Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Triednické hodiny - áno či nie?

Dátum: Rubrika: Manažment

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Podľa vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 224/2011 Z. z. triednická hodina už nie je súčasťou rozvrhu hodín. V príspevku sa budeme venovať téme triednických hodín a zodpovieme na otázku, čo je náplňou práce triedneho učiteľa.

Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 224/2011 Z. z. zo 6. júla 2011, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole, vypustila z § 9 ods. 4. Triednická hodina bola dovtedy súčasťou rozvrhu hodín. V praxi to znamená, že je na rozhodnutí riaditeľa školy, aký vydá interný predpis, podľa ktorého sa bude v škole realizovať práca triedneho učiteľa. Dnes už triednické hodiny nemôžu byť súčasťou rozvrhu. Bola zrušená aj povinnosť písania plánu triedneho učiteľa, čím sa v tomto smere znížila byrokracia v školách.

Triednické hodiny ako súčasť rozvrhu hodín – pohľad z praxe

„Aký triedny, taká trieda, aká trieda, taký triedny.“

Odzvonilo časom, keď triednická hodina znamenala pre mnohých žiakov otravných pár minút navyše strávených v škole, prípadne zbytočné odsedenie si celej hodiny v triede, aby sa nepovedalo, že triednická hodina nie je. Žiaci sa len s nechuťou nechávali zdržiavať v škole a väčšinou nevideli v triednickej hodine žiadny význam, až na pár výnimiek. Triedny učiteľ sa zvykol vyhrážať, že je to riadna hodina, ktorej neúčasť môže byť neospravedlnená. V skutočnosti však aj on sám mnohé takéto hodiny, na ktorých nemal čo aktuálne riešiť, pokladal len za časovú stratu.

V súčasnosti je na rozhodnutí riaditeľa, aký vydá interný predpis, určí systém podľa ktorého sa v škole bude realizovať práca triedneho učiteľa, vrátane písania plánov triedneho učiteľa, realizovania triednických hodín a ich zapisovania do triednej knihy. Rozhodnutie riaditeľa závisí od celkovej práce triedneho učiteľa s triedou. Buď to v škole funguje a triedni učitelia nepotrebujú triednické hodiny, alebo vznikajú problémy a riaditeľ školy vo svojej kompetencii siahne aj po triednických hodinách.

Aká je teda úloha triedneho učiteľa?

Treba povedať, že je nezastupiteľná. Dobrý učiteľ vie žiakov povzbudiť, motivovať, je pre nich vzorom. Dobrý učiteľ vždy bude pracovať a vyvíjať všestranné aktivity, ktoré sa nemôžu zúžiť len na triednické hodiny. V rámci aktivít so žiakmi odporúčame využívať moderné formy práce so žiakom, s triedou, či už sú to sociálne siete, emailová komunikácia. Takto možno pracovať nielen so žiakmi, ale aj so zákonnými zástupcami žiaka, ich rodičmi.

Triednické hodiny už nepatria do úväzku učiteľa.

Podľa § 14 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pedagogickému zamestnancovi, ktorý je triednym učiteľom, patrí príplatok za činnosť triedneho učiteľa v sume 5 % jeho tarifného platu, ak túto činnosť vykonáva v jednej triede, alebo v sume 10 % jeho tarifného platu, ak túto činnosť vykonáva v dvoch, alebo vo viacerých triedach. Príplatok za činnosť triedneho učiteľa sa určí pevnou sumou zaokrúhlenou nahor.

Učiteľ získava triednicky príplatok zahŕňajúci všetku prácu, ktorú robí s triedou. Tejto práce je veľa a mala by byť uvedená v náplni práce.

V septembri sa každý triedny učiteľ musí postarať o všetku pedagogickú dokumentáciu. Musí žiakov svojej triedy poučiť o školskom poriadku a pravidlách BOZP. Stáva sa, že triedny učiteľ vyberá aj peniaze. Treba podotknúť, že môže tak konať len so súhlasom a s poverením zákonného zástupcu žiaka.

Čo je náplňou práce triedneho učiteľa?

Dokumentácia triedneho učiteľa

Povinnosťou triedneho učiteľa je aj kvalitné a dôsledné vypracovanie a bezchybné vypĺňanie pedagogickej dokumentácie svojej triedy. Pedagogickú dokumentáciu triedy tvorí súbor písomných dokumentov, ktorými sa riadi proces výchovy a edukácie v triede a súbor písomností, ktoré slúžia ako podklady pre verejné listiny a rozhodnutia vydávané školou. Vedie sa v štátnom jazyku resp. v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín, dvojjazyčne.

Do základnej pedagogickej dokumentácie triedy patrí triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka, protokol o komisionálnych skúškach. Okrem týchto povinných dokumentov, doplňujúcu dokumentáciu tvoria: klasifikačný záznam, záznamy o povinnom, nepovinnom predmete a záujmovom útvare, záznam o organizačnom zabezpečení školskej akcie. Z praktických skúseností môžeme odporúčať k úspešnému osobnému štýlu triednickej činnosti, aj vedenie vlastných písomností triedneho učiteľa. Ich aplikácia v praxi smeruje k zefektívneniu práce v triednictve, k lepšiemu spoznávaniu osobnosti žiaka, rodiny a života triednej komunity, ako i k osobnému rastu.

Súčasťou týchto písomností triedneho učiteľa môžu byť:

  • plán triednických hodín a neformálnych rodičovských stretnutí, plán spoluprác so vzdelávacími a výchovnými inštitúciami, diagnostický denník, záznamy, pozorovacie hárky, dotazníky, spätnoväzbové komunikačné kanály – zrkadlo týždňa (zážitkové referencie žiaka), schránka návrhov a požiadaviek (žiak, rodič – reflexia), listy a správy (správanie, prospech, dochádzka), spisová agenda triedy a svojpomocné pomôcky.

Priama činnosť so žiakmi

Priama činnosť so žiakmi pozostáva zo špecifických aktivít triedy:

  • spoločensky prospešná činnosť žiakov a rodičov pri úprave okolia školy a školského športového areálu, zberové aktivity, školské výlety, exkurzie, príprava materiálno-technického zabezpečenia žiakov, estetizácia interiéru triedy, riešenie problémov v triede, pozorovacie a hodnotiace aktivity, triedna videotéka, kronika, fototéka, besedy s významnými osobnosťami, odborníkmi, kontinuálne vzdelávanie v zmysle koncepcie, organizácia poznávacích a vzdelávacích exkurzií, výchovných koncertov, výstav, besied, besiedok – rozvíjanie zážitkového vnímania žiakov.

Činnosť so zákonnými zástupcami

Príklad: Činnosti so zákonnými zástupcami žiaka

 
Mesiac Činnosť
september Ustanovujúce Rodičovské združenie: Vydanie Vzdelávacích poukazov, prihláš­ky na krúžky. Oboznámenie so školským poriadkom, organizačným poriadkom. Oboznámenie so Správou za školský rok a Plánom práce školy. Voľba triedneho dôverníka. Informácie o exkurziách, súťažiach. Poučenie rodičov o BOZP a PO a ich oboznámenie so školským poriadkom prostredníctvom triednych ZRPŠ.
priebežne Informovanie zákonných zástupcov. Riešenie výchovných a vzdelávacích problémoch so žiakmi. Poskytovanie konzultácií.

Záver

Na záver možno konštatovať, že ak triedny učiteľ v triede vytvára priestor pre vzájomnú pomoc, aktivitu a iniciatívu žiakov, hľadá nové formy i metódy práce so zverenými žiakmi a neustále na sebe pracuje, určite sa mu podarí zabezpečiť vlastné ciele vlastné i ciele spoločnosti. Dnes táto práca nemusí byť realizovaná na triednických hodinách. Môže byť súčasťou rôznych aktivít.

Literatúra:

  1. Hlaváčová, Z., Nemjová, E. 2006. Manažérstvo v triednictve na 1. stupni základnej školy. (Citované 26. 4. 2014). http://www2.statpedu.sk/buxus/docs/pedcit2007/3.pdf.
  2. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení neskorších predpisov.
  3. Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály