Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Bulímia nervosa – býčí hlad, vlčí hlad

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Duševné zdravie zahŕňa emočnú, psychologickú a sociálnu pohodu. Ovplyvňuje myslenie, cítenie a konanie, pomáha pri rozhodovaní, pri zvládaní záťaže. Mentálne zdravie je dôležité v každej životnej fáze, od detstva až po obdobie sénia. Poruchy duševného zdravia sa u detí prejavujú zníženou koncentráciou, problémami s učením, môžu byť dokonca viditeľné prejavmi tikov, ako časté neprirodzené žmurkanie, mykanie ramenom, poruchami nálady alebo zvlášť poruchami príjmu potravy. V neskoršom veku môžu viesť k nerešpektovaniu rodičov a učiteľov, k zneužívaniu drog a alkoholu, vynechávaniu školskej dochádzky, k neschopnosti vyrovnať sa s každodennými problémami. Liečba psychických porúch v detskom veku má mimoriadny význam. Mnohé z nich majú presah do dospelosti a dlhodobo ovplyvňujú osobný život.

Bulímia z gréc. bous - býk a līmos – hlad, názov poruchy príjmu potravy pochádza už z čias Galéna (2. st. n. l), inak nazývanej „vlčí hlad“. Je charakteristická prejedaním sa a následným zámerným vyvolávaním vracania. Tento opakovaný spôsob navodzuje postihnutej osobnosti dva rozmery „pocitu slasti“. Jeden z najedenia, dopriania si neadekvátneho množstva rozličných potravín a druhý „pocit slasti“ očisty z vyvrátenia, vydávenia obsahu zjedeného. Jedinec sa dostáva do kolotoča závislosti od týchto dvoch úzko spojených a na seba nadväzujúcich návykov.

Zámerom je udržať extrémne nízku telesnú hmotnosť a pritom zažívať aj pocit najedenia.

Príčiny vzniku

Anglický psychiater Gerald Russell ako prvý v oblasti terapie bulímie, definoval alternatívnu obmenu tejto choroby s anorexiou. Príčiny sú takmer identické, jedinci trpiaci závislosťou sa vyznačujú veľmi krehkou psychikou, s nedôverou vo vlastné schopnosti s kontinuálnou nespokojnosťou so svojim váhovým vzhľadom. Rozmer nonakceptácie a neúcty k sebe vedie k záchvatovom v prejedaní sa a následnom dávení, pričom zistil, že depresie a mnohé pokusy o suicídium vyplývali práve z tejto disharmónie. Neskoršie štúdie ukázali, že asi 40 % postihnutých trpí občasnými záchvatmi prejedania sa a dokonca podobné záchvaty majú aj osoby, ktoré anorexiou vôbec netrpia.

V histórii sú známe informáci

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Priznanie kreditov a 3 ročná pedagogická prax N

Publikované:

Otázka: Možno priznať 60 kreditov za rozširujúce štúdium ukončené v roku 2012, ale 3-ročnú pedagogickú prax až v roku 2016? Od 1. 9. 2018 do základnej školy nastúpila učiteľka z inej školy, ktorá v roku 2007 ukončila učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov – enviromentalistika – biológia. Rozširujúce štúdium má ukončené štátnou skúškou s údajmi: Ukončené v akademickom roku 2011/12 (22. 10. 2012) v odbore Učiteľstvo akademických predmetov, v študijnom programe: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatútúry. Vzdelávanie sa začalo 2. 9. 2010. Splnenie podmienky 3-ročnej pedagogickej praxe bolo až v marci 2016, takže nárok podľa mňa vzniká až v tomto termíne (marec 2016). Od 1. 9. 2015 sa priznanie kreditov za rozširujúce štúdium zrušilo. Myslím si, že nárok na kredity nemá, aj keď vzdelanie ukončila ešte pred 1. 9. 2015. Myslím, že musia byť do tohto termínu splnené obidve podmienky, inak nárok nie je. Uvažujem správne?