Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Opatrenia v regionálnom školstve - Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania

Publikované: Autor/i: -

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania určuje smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich desať rokov. Dokument tvorí dvanásť čiastkových cieľov  a 106 opatrení. Vyberáme prehľad opatrení v regionálnom školstve, kde nájdeme napríklad znižovanie administratívnej záťaže, zmeny v systéme priamo riadených organizácií, ale aj zmeny v kontinuálnom vzdelávaní a v kariérovom systéme učiteľov. Pozornosť venuje Program aj vypracovaniu modelových školských vzdelávacích programov, skvalitneniu odborného vzdelávania, zavedeniu povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole pre každé dieťa jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v základnej škole.

Dostatočne financované a efektívne fungujúce školstvo systémovo podporujúce kvalitu

  • Doplnenie normatívneho spôsobu financovania škôl o nové prvky, ktoré zvýšia efektívnosť financovania škôl
  • Zjednodušenie a redukcia rozsahu školskej legislatívy
  • Definícia obsahu právnej identity školy a jej ukotvenie naprieč legislatívou
  • Systematické znižovanie administratívnej záťaže škôl
  • Zmeny v systéme priamo riadených organizácií ministerstva
  • Postupný presun časti kompetencií štátnej správy v oblasti riadenia a financovania regionálneho školstva z MV SR späť na MŠVVŠ SR
  • Vytvorenie systému odborného a metodického riadenia miest a obcí v oblasti preneseného výkonu štátnej správy v školstve vrátane podmienok na systematické vzdelávanie zamestnancov územnej samosprávy plniacich úlohy štátnej správy
  • Priebežné skvalitňovanie rezortného informačného systému zahŕňajúceho všetky údaje potrebné pre efektívne riadenie regionálneho školstva
  • Vymedzenie postavenia riaditeľa školy ako lídra zmeny na úrovni školy
  • Úprava podmienok na zaraďovanie a vyraďovanie škôl zo siete
  • Postupná optimalizácia siete škôl a školských zariadení s dôrazom na druhý stupeň základných škôl a stredné školy.
  • Úprava počtu žiakov v osemročných gymnáziách
  • Zjednotenie podmienok prechodu zo základných škôl do bilingválnych gymnázií len z 9. ročníka

Kvalitný, spoločensky rešpektovaný a primerane odmeňovaný učiteľ

  • Podpora zvýšenia atraktivity učiteľského povolania
  • Právne ukotvenie etického kódexu učiteľa
  • Finančná podpora technického personálu na správu IKT v školách
  • Zvýšenie platovej tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
  • Zvýšenie finančného ocenenia učiteľov na začiatku kariéry
  • Revízia profesijných štandardov učiteľa
  • Zmena kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov
  • Zmena kariérového systému učiteľov
  • Skvalitnenie prípravy na učiteľské povolanie na základných, stredných a vysokých školách
  • Vytvorenie postupu a metodických materiálov na budovanie novej kultúry škôl ako učiacich sa organizácií
  • Vytvorenie postupu a metodických materiálov na budovanie vzťahov so všetkými aktérmi vzdelávania a verejnosťou v lokalite školy

Kvalitná výchova a vzdelávanie

  • Úprava štátnych vzdelávacích programov
  • Vypracovanie modelových školských vzdelávacích programov
  • Podpora čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti
  • Odborná a metodická podpora pedagogickým zamestnancom pri výbere a prispôsobovaní učiva a tvorbe školských vzdelávacích programov
  • Podpora zamerania obsahu výchovy a vzdelávania k zdravému životnému štýlu
  • Zabezpečenie výučby smerujúcej k efektívnej a cielenej prevencii prejavov rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, extrémizmu a ostatných foriem intolerancie
  • Úprava procesu zabezpečovania učebníc a ďalších učebných zdrojov
  • Rozvoj centrálneho úložiska digitálneho obsahu s licenciami na voľné šírenie obsahu
  • Zníženie modernizačného dlhu v nadväznosti na povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výchovno-vzdelávacej činnosti
  • Vytvorenie podmienok na zavedenie slovného hodnotenia
  • Zlepšenie využitia testovaní
  • Modifikácia maturitnej skúšky na gymnáziách a SOŠ
  • Podpora samohodnotenia škôl

Kvalitné odborné vzdelávanie a príprava reagujúce na aktuálne a očakávané potreby praxe

  • Skvalitnenie systému duálneho vzdelávania
  • Podpora prepojenia vzdelávania v stredných školách s praxou
  • Realizácia efektívnej kariérovej výchovy a kariérového poradenstva v základných školách a stredných školách
  • Vytváranie profesijne orientovaných programov pre vyššie odborné vzdelanie
  • Rozšírenie možnosti vstupu zamestnávateľov do počiatočného a ďalšieho profesijného vzdelávania učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej výchovy podporou ich umiestnenia na stáže vo firmách

Školstvo dostupné pre všetkých

  • Zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ pre každé dieťa jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v ZŠ
  • Zavedenie právneho nároku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa od 3 rokov
  • Odstránenie finančných bariér prístupu detí z rodín s nízkym príjmom k predprimárnemu vzdelávaniu
  • Prehodnotenie aktuálnych kvalifikačných predpokladov na vykonávanie činností v materských školách
  • Nová forma podpory detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • Podpora výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia na stredných školách
  • Podpora plynulého prechodu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zo základnej na strednú školu
  • Vytvorenie stratégie postupného rozvoja inkluzívneho vzdelávania na Slovensku
  • Vytvorenie materiálno-technických podmienok na zabezpečenie naplnenia potrieb detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • Zvýšenie počtu odborných zamestnancov v školách, najmä asistentov učiteľa, sociálnych pedagógov, školských psychológov a špeciálnych pedagógov
  • Skvalitnenie činnosti školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie
  • Odstránenie dvojzmennej prevádzky v základných školách, najmä v lokalitách s vysokou koncentráciou marginalizovaných rómskych komunít  Rozvoj vzdelávania detí a žiakov patriacich k národnostným menšinám v ich materinskom jazyku
  • Zmena metodiky výučby slovenského jazyka na menšinových školách v záujme jeho lepšieho ovládania
  • Podpora odborného vzdelávania a prípravy v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín, vrátane odborného vzdelávania a prípravy v systéme duálneho vzdelávania
  • Posilnenie materiálno-technického zabezpečenia škôl, tvorba učebníc a ďalších vzdelávacích zdrojov na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín
  • Podpora vyučovania v základných školách a stredných školách o živote národnostných menšín žijúcich v SR a ich histórii
  • Podpora špecifických úloh v poslaní vysokých škôl v oblasti rozvoja národnostných menšín, ich kultúry, jazyka, výskumu, histórie, etnológie a pod.

Školstvo poskytujúce deťom a žiakom základ zdravého životného štýlu

  • Podpora telesnej a športovej výchovy

Zdroj a ďalšie informácie k programu: http://www.minedu.sk/data/att/13285.pdf



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Príspevok na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Príspevok na kurzy pohybových aktivít v prírode na rok 2023 A

Publikované: Aktualizované:

Finančné prostriedky na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Vychovávateľ ako inštruktor lyžovania N

Publikované:

Otázka: So záujmom som si prečítal informáciu, že učiteľ prvého stupňa môže byť inštruktorom lyžovania bez toho, aby absolvoval ďalšie certifikované vzdelávanie. Hľadal som možnosť pre naše učiteľky absolvovať takýto kurz, no nepodarilo sa mi to. Doteraz nás presviedčali, že je to povinnosťou každých sedem rokov. Vzťahuje sa vyhláška aj na vychovávateľku, ktorá absolvovala strednú pedagogickú školu v Modre, keďže si môže dopĺňať úväzok kvalifikovaným vyučovaním výchov na I. stupni?