Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Pôsobenie sociálnych pedagógov v Európe

Publikované: Autor/i: prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD.

Profesia sociálneho pedagóga, ktorá je zaraďovaná medzi pomáhajúce profesie, má v Európe omnoho dlhšiu históriu a v praxi je pomerne dobre etablovaná. 

Pôsobenie sociálnych pedagógov v Nemecku

V Nemecku je pôsobenie sociálnych pedagógov v školách legislatívne ošetrené. Inštitucionalizácia školskej sociálnej/sociálno-pedagogickej práce v Nemecku sa začala od 60. ‒ 70.-tych rokov 20. storočia a je spájaná s reformno-politickými snahami v nemeckom školskom systéme.

Počas inštitucionalizácie a profesionalizácie školskej sociálno-pedagogickej práce sa vytvorili viaceré koncepcie školskej sociálnej práce (Zemančíková, V., 2012):

  • Sociálna práca v škole (Sozialarbeit in der Schule),
  • Sociálna pedagogika v škole (Sozialpädagogik in der Schule),
  • Sociálno-pedagogická škola (Sozialpädagogische Schule).

Sociálna práca v škole úzko súvisela so vzdelávacou politikou štátu, ktorej cieľom bola snaha o presadenie princípu rovnosti vzdelávacích príležitosti. Cieľovou skupinou sociálnej práce v škole sú žiaci so sociálne znevýhodneného prostredia. Predmetná koncepcia býva často označovaná ako „krízový manažment“ alebo „hasič požiaru“. Jej cieľom je riešiť už vzniknuté problémy v škole (forma sekundárnej a terciárnej prevencie), nie im v zárodkoch predchádzať (forma primárnej prevencie).

Sociálna pedagogika v škole je slovenským podmienkam aj najbližšia. Vychádza z kritiky školy, ktorá je zameraná na neprimeranú výkonnostnú orientáciu voči žiakom a ich jednostranné intelektuálne preťažovanie. Jej hlavným zámerom je reformovať školu o sociálno-pedagogický rozmer. Sociálno-pedagogická činnosť v škole tvorí integrálnu súčasť vyučovania, sociálny pedagóg úzko spolupracuje s učiteľmi, spoločne sa s nimi zúčastňuje na vybraných vyučovacích hodinách. Pričom sociálna pedagogika je v tomto smere zameraná na všetkých žiakov s cieľom predchádzať rôznych nežiaducim a sociálno-patologickým javom, ťažiskovo sa zameriava na primárnu prevenciu sociálno-patologických javov.

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Prognóza vývoja materských a základných škôl do roku 2025 – prognóza N

Publikované:

Úlohou prognostickej štúdie je charakterizovať doterajší vývoj materských a základných škôl, identifikovať štruktúru vzťahov medzi ukazovateľmi a kvantifikovať ich vývoj do roku 2025.

Štatistické výkazy - zber údajov - september A

Publikované: Aktualizované: