Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Osobnosť tvorivo-humánneho učiteľa
Dátum: Rubrika: Súčasné trendy
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
V posledných rokoch prešlo slovenské školstvo mnohými zmenami. V oblasti regionálneho školstva sa v roku 2008 začala tzv. obsahová reforma, ktorá, podľa nás, priniesla síce zmeny, no zabehnutý systém vychýlila z fungujúcich výchovno-vzdelávacích postupov. Koncepčné reformy nepriniesli zásadné zvýšenie kvality a úrovne vzdelania. Celoslovenské merania výsledkov edukačného procesu, správy štátnej školskej inšpekcie a skúsenosti učiteľov signalizujú, že kvalita školstva na Slovensku stagnuje, dokonca klesá. Uvedomujeme si, že úroveň vedomostí a osobnostných kvalít žiakov je v značnej miere ovplyvňovaná osobnostnými kvalitami, mravným rozmerom, vedomosťami a pedagogickým taktom učiteľa, s ktorým žiaci prichádzajú do kontaktu.
Humanizmus sa z latinského slova „humanus“ najčastejšie vysvetľuje ako „ľudský, vzdelaný“. Pojmom humanizmus sa chápe snaha o ľudskosť a ľudskú dôstojnosť, právo človeka na slobodu, šťastie, rozvoj a uplatnenie jeho síl a schopností, snaha o to, aby sa princípy spravodlivosti, rovnosti a ľudskosti stali normami vzťahov medzi ľuďmi v osobnom i spoločenskom živote (Turek, 2014).
Humanizmus uplatňovaný vo výchovno-vzdelávacom procese sa najčastejšie spája s humanistickou psychológiou amerického psychológa Abrahama Harolda Maslowa, ktorý na základe svojich zistení zostavil v polovici minulého storočia hierarchiu základných potrieb človeka, čím vznikla tzv. Maslowova pyramída. Ňou vyjadril, že v bežných situáciách u väčšiny zdravých jedincov ustupujú v čase akútneho nenapĺňania vyššie znázornené potreby nižšie uvedeným potrebám.
V situácii, keď človek nemá uspokojené základné ľudské potreby jedla a bývania, netúži po uspokojení potreby uznania a sebarealizácie.
Fyziologické potreby, potreba bezpečia a sociálne potreby patria medzi nedostatkové potreby a potreba úcty a sebarealizácie sú označované ako potreby rastu (Homoľa, 2011).
Štyri princípy humanistickej psychológie
V psychológii sa podľa Gáborovej (2006) uznávali štyri princípy:
- Humanistická psychológia je zameraná najmä na osobnosť. Človek nie je len objektom skúmania, je nutné pochopiť ho, priblížiť sa mu a stať sa jeho partnerom.
- Hlavnými témami výskumu sú voľba človeka, kreativita a sebarealizácia. Humanistická psychológia analyzuje duchovné problémy človeka, jeho hodnoty a perspektívy.
- Zmysluplnosť problémov musí predchádzať objektivite. Humanistickí psychológovia považujú za najdôležitejšie ľudské a sociálne problémy, aj keď občas používajú nepresnejšie metódy.
- Najvyššou hodnotou je dôstojnosť človeka. Humanistická psychológia sa snaží pochopiť všetky stránky ľudskej osobnosti, konanie osôb, ich cítenie, myslenie, hodnoty.
Kľúčové pojmy humanistickej psychológie
Medzi kľúčové pojmy nielen v humanistickej psychológii, ale aj v humanizácii edukačného procesu, patria:
- Akceptácia – bezpodmienečné pozitívne prijatie žiaka takého, aký je, rešpektovanie jeho osobnosti, viera v jeho sily.
- Empatia – vcítenie sa do druhého človeka, sústredenie sa nie len na vedomosti žiaka, ale aj na jeho pocity.
- Experientia – zážitkovosť, skúsenosť (vychádza z toho zážitkové učenie).
- Kongruencia – zhoda medzi vnútorným prežívaním človeka a jeho vonkajšími prejavmi (správanie bez pretvárky).
- Self – prežívanie seba a svojej identity.
- Facilitácia – z lat. facilitare – ľahkosť, plynulosť, ochota, prívetivosť, vľúdnosť, z ang. – sprevádzajúci, uľahčujúci; facilitátorom má byť teda učiteľ povzbudzujúci žiaka v jeho vzdelávacom snažení a osobnostnom raste.
A. W. Combs (In Gáborová, 2006) charakterizuje humanistickú edukáciu, ktorá akceptuje potreby žiaka. Vo svojom programe sa snaží rešpektovať individuálnypotenciál žiakov a potláča moc učiteľa. Do popredia dáva nezávislosť, odstránenie stresu na vyučovacích hodinách, sebamotiváciu a odstránenie memorovania. Na základe uvedených znakov je humanizácia edukačného procesu založená na relevantnom individuálnom rozvoji osobnosti každého žiaka.
Primárnou úlohou učiteľa – facilitátora – je umožniť žiakovi rovnomerne rozvíjať svoju osobnosť, samostatne získavať poznatky a vytvárať si tak osobné postoje, vedie žiaka k sebadisciplíne a sebahodnoteniu. V centre je žiak, nie učiteľ a jeho dominantné postavenie.
Pýchová (Turek, 2014) považuje za charakteristické znaky humanisticky orientovaného vyučovacieho procesu:
- sústredenie vyučovania na žiaka,
- potlačenie moci učiteľa,
- postavenie žiaka ako subjektu vyučovania,
- odstránenie memorovania a stresu,
- vnášanie emocionality,
- dôraz na samostatnosť a nezávislosť,
- spoluúčasť žiakov na rozhodovaní a hodnotení,
- podpora zvedavosti, motivácie, intelektového a emocionálneho objavovania.
Základným pilierom humanizácie edukačného procesu je vzájomná dôvera, pochopenie a úcta – predovšetkým na vyučovacej hodine (Blaško, 2008). Uplatňujú sa pri ňom rýdzo ľudské vzťahy medzi učiteľom, žiakmi a žiakmi navzájom.
Humánny učiteľ podporuje vo vyučovaní aktivitu, sebavýchovu, sebahodnotenie a sebarealizáciu, kladie dôraz na rozvoj mimointelektových zložiek osobnosti, školský život približuje svetu žiakov a študentov, vychováva citovo vyrovnané a motivované osobnosti s pozitívnou hodnotovou orientáciou. Vyučovanie žiakom zatraktívňuje, orientuje sa na ich výchovné hodnoty a skúsenosti, dôveruje schopnostiam žiakov, má ich v úcte, uznáva partnerskú spoluprácu. Mimoriadnu pozornosť venuje aj žiakom so slabším prospechom. Povzbudzuje ich, kladne hodnotí aj najmenší pokrok, podporuje vieru vo vlastné schopnosti.
Osobnosť tvorivo-humánneho učiteľa
C. R. Rogers (americký psychológ, pedagóg a autor mnohých kníh) na základe dlhoročnej práce s klientmi dospel k záveru, že ak sa v medziľudskom vzťahu naplnia tri podmienky u jedného z účastníkov tejto spojitosti, v druhom sa začne niečo meniť, rozvíjať, či rásť.
Tri podmienky sú: empatia, kongruencia, akceptácia.
Ich spoločný dopad na osobnosť je nepopierateľný. Učiteľ ich splnením vytvára v triede atmosféru dôvery (Gáborová, online, 2006).
- Empatický učiteľ – nielen cíti so svojimi žiakmi, no aj hovorí o tom, čo cíti. Žiakov počúva empaticky, snaží sa ich pochopiť, no neposudzuje ich. Disponuje bezpodmienečným kladným prijímaním.
- Kongruentný učiteľ – postoje, ktoré zastáva, si uvedomuje otvorene, svoje pocity akceptuje. Žiaka prijíma tak, ako prijíma rodič svoje dieťa (každé jeho správanie neschvaľuje, no je starostlivý). Učiteľ je facilitátorom.
- Akceptujúci učiteľ – prijíma osobnosť žiaka ako jeden celok. So všetkými jeho vlastnosťami bez kladenia akýchkoľvek podmienok. Podnecuje a povzbudzuje.
V atmosfére dôvery sa prirodzene rozvíja potreba poznania, zvedavosti a túžba učiť sa. Humanistický prístup učiteľa – facilitátora – podporuje vzájomné spolurozhodovanie, zdokonaľuje každého jednotlivca, umožňuje spoznať vlastnú hodnotu. Humanisticky orientovaný učiteľ si častokrát uvedomí, že do tradičnej školy sa nehodí.
Rogers (In Gáborová, online, 2006) hovorí o dvoch póloch kontinua – na jednom póle je tradičný prístup a na druhom je prístup zameraný na človeka.
Tradičný prístup
- Učiteľ je vlastníkom poznania a expertom, žiak má čakať s perom a zošitom na jeho múdre slová.
- Hlavnými metódami, ako sprostredkovať žiakom vedomosti, sú výklad, učebnica a verbálne vyučovanie.
- Skúška sa považuje za najdôležitejší aspekt vzdelávania, cieľ, ku ktorému smeruje všetko podstatné.
- Učiteľ má moc a žiak je ten, kto poslúcha.
- V triede platí učiteľova autorita. Učiteľ je v centre pozornosti, žiakov ovláda.
- Prevláda nedôvera učiteľa voči žiakom.
- Atmosféra strachu napriek nepoužívaniu telesných trestov.
- Žiaci sa nepodieľajú na výbere cieľov, učebného plánu, či spôsobe práce. Nemajú možnosť rozhodovať sa a niesť zodpovednosť.
- Disciplína sa udržiava prostredníctvom známok alebo výchovných opatrení.
- Škola sprostredkúva faktické poznanie, žiaci sú pasívni príjemcovia.
Prístup zameraný na človeka (humanistický prístup)
- Učiteľ (facilitátor) je osoba istá si sama sebou, prežíva dôveru v schopnosti iných myslieť za seba a učiť sa pre seba.
- Učiteľ (facilitátor) poskytuje svoje vlastné poznatky, žiakov povzbudzuje na dopĺňanie vedomostí z im známych zdrojov.
- Učiteľ (facilitátor) považuje žiakov za ľudské osobnosti, ktorým sa dá veriť. Žiaci sa učia pre seba.
- Učiteľ (facilitátor) zdieľa s ostatnými zodpovednosť za učebný proces.
- Učiteľ (facilitátor) vytvára pomáhajúcu a úprimnú atmosféru.
- Učiteľ (facilitátor) vytvára atmosféru dôvery podporujúcu osobnostný rast žiakov
- Učiteľ (facilitátor) akceptuje osobnosť žiaka ako takú, podporuje sebahodnotenie a snahu napredovať.
- Cieľom je podporovanie pokračujúceho procesu učenia, dosiahnutie pokroku v učení.
- Disciplína nevyhnutná na dosiahnutie cieľov je sebadisciplína. Žiaci chápu zodpovednosť za disciplínu a akceptujú ju
- Hodnotenie toho, čo sa žiak naučil, prebieha ako sebahodnotenie a je obohatené spätnou väzbou od spolužiakov a učiteľa.
V súčasnosti už mnohé tvrdenia o Rogersovej tradičnej škole neplatia. Atmosféra v školách sa po roku 1989 zmenila. Zmenili sa vyučovacie metódy, vyučovanie e otvorené, zavádzajú sa nové trendy, zmenila sa i pregraduálna príprava učiteľov. Humanisticky orientovaný učiteľ sa snaží poznať, čo žiaci cítia a neustále si kladie otázku, ako sa žiaci pri určitej činnosti cítia.
Humanisticky orientovaný učiteľ je úprimný (kongruencia), žiakom dôveruje, uznáva ich pocity (akceptácia), vie sa vcítiť do osobnosti žiakov (empatia) a je tvorivý.
Neuspokojuje sa s tým, čo už dosiahol, no snaží sa nepretržite dosahovať lepšie výsledky. Častokrát mu je odmenou len vlastné uspokojenie z práce. Tvoriví učitelia sa vyznačujú tým, že žiakov nepreťažujú domácou prípravou, lebo väčšinu učiva žiakov naučia priamo na vyučovaní. Výstižné porovnanie štýlu práce učiteľa (Tab. 3),ktorý podporuje tvorivosť žiakov a učiteľa, ktorý ju nepodporuje opísali autori Zelinova – Zelina (1990).
Štýl práce učiteľa (Zelina-Zelinová, 1990, s. 58 – 59)
Učiteľ podporujúci tvorivosť žiakov
- Sústreďuje sa na učenie, učí, ako sa učiť.
- Pomáha žiakom byť samostatnými, aktívnymi, učí ich hľadať a využívať informácie.
- Podporuje aktivitu žiaka, jeho zodpovednosť, skúma jeho motiváciu
- Očakáva, že sa žiak naučí experimentovať, objavovať, klásť otázky, riešiť problémy.
- Sústreďuje sa na tvorivý proces riešenia životných problémov s mnohými riešeniami
- Vystupuje ako poradca a organizátor.
- Preferuje učivo založené na potrebách a záujmoch žiaka
- Vyžaduje od žiakov, aby hodnotili svoj pokrok v činnosti, učení.
- Sústreďuje sa na pomoc žiakom, na spoluprácu pri riešení, hľadaní, objavovaní.
- Preferuje otvorenú komunikáciu.
- Podporuje myslenie, nápady, kritiku, aby žiaci sami robili rozhodnutia
- Podporuje neformálne vzťahy, spontánnosť
- Vytvára atmosféru dôvery, otvorenosti, sústredenia sa na prácu.
Učiteľ nepodporujúci tvorivosť žiakov
- Sústreďuje sa na prezentovanie faktov, informácií.
- Rozhoduje, čo žiaci potrebujú, predpisuje im knihy, odkiaľ sa to naučia.
- Predpokladá, čo žiak potrebuje a čo ho motivuje.
- Očakáva, že sa žiak naučí memorovať a odpovedať na otázky.
- Sústreďuje sa na úlohy z učebnice a problémy s jedným správnym riešením.
- Učiteľ vystupuje ako neomylný expert, autorita.
- Preferuje učivo založené na potrebách imaginárneho vševeda.
- Učiteľ sám posudzuje, hodnotí výkony žiakov a všetko, čo sa deje.
- Sústreďuje sa na skúšanie, disciplínu, poriadok, známky, ovládanie predpísaného učiva.
- Preferuje jednosmernú komunikáciu: učiteľ - žiak.
- Sám rozhoduje, nepodporuje kritiku ani nápady žiakov.
- Kladie dôraz na formálne vzťahy a kontrolu.
- Vytvára atmosféru nedôvery, vystupuje ako autorita.
Pre rozvoj tvorivosti učiteľov sú dôležité rôzne atribúty.
Patrí medzi ne napr.:
- úroveň vedomostí o psychologických zákonitostiach tvorivej činnosti,
- vlastnosti učiteľa charakteristické pre tvorivé osobnosti,
- spokojnosť učiteľov s pracovným prostredím,
- pozitívna a tvorivá klíma v škole,
- materiálne vybavenie,
- tvorivý štýl riadenia školy.
Znaky atmosféry podporujúcej a brzdiacej tvorivosť (Zelina-Zelinová, 1990, s. 56 – 57).
Tvorivá atmosféra
- Oceňuje sa myslenie, tvorenie, hľadanie, experimentovanie, alternatívy.
- Umožňuje sa voľnosť myslenia, sústredenie sa na zlepšovanie.
- Podporuje sa sebavedomie a sebahodnotenie členov.
- Stimuluje sa originalita, nové myšlienky, prístupy.
- Podporuje a vyžaduje sa spontánnosť, aktivita, iniciatíva.
- Zdôrazňuje sa srdečnosť k iným, spolupráca, kritika.
- Vyžaduje sa účasť všetkých členov skupiny na rozhodovaní a tvorbe budúcnosti.
- Vyžaduje sa, aby sa všetci zúčastňovali na hodnotení práce, ľudí, vzťahov.
- Podporuje sa pozitívna orientácia na prácu, optimizmus, viera vo vlastné sily.
Netvorivá atmosféra
- Oceňujú sa formálne znaky práce: plán, úlohy, disciplína, účasť na pracovisku, poriadok.
- Neprijímajú sa nové myšlienky, sústreďuje sa na povrchné znaky.
- Panuje v nej nedostatok sebadôvery a sebahodnotenia, váhavosť.
- Oceňuje sa skôr rigidita, nemennosť, stálosť.
- Aktivita a iniciatíva sa požadujú "zhora", na nátlak, inak vládne konformita a podriadenosť.
- Panuje tu uzatvorenosť, strach, slabá spolupráca, chýba kritika.
- Vedúci rozhoduje sám, orientácia je skôr na minulosť a prítomnosť ako na budúcnosť.
- Hodnotí len vedúci, a to autoritatívne
- Orientuje sa na sebarealizáciu mimo pracoviska, vládne pesimizmus, vyčkávanie, nedôvera.
Tvorivosť nemožno rozvíjať pod nátlakom a na príkaz. Je pre ňu dôležitý nedirektívny a spolupracujúci, no zároveň požadovačný štýl práce. Takýto štýl práce je charakteristický pre humanistického učiteľa.
B. Kosová (In Turek, 2014) humanisticky zameraného učiteľa opísala vlastnosťami vyšpecifikovanými v nasledovných oblastiach:
- Toleruje potreby a emócie žiakov aj s ich individuálnymi odlišnosťami, učebné štýly žiakov, správanie a konanie, názory odlišné od svojich, diskusiu o problémoch, chyby a omyly žiakov i svoje, skutočnosť, že nie je ideálnym učiteľom pre všetkých žiakov, napredovanie žiakov.
- Podporuje slobodné myslenie a konanie žiakov, vyhľadávanie informácií, nekonvenčné riešenie problémov, pozitívny vzťah žiakov k učeniu, pozitívne vzťahy žiakov medzi sebou i k nemu, spoluprácu a rozvážnu súťaživosť medzi žiakmi, túžbu žiakov po sebazdokonaľovaní.
- Vyžaduje disciplínu a zodpovednosť, sebahodnotenie žiakov a pochopenie príčiny svojich chýb.
- Očakáva a tvorí podmienky pre úspech všetkých žiakov, zvedavosť žiakov, otvorenú komunikáciu a diskusiu, inšpiratívne nápady a kritiku.
- Odmieta vynútenú aktivitu a bezhraničnú poslušnosť, atmosféru napätia a strachu, zosmiešňovanie žiakov, uspokojenie sa s priemernosťou, nesamostatnosť a ľahostajnosť.
Aby bol učiteľ naozaj dobrým, tvorivým a humanistickým učiteľom je dôležité, aby sa chcel stať lepším a tento stav sa snažil aj docieliť. V značnej miere mu môže pomôcť stimulujúce pracovné prostredie zamerané na zefektívňovanie kvality práce pedagóga a naplnenie svojho vlastného života s primerane rozvinutou noodynamikou, potrebou nielen niekam smerovať, no i rozvíjať a budovať.
Literatúra:
- BLAŠKO, M. 2008. Humanizácia školy. [online]. Košice : Katedra inžinierskej pedagogiky. [cit. 29.3.2016]. Dostupné na internete: http://web.tuke.sk/kip/download/vuc44.pdf.
- GÁBOROVÁ, Ľ. 2006. Psychologická revue. [online]. Prešov. [cit. 29.3.2016]. Dostupné na internete: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kubani2. ISBN 80-8068- 507-X.
- HOMOĽA, L. 2011. Maslowova pyramída potrieb a ako ju mnohí manažéri uplatňujú v praxi. [online]. Bratislava : HR club. [cit. 30.3.2016]. Dostupné na internete: http://www.hrclub.sk/maslowova-pyramida-potrieb-a-ako-ju-mnohi-manazeri-uplatnuju-vpraxi/.
- TUREK, I. 2014. Didaktika. 3. vyd. Bratislava : Iura Edition, 2014. 618 s. ISBN 978-80- 8168-004-5.
- ZELINA, M. – ZELINOVÁ, M. 1990. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-00442-8.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk