Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Dieťa alebo žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia

Publikované: Autor/i: PhDr. Anna Böhmerová

Pojem dieťa alebo žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia sa v školskej praxi interpretuje rôznym spôsobom. Zásadným je však vymedzenie pojmu  školským zákonom, zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 

Školský zákon v § 2, v ktorom sa definujú základné pojmy používané v uvedenom zákone, definuje  dieťa alebo žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia nasledovne (§ 2, písm. p):

dieťaťom zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia je dieťa alebo žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa alebo žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti.

Ide o definovanie dieťaťa alebo žiaka na základe  charakteristík prostredia, v ktorom dieťa žije.

Metodické usmernenie č. 12/2005-R, ktorým sa upravuje postup pedagogicko-psychologických poradní pri posudzovaní školskej spôsobilosti detí zo sociálne znevýhodneného prostredia pri prijímaní do 1. ročníka základnej školy taktiež definuje dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia, a to nasledovne:

dieťaťom zo sociálne znevýhodneného prostredia je dieťa s problémami v učení a postojoch, vzniknutých na základe dysfunkčných sociálnych podmienok vyplývajúcich zo sociálneho vylúčenia (napr. chudoba, nedostatočné vzdelanie rodičov, neštandardné bytové a hygienické podmienky a podobne).

Školský zákon vymedzuje výchovu a vzdelávanie dieťaťa alebo žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia v § 107, pričom poslednou novelou školského zákona (zákon č. 188/2015 Z.z.) nadobudlo účinnosť nové znenie tohto ustanovenia.

Definujú sa individuálne podmienky pre výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pričom to môže byť úprava organizácie výchovy a vzdelávania, úprava prostredia alebo uplatnenie špecifických metód a foriem výchovy a vzdelávania.

Ak špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka vyplývajú z jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, nemôže byť prijatý do špeciálnej školy alebo špeciálnej triedy. Takéto deti sa zaraďujú do bežných tried alebo do nultého ročníka alebo do špecializovanej triedy.

Novelou zákona došlo k zmenám v poskytovaní príspevku na skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorý sa od 1.1.2016 bude poskytovať len žiakom, ktorí nie sú vzdelávaní v špeciálnej triede, špeciálnej škole alebo formou školskej integrácie.

Príspevok sa poskytuje podľa počtu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,  na:

  • mzdu asistenta učiteľa pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátene odvodov,
  • vybavenie didaktickou technikou a učebnými pomôckami,
  • účasť žiakov na aktivitách,
  • výchovu a vzdelávanie v špecializovaných triedach,
  • zabránenie prenosu nákazy prenosného ochorenia,
  • príplatok za prácu so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Zároveň sa zrušuje Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 649/2008 Z. z. o účele použitia príspevku na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Podrobnosti k financovaniu nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sú uvedené v zákone č. 597/2003 Z. z. o financovaní škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 4e.

Zber údajov pre potreby financovania – EDUZBER (financovanie škôl a školských zariadení sa uskutočňuje v zmysle zákona č. 597/2003 Z. z. a nariadenia vlády č. 630/2008 Z. z.) – v kategórii základné školy a špeciálne základné školy zbiera údaje o žiakoch zo sociálne znevýhodneného prostredia. Z celkového počtu žiakov denného štúdia sa uvedie počet žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (§ 107 ods. 4 a 5 školského zákona). Pre potreby financovania sa  uvádza  v tejto kategórii počet žiakov, ktorým sa poskytuje dotácia na stravu a školské potreby a súčasne pochádzajú z rodín, ktorým sa poskytuje dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi alebo pochádzajú z rodín, ktorých priemerný mesačný príjem za posledných šesť po sebe nasledujúcich mesiacov je najviac vo výške životného minima.

V praxi ide teda o žiakov, ktorých zoznamy poskytujú školám regionálne pracoviská ÚPSVaR.

Pre štatistické zisťovania Škol (MŠVVŠ SR) 1-01, Škol (MŠVVŠ SR) 2-01, Škol (MŠVVŠ SR) 3-01 a Škol (MŠVVŠ SR) 4-01 k 15. 9. 2015 platia pri získavaní údajov o počte žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nasledovné pravidlá:

Za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia sa považuje iba ten žiak, ktorému bol tento štatút priznaný centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na základe výchovno-poradenskej starostlivosti, vrátane diagnostiky.

Definícia, ktorou sa CPPPaP pri posudzovaní žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia riadia, sa nachádza  na webovom sídle MŠVVaŠ SR http://www.minedu.sk/data/att/6072.pdf . 

Dieťaťom zo sociálne znevýhodneného prostredia sa rozumie dieťa v zmysle ustanovenia § 2 písm. p) zákona č . 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, toto dieťa je zároveň dieťaťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami1 a výchovno-poradenskú starostlivosť, vrátane diagnostiky, mu zabezpečuje centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Za sociálne znevýhodnené prostredie, ktoré znevýhodňuje dieťa vo výchovno-vzdelávacom procese sa považuje prostredie, ktoré charakterizujú aspoň tri z nasledovných kritérií:

  1. rodina, v ktorej dieťa žije, neplní základné funkcie - socializačno-výchovnú, emocionálnu a ekonomickú,
  2. chudoba a hmotná núdza rodiny dieťaťa,
  3. aspoň jeden z rodičov dieťaťa je dlhodobo nezamestnaný, patrí k znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie,
  4. nedostatočné vzdelanie zákonných zástupcov - aspoň jeden z rodičov nemá ukončené základné vzdelanie,
  5. nevyhovujúce bytové a hygienické podmienky, v ktorých dieťa vyrastá - absencia miesta na učenie, postele, elektrickej prípojky, pitnej vody, WC,
  6. vyučovací jazyk školy je iný ako jazyk, ktorým dieťa hovorí v domácom prostredí,
  7. rodina dieťaťa žije v segregovanej komunite,
  8. sociálne vylúčenie komunity alebo rodiny dieťaťa z majoritnej spoločnosti.

Dieťa alebo žiak pre zaradenie do kategórie sociálne znevýhodneného prostredia pre potreby štatistiky má spĺňať tri z uvedených kritérií.

Pri vypĺňaní štatistických výkazov a EDUZBERU k 15. septembru nie je možné použiť ten istý údaj o žiakoch zo sociálne znevýhodneného prostredia.

V školskej praxi je preto potrebné rozlišovať, pre aké účely sa zbierajú údaje o žiakoch zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Okrem toho školy niekedy poskytujú údaje o žiakoch zo sociálne znevýhodneného prostredia pre potreby iných organizácií (tretí sektor, podmienky niektorých projektov). V takomto prípade, najmä pri projektoch, sa môžu požiadavky na definovanie žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia líšiť od pojmového aparátu školského zákona. 



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Príspevok na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Príspevok na kurzy pohybových aktivít v prírode na rok 2023 A

Publikované: Aktualizované:

Finančné prostriedky na lyžiarsky kurz N

Publikované:

Vychovávateľ ako inštruktor lyžovania N

Publikované:

Otázka: So záujmom som si prečítal informáciu, že učiteľ prvého stupňa môže byť inštruktorom lyžovania bez toho, aby absolvoval ďalšie certifikované vzdelávanie. Hľadal som možnosť pre naše učiteľky absolvovať takýto kurz, no nepodarilo sa mi to. Doteraz nás presviedčali, že je to povinnosťou každých sedem rokov. Vzťahuje sa vyhláška aj na vychovávateľku, ktorá absolvovala strednú pedagogickú školu v Modre, keďže si môže dopĺňať úväzok kvalifikovaným vyučovaním výchov na I. stupni?