Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy 2. čísla časopisu Manažment školy v praxi - 2017
Kategória: Aktuality
V 2. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme povinnostiam mzdovej účtovníčky v školách a školských zariadeniach na začiatku roku 2017. Pozreli sme sa na prácu učiteľa, ktorá nesúvisí so vzdelávaním, ako aj autoevalváciou materskej školy k zvyšovaniu jej kvality. Rozobrali sme freativitu a detské startupy a rovnako mikroprojekt iplementovaný v rámci Komenského inštitútu. adaptácii začínajúceho učiteľa ako súčasti personálnej práce v škole. V novej rubrike o prvej pomoci sa venujeme intoxikácii. Nechýba stretnutie s históriou a prehľad dôležitých termínov do 15. apríla 2017.
P. Lengyel - Práca učiteľa nesúvisiaca so vzdelávaním
Prvou veľkou úlohou vedenia školy pri eliminácii preťaženosti je rozlíšiť subjektívnu a objektívnu preťaženosť učiteľa. Pri popisovaní problémov učiteľov sa ukázalo, že časť dôvodov preťaženosti je systémová, časť pochádza zo zle nastavených procesov v škole vedením a časť si spôsobuje učiteľ sám zlým manažmentom svojej práce.
Človek, ktorý má plniť nesplniteľné pravidlá, si v záujme optimalizácie upravuje pravidlá do pre seba akceptovateľnej podoby. Tento jav sa v praxi prejavuje tým, že viacero učiteľov rieši totožnú situáciu rozdielne. Príklad: Učiteľ skôr odíde z hodiny. Návštevu toalety si necháva počas hodiny. Dohaduje sa s kolegami na mimoriadnych výmenách bez vedomia vedenia. Zjednodušuje si výkon dozoru autoritatívnymi príkazmi voči deťom. Počas dní dozoru nepoužíva názorné pomôcky, aby ich nemusel prenášať. Selektuje riešenie problémov, pretože sa nemôže pohnúť z miesta atď.
S. Babiaková - Autoevalváciou materskej školyk zvyšovaniu jej kvality
Pri autoevalvácii na úrovni celej MŠ je najlepšie zvoliť si projektový prístup. Najprv musíme vymedziť predmet, vybrať metódy, stanoviť kritériá a nástroje evalvácie. Následne treba realizovať autoevalváciu, potom analyzovať, vyhodnotiť, diskutovať, interpretovať zistenia a navrhnúť opatrenia na zlepšenie stavu.
Predmetom autoevalvácie môžu byť rôzne oblasti fungovania MŠ - školský vzdelávací program, pedagogické, psychologické a hygienické podmienky edukácie, rozvíjajúce prostredie MŠ, projektovanie a realizácia edukačného procesu, výsledky edukácie, spolupráca s rodinou a inými subjektmi, vzájomné vzťahy v MŠ, riadenie MŠ atď.
T. Soroková - Kreativita a detské startupy v pedagogickej praxi
Slovenské školstvo je už dlhšiu dobu pod tlakom kritiky, pričom zo samotných škôl vychádza apel na zvýšenie kvality a dynamiky v dôsledku modernizácie sveta. Imperatívom skutočnosti je, že školy, podľa rôznych hodnotení, majú rezervy v príprave deti do reálneho života. Učitelia cítia potrebu zmien obsahu i formy výučby. Žiaci prostredníctvom médií majú obrovský priestor pre získavanie informácii, ktoré je jednoduché vyhľadať, ale problém je im porozumieť a implementovať ich do reálnej praxe. Deti je potrebne učiť myslieť a konať samostatne, viesť ich k tímovej spolupráci, vzbudzovať záujem niečo projektovať, tvoriť, učiniť niečo jedinečné a byť za to zodpovedný.
I. Veverková Konečná - Povinnosti mzdovej účtovníčky
Školy a školské zariadenia majú okrem povinnosti vykonať inventarizáciu aj povinnosť tvorby rezerv v súvislosti so mzdami a inými hmotnoprávnymi nárokmi zamestnancov.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk