovnej skupiny, ak je agresor schopný stále ohrozovať svoje okolie, uloženie opatrenia vo výchove podľa § 58 ods. 2 a 3 zákona.
Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec je povinný šikanovanie, alebo podozrenie zo šikanovania medzi žiakmi bezodkladne riešiť a každej jeho obeti bezodkladne poskytnúť pomoc.
Spolupráca školy s orgánmi činnými v trestnom konaní a orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Riaditeľ školy je povinný oznámiť
orgánom činným v trestnom konaní podozrenie, že žiak sa dopustil šikanovania, spáchania trestného činu uvedeného v čl. 2 ods. 7 alebo opakovane páchal priestupky uvedené v čl. 2 ods. 8 v súvislosti so šikanovaním,
orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podozrenie podľa odseku 1, b) skutočnosti, ktoré ohrozujú obeť, agresora alebo svedkov, c) opatrenia, ktoré prijal podľa článku 4 alebo článku 5.
Spolupráca školy so zákonnými zástupcami žiakov, osobami, ktoré sa osobne starajú o dieťa alebo zariadením, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu
Pri podozrení na šikanovanie žiaka spolupracujú riaditeľ školy, koordinátor prevencie, výchovný poradca, ďalší pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci s rodinou obete a s rodinou agresora.
Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci dbajú pri rozhovore so zákonným zástupcom obete, agresora alebo svedka najmä na zachovanie dôvernosti informácií.
Riaditeľ školy môže odporučiť zákonným zástupcom agresora a osobám, ktoré sa osobne starajú o dieťa alebo zariadeniu, v ktorom je umiestnený na základe rozhodnutia súdu, umiestniť agresora na dobrovoľný diagnostický pobyt do diagnostického centra alebo do liečebno-výchovného sanatória.
O úkonoch podľa tohto článku osoba poverená riaditeľom školy vyhotovuje zápis, z ktorého po jednom vyhotovení poskytne každej zo zúčastnených osôb.
Zdroj: https://www.minedu.sk/vnutorne-rezortne-predpisy-vydane-v-roku-2018/