Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Na konferencii v Trnave sa hovorilo o vitálnej škole
Kategória: Aktuality
4. októbra 2017 sa na pôde Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave uskutočnila odborná konferencia pod názvom Vitálna škola. Cieľom konferencie bolo predstaviť obraz sebarozvíjajúcej sa vitálnej školy. Školy, ktorá má svoju víziu a je schopná ju napĺňať aj uprostred náročných administratívno-finančných podmienok a celkového nelichotivého stavu slovenského školstva.
Na konferencii bolo možné sa nechať inšpirovať skúsenosťami odborníkov, ktorí sa dlhodobo venujú rozvoju škôl v teoretickej, ale aj praktickej rovine.
S príspevkami na konferencii vystúpili:
Ladislav Baranyai, zakladateľ Školského networku OZ a vedúci inšpirátor viacerých významných výchovných projektov. V príspevku Aké školy potrebujeme dnes? priblížil na základe diagnostiky a analýzy rozvojových potrieb desiatok našich škôl, čo by mali súčasné školy spraviť, aby nestratili status skutočne vzdelávacej inštitúcie. Kľúčovou myšlienkou je nevyhnutnosť urobiť z učiteľov a rodičov partnerov rozvoja školy, nie slepých vykonávateľov príkazov alebo pasívnych pozorovateľov.
Vladimír Burjan, šéfredakor časopisu Dobrá škola, zakladateľ firmy Exam testing a spolutvorca Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, vo svojom príspevku sa venoval tomu, ako dokument Učiace sa Slovensko reaguje na zmeny v charaktere a riadení výchovy a vzdelávania, pričom zdôraznil, že je lepšie nechať školám priestor pre autonómny rozvoj, hoci s rizikom zlyhania niektorých škôl, pretože len takto zdola je možné prísť k naozaj funkčným modelom vzdelávania, ktoré sa môžu potom šíriť medzi ostatné školy.
Viera Grohová, riaditeľka Spojenej základnej školy Letná v Poprade, opísala živý príklad sebaobnovujúcej sa proaktívnej školy a uviedla konkrétne charakteristiky, ktoré robia túto školu prototypom školy pre 21. storočie (úspešná inklúzia, efektívne prepojenie jednotlivých zložiek školy, integrované inovatívne kurikulum, sieťovanie, intenzívna spolupráca učiteľov, vysoká kvalita života detí v škole a úroveň ich charakteru). Hlavnou myšlienkou, ktorá stojí za úspechom školy, je precízne (nie povrchné) odpovedanie na potreby detí a premyslená, vzájomne prepojená transdisciplinárna didaktika.
Martin Brestovanský, odborný pracovník Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, predstavil na základe dát z osobného pozorovania príklad nového edukačného a priestorového dizajnu vynikajúcej školy PK Yonge v Gainesville v štáte Florida, zriadenej ako výskumná rozvojová škola pri University of Florida. Zároveň ponúkol podnety pre taký rozvoj pedagogických fakúlt, aby bol v súlade s potrebami základných a stredných škôl na Slovensku. Vitálna škola je pojem, ktorý vyjadruje, že reforma škôl nie je uskutočniteľná vytvorením a zhora nariadeným prevzatím jedného edukačného modelu, ale podporou škôl k ich vlastnej sebareflexii, vytváraním siete škôl, ktoré navzájom spolupracujú a takto inšpirované neustále optimalizujú svoj vlastný model.
Súčasťou podujatia boli aj praktické workshopy Inkluzívna práca s mládežou zamerané na predstavenie príkladov dobrej praxe, nových metodík pre pracovníkov s mládežou a prehľadových publikácií. Tieto vznikli ako výstupy pri riešení medzinárodného projektu Erasmus+ Strategické partnerstvá: RIDE Project 2015-2018 – 2015-2-UK01-KA205-014061, ktorého spoluriešiteľom je aj Pedagogická fakulta TU v Trnave.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk