Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Triedny učiteľ - špecialista alebo manažér (1.)

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Triedny učiteľ

Triedny učiteľ je pozícia, ktorá je prítomná na všetkých typoch škôl. Môže ju zastávať ktorýkoľvek učiteľ z učiteľského zboru. V článku sa venujeme stručnému predstaveniu uvedenej špecializovanej pozície v školách, najskôr z pohľadu právnych predpisov a uvedieme aj funkcie a činnosti, ktoré sú pre túto pozíciu typické. V pokračovaní článku spracujeme niektoré z manažérskych úloh triedneho učiteľa, ktoré nie sú až tak frekventované a nielen triedni učitelia im nevenujú dostatočne veľkú pozornosť.

 

  

Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v znení neskorších predpisov zaraďuje triedneho učiteľa medzi špecializované činnosti, ktoré vykonáva pedagogický zamestnanec súčasne s výkonom pedagogickej činnosti príslušnej kategórie alebo podkategórie pedagogických zamestnancov. Podľa ods. 4 § 33 zákona č. 317/2009 Z. z. môže výkon špecializovanej činnosti triedneho učiteľa vykonávať aj pedagogický zamestnanec, ktorý nemá ukončené adaptačné vzdelávanie.

Triedny učiteľ v príslušnej triede alebo triedach:

  • vyučuje,
  • zodpovedá za vedenie príslušnej pedagogickej dokumentácie týkajúcej sa dieťaťa alebo žiaka a triedy,
  • zodpovedá za utváranie podmienok na rozvoj pozitívnych sociálnych väzieb medzi deťmi, žiakmi a zamestnancami školy navzájom,
  • spolupracuje so zákonným zástupcom,
  • spolupracuje s ostatnými pedagogickými zamestnancami a odbornými zamestnancami školy,
  • poskytuje deťom, žiakom a zákonným zástupcom pedagogické poradenstvo.

Činnosť triedneho učiteľa vykonáva pedagogický zamestnanec spravidla v jednej triede; v dvoch a viacerých triedach len v osobitných prípadoch, najmä ak z odborných alebo organizačných dôvodov nemožno výkonom tejto činnosti poveriť iného pedagogického zamestnanca.

Pozn: Ako je vidieť zo zákona č. 317/2009 Z. z. je pozícia špecialistu, triedneho učiteľa, jedinou pozíciou, ktorú môže vykonávať aj začínajúci učiteľ, ktorý ešte nemá ukončené adaptačné vzdelávanie.

Špecializačná pozícia „triedny učiteľ“ je jedna z mála pozícií, ktorá je odmenená osobitným spôsobom, ktorý je riešený v zákone č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon v ods.1, § 13b uvádza: „Pedagogickému zamestnancovi, ktorý vykonáva činnosť triedneho učiteľa, patrí príplatok za výkon špecializovanej činnosti v sume 5 % platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 24 %, ak túto činnosť vykonáva v jednej triede, alebo v sume 10 % platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 24 %, ak túto činnosť vykonáva v dvoch triedach alebo vo viacerých triedach.“

Vyhláška MŠ SR č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení vyhlášky 224/2011 Z. z. o triednom učiteľovi v § 5 uvádza, že výchovno-vzdelávaciu činnosť v triede koordinuje triedny učiteľ, ktorého pre každú triedu na školský rok určuje riaditeľ. Triedny učiteľ v spolupráci s ostatnými pedagogickými zamestnancami v príslušnej triede zhromažďuje informácie o žiakoch v súlade s § 11 ods. 7, § 157 ods. 6 a § 158 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z., ktoré použije na vypracovanie záznamov v katalógovom liste žiaka alebo v triednom výkaze a v súlade s § 63 ods. 3 zákona na prihláške na vzdelávanie. Triednym učiteľom môže byť pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady. Triedny učiteľ usmerňuje utváranie podmienok vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami podľa § 29 ods. 10 zákona, ktorý je začlenený do triedy v spolupráci so všeobecným lekárom pre deti a dorast a s príslušným školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

Ako je vidieť zo znenia uvedeného, vo vyhláške nie sú zrejmé všetky funkcie, príp. role triedneho učiteľa, ktoré môže v škole pre svoju triedu uskutočňovať.

Názvom článku „Triedny učiteľ – špecialista alebo manažér“ poukazujeme na možné dvojaké vnímanie tejto pozície v školstve. Aj keď právne predpisy zaraďujú túto pozíciu do pozície špecialistov, v niektorých zdrojoch sa stretávame aj s jej zaradením do stredného manažmentu školy. Nejde však o typickú manažérsku pozíciu. V českej literatúre sa môžeme stretnúť napr. aj so zaradením „vedúceho ročníkového tímu“ do stredného manažmentu školy (Lhotková, 2011), alebo niektoré z funkcií triedneho učiteľa sú manažérskeho charakteru (Podlahová, 2004). V našom ponímaní by sme triedneho učiteľa mohli stotožniť s vedúcim ročníkového tímu, pretože v tomto kontexte nejde o spojenie učiteľov na predmetovej báze, ako je tomu v prípade vedúceho predmetovej komisie alebo vedúceho študijného odboru, ale o spojenie učiteľov v kontexte ročníka, príp. triedy. Komunikácia takéhoto zoskupenia koordinovaného triednym učiteľom alebo vedúcim ročníkového tímu, už nebude len o obsahu učiva ale aj o žiakoch danej triedy alebo ročníka. Môžeme teda priblížiť aj prácu trie

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály