Vyhľadávanie v Školskej mediácii
Mediácia
Školy v etickom riziku - dôvera, sebaúcta, otvorenosť
Kategória: Klíma školy Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová
Dôležitú úlohu pri ovplyvňovaní etického prostredia školy zohráva manažment školy - riaditelia škôl a bezprostrední riadiaci pracovníci na všetkých úrovniach školy, resp. školského zariadenia. Škola, ktorá sa usiluje znížiť pravdepodobnosť neetického správania, by mala byť schopná rozpoznať rôzne deštruktívne faktory, ktoré by jej mohli v rôznej intenzite ublížiť. Dobrá vôľa meniť veci k lepšiemu nestačí. Dôležité je vytvoriť určitý systém inštitucionalizácie etiky do kultúry školy.
Školy v etickom riziku:
- uprednostňujú krátkodobé riešenia pred dlhodobými víziami,
- porušujú vnútorné normy bez povšimnutia,
- etika je len nástrojom na posilnenie imidžu školy,
- hodnotenie výkonových noriem nemá jasné pravidlá,
- chýba jasná koncepcia riešenia konfliktov, problémov,
- neuplatňujú sa žiadne postupy riešenia sťažností,
- existujú nejasné komunikačné kanály vnútri organizácie,
- nie sú jasné kompetencie, zodpovedné osoby nevyužívajú svoje kompetencie v súlade s pozíciou,
- podmienky a skúsenosti odrádzajú od etického správania sa.
Proces včleňovania prvkov etiky do kultúry školy zahŕňa tieto kroky:
- Uznať nevyhnutnosť zmeny kultúry (iniciátor - manažment školy).
- Oznámiť zmeny všetkým zamestnancom - získať kľúčových ľudí pre plánovanie a realizáciu zmien.
- Začať s malými zmenami - dôležitý je rýchly úspech, keď sa niekto správa výra
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk