Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Príčiny zotrvania v tradičnom prístupe k vzdelávaniu

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová , prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.

Zotrvávanie na klasických prístupoch nesúvisí len s nezáujmom, nevedomosťami, neochotou meniť zaužívané. Na základe štúdia literatúry, skúmania edukácie, ale aj na základe rozhovorov s učiteľmi sme toho názoru, že príčiny spočívajú aj v ich obavách pred novým, v ich myslení a v postojoch k novému. Ide o tzv. vnútorné činitele, ktoré vyplývajú z pohľadu učiteľa na nové možnosti, nedôveru k novému, ba aj strachu z neznámeho.

Myslenie inhibujúce uvádzanie inovácii do edukácie

Zotrvávanie učiteľa na zaužívanom je často ovplyvnené presviedčaním seba samého o tom, že:

  • doteraz pracuje dobre, spĺňa očakávania a niečo nové nemôže byť lepšie,
  • nové metódy a formy práce môžu byť aj lepšie, ale nemá istotu, či sa v realite osvedčia, či výsledky budú naozaj lepšie,
  • je zbytočné hľadať, zavádzať niečo nové, keď staré je vyskúšané, osvedčené a doterajšia práca priniesla výsledky,
  • zmeny sú potrebné a možné, ale nie je to úloha učiteľa, očakáva námety, pokyny, usmernenia a pod.,
  • zmeny sú potrebné, ale obáva sa, že zmenou doterajšej práce mu pribudne oveľa viac práce.

Obava z nového, obava zo zlyhania

Nielen myslenie a presviedčanie seba samého o niečom dobrom sú brzdou inovácií. Významný a negatívny vplyv na zavádzanie inovácií má aj obava z nového, obava zo zlyhania a pod. Prejavuje sa najmä ako:

  • strach a neistota z neznámeho – učiteľ sa obáva, či práca s doposiaľ menej využívanými alebo vôbec nevyužívanými prístupmi k edukácii prinesie žiaduce výsledky, preto radšej neexperimentuje,tento prístup, resp. posto
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Školský obvod základnej školy A

Publikované: Aktualizované:

Ústava Slovenskej republiky stanovuje štátu povinnosť určiť dĺžku a trvanie povinnej školskej dochádzky. Štát preniesol kompetenciu vytvárať podmienky na povinnú školskú dochádzku na územnú samosprávu - obce. Podľa § 6 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) štát obci ustanovil povinnosť vytvárať podmienky na plnenie povinnej školskej dochádzky a to najmä tým, že obec zriaďuje základné školy.