Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Digitálna transformácia školy

Dátum: Rubrika: Výskum, prieskum, spätná väzba

... aplikovanie témy z praxe vedúceho zamestnanca školy

Príspevok je pokračovaním, resp. doplnením článku s názvom Osobný rozvoj lídra v kontexte digitálnej transformácie školy v časopise Manažment školy v praxi č. 10/2021. Ponúka praktické odporúčania vedúceho zamestnanca k téme digitálnej transformácie školy. Práca vychádza z rozboru charakteristických znakov školy digitálnej excelencie uverejneného v spomínanom časopise a ponúka opis možností realizovania testovania GALLUP a príklad možnosti analýzy spätnej väzby získanej od kolegov formou dotazníka.

V decembri 2020 sme v rámci vzdelávania riaditeľov a digitálnych koordinátorov(IT akadémia 2020, tvorba vízie digitálnej školy) uskutočnili prieskum medzi aktérmi školskej komunity: žiakmi, učiteľmi a vedením školy – SELFIE. Na základe prieskumu sme vypracovali zadanie Digitalizácia našej školy – Súčasný stav/ stav o 4 roky. Výsledky kvantifikovali úroveň, na ktorej sa školy nachádzajú z pohľadu všetkých troch skupín. Najvyšší stupeň transformácie, ku ktorému by sme chceli dospieť v oblasti líderských kompetencií je stav, kedy:

  • vedenie školy je spolupracujúcim tímom vzájomne sa dopĺňajúcim svojimi individuálnymi zručnosťami, cielene vedie celý kolektív, vytvára priestor pre realizáciu sa každého učiteľa a žiaka. Ponúka priestor pre spoluprácu rodičom a partnerom. Efektívne nastavenie riadenia procesov a organizácie školy je súčasťou digitálnej transformácie školy. Štandardom je využívanie školských informačných systémov.[1]

Súčasťou efektívneho nastavenia riadenia procesov a organizácie školy je aj vypracovanie návrhu osobného rastu, resp. vzdelávaní, ktoré prispejú k posilneniu našich silných stránok a eliminujú tie slabé v kontexte digitálnej transformácie školy. Využiť možno napr. testy PIAAC, GALLUP, SWOT analýzu a spätnú väzbu získanú od kolegov formou dotazníka. V príspevku sa sústredíme na možnosti Gallup testovania a spätnej väzby získanej od členov tímu prostredníctvom dotazníka.

Gallup test – test silných stránok

Gallup test poskytuje súbor rozlišujúcich 34 talentov v poradí, ktoré odhalí silné stránky respondenta. Test je vhodný pre ľudí starších ako 15 rokov, ktorí sa chcú lepšie spoznať a hľadajú, aký typ práce im najviac sedí. Rovnako v ňom vidíme zaujímavý potenciál pre osobný rozvoj zamestnancov školy s presahom na formovanie funkčných vysoko motivovaných kolektívov i v aktuálnej situácii, kedy si uvedomujeme dôležitosť naštartovaných reformných zmien. Po vyplnení dotazníka sa respondent vo výsledkoch dozvie, ktoré z 34 ľudských talentov definovaných na základe pozorovania úspešných osobností u neho prevládajú najviac a ktoré najmenej. K desiatke najsilnejších osobnostných čŕt dostane komplexné vysvetlenie danej vlastnosti s odporúčaniami na jej vhodné využitie a s upozornením na jej možné riziká. Prvých päť je najdominantnejších rozlišujúcich tém. Témy na konci poradia sa v bežnom živote menej prejavujú, niekedy odrážajú to, čo ľudia nemajú radi, resp. na to nemyslia.

Talenty v Gallup teste sú zoradené do 4 tém:

  • realizačná (executing) - fialová – schopnosť realizovať úlohy,
  • ovplyvňovanie, vplyv (influencing) - žltá – mať vplyv na druhých, prevziať vedenie, prehovoriť, presvedčiť, komunikovať veci,
  • budovanie vzťahov (relationship building) - modrá – vytvárať, nadviazať a udržiavať vzťahy,
  • strategické myslenie (strategic thinking) - červená – analyzovať a spracovať informácie, porozmýšľať nad úlohami, výzvami a situáciami.

Test obsahuje 177 otázok, dvojíc výrokov, z ktorých má respondent vybrať, ktorý výrok najviac vystihuje, ako rozmýšľa, cíti a prirodzene reaguje. K všetkým talentom možno získať podrobný opis.

Príklad 1 – Individualization/Jedinečnosť

Ľudia s talentom v tejto oblasti zaujímajú jedinečné vlastnosti každého človeka. Dokážu rozpoznať, ako môžu rôzni ľudia spolu produktívne pracovať.

Popis talentu: Talent jedinečnosti vedie k tomu, že držiteľa udivujú jedinečné kvality každého človeka. Rozčuľujú ho zovšeobecnenia alebo „typy“, pretože nechce zakrývať, čo je u každého človeka osobitné a zvláštne. Namiesto toho sa sústredí na rozdiely medzi ľuďmi. Inštinktívne pozoruje štýl, motiváciu, spôsob rozmýšľania a budovania vzťahov u každého človeka. V živote každého človeka počuje jedinečné príbehy. Talent vysvetľuje, prečo vždy vyberie priateľom ten

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk