Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Cieľové skupiny rovesníckej mediácie

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Cieľom implementovania rovesníckej mediácie do školského prostredia je pomôcť žiakom, študentom rozpoznať blížiaci sa konflikt a vedieť ho riešiť. Špecifickosť školského prostredia ovplyvňuje rôznorodosť cieľovej skupiny, žiakov, študentov, rozdielna povaha prevažných konfliktov, ktoré vytvárajú prostredie, počet detí, veková štruktúra, regionálne problémy danej lokality. Prvým krokom z hľadiska začlenenia programu rovesníckej mediácie by mala byť špecifikácia rizikových skupín z hľadiska tém sporov.

Východiská pre zadefinovanie rizikových skupín

Jedným z faktorov ovplyvňujúcich kvalitu rovesníckej mediácie je i jasné vymedzenie cieľovej skupiny. Školské prostredie ponúka veľkú pestrofarebnosť pováh, hodnôt, ľudských príbehov. Vymedzenie cieľovej skupiny a jej bližšia špecifikácia nám môže pomôcť bližšie odhadnúť špecifické potreby zohľadňujúce podmienky školy.

Podkladom pre zadefinovanie rizikových skupín v školskom prostredí môžu byť:

  • záznamy z pohovorov s výchovnou poradkyňou,
  • prehľad o žiakoch rodín v hmotnej núdzi,
  • prehľad o žiakoch nízkopríjmových skupín,
  • prehľad o žiakoch so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • prehľad o žiakoch opakujúcich ročník,
  • prehľad o žiakoch so slabším prospechom.

Ďalšie údaje o cieľovej skupine je možné získať zo záznamov z pohovorov s rodičmi problémových žiakov, záznamov o problémovom správaní žiakov v zápisoch rokoaní metodických orgánov školy, z evidencie dochádzky.

V skupine môžu byť zahrnutí aj žiaci, u ktorých obavy z konfliktného správania sú neopodstatnené. Zároveň nie je vylúčené, že žiaci, ktorí nespadajú do tejto rizikovej skupiny, sa môžu stať súčasťou konfliktu v prostredí školy, resp. konflikt vyvolajú.

Rizikové skupiny

Žiaci s opakovaným problémovým správaním

Pohovory výchovnej poradkyne so žiakmi sa uskutočňujú zväčša po konzultácii s triednou učiteľkou. Môže ísť o: drobné krádeže, vandalizmus, slovnú agresia, vyhrážanie sa, osočovanie, fyzické útoky, fajčenie, podvádzanie, alkoholizmus. Medzi opakované problémové prejavy žiakov v školskom prostredí patrí aj: vydávanie rušivých zvukov, vykrikovanie, hlasné poznámky, písanie a posielanie lístočkov s vulgarizmami, odvrávanie, nadávky, bitky, zásahy do školských dokumentov, ohováranie.

Príklad: 

Daniela je žiačkou 7. ročníka. Pochádza z rodiny, kde je otec prísnou autoritou. Len málokedy jej dovolí kúpiť si niečo podľa vlastných predstáv. Daniela žiarli na spolužiakov, ktorým rodičia dovolia kúpiť si veci, ktoré sa im páčia. Jedného dňa sa jej zapáčili spolužiačkine čižmy a rozhodla sa, že si ich na jeden deň požičia. Počas vyučovania sa vypýtala na toaletu. Jej kroky smerovali do šatne. Čižmy schovala tak, aby si ich mohla vziať po skončení vyučovania domov. Vrátila sa do triedy. Žiačka, ktorej boli čižmy odcudzené, oznámila krádež triednej učiteľke. Začalo sa vyšetrovanie.

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk