Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Pyramída inkluzívneho vzdelávania

Publikované: Autor/i: PaedDr. Mgr. et Mgr. Viktor Križo, PhD.

Ak chceme skutočne pochopiť inkluzívne vzdelávanie potrebujeme prijať zraniteľnosť človeka a jeho limity a zároveň  sa na neho pozerať pohľadom možného rozvoja až k dosiahnutiu  sebaaktualizácie.

Pomôžeme si Maslowovou pyramídou (2014).

Schéma poukazuje na postupné napĺňanie rozvoja inkluzívneho vzdelávania v školskom prostredí. Nižšie zložky pomáhajú redukovať predovšetkým napätie, ktoré sa opakuje, lebo prichádzajú nové limity a bariéry vo vývine a interakcii človeka s prostredím. Isté napätie môže byť pre vyšší rast aj podnecujúce.

Postupne, ako človek zažíva bezpečie a stabilitu prostredia, jeho predvídateľnosť, podpornú klímu, začína vytvárať hlbšie vzťahy a interakcie s druhými, vytvárajú sa priateľstvá medzi rozličnými generáciami.

Žiaci i učitelia sa učia reflektovať svoj rast i poskytovať si vzájomne konštruktívnu spätnú väzbu a podporu, ktorá na vyššej úrovni vytvára hlboký rešpekt každého ku každému (Rogers, Freiberg, 2020) až k vzájomne učiacemu sa spoločenstvu (Horňáková, 2014).

Takýto rozvoj je možný jedine vtedy, ak sa vytvára férová príležitosť pre každého a vo vzájomnom spoločenstve.

Maslow

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk