Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Legislatívne možnosti riaditeľa pri výbere svojho zástupcu

Dátum: Rubrika: Manažment

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

V príspevku sa pozrieme na zákonné možnosti riaditeľa školy, resp. školského zariadenia pri výbere svojho zástupcu. Vzhľadom k absencii špeciálnej legislatívnej úpravy je potrebné v tomto smere sa riadiť všeobecne záväznými právnymi predpismi vzťahujúcimi sa oblasť pracovnoprávnych vzťahov. Ide o zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov s osobitosťami vyplývajúcimi zo zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov. Venujeme sa aj výberu vhodnej osoby na pozíciu zástupcu riaditeľa, ako aj špecifickým požiadavkám a obmedzeniam vyplývajúcim zo zákona pri výbere zástupcu riaditeľa.

Vychádzajúc z kompetencií riaditeľa školy alebo školského zariadenia, jeho práv a povinností, môžeme konštatovať, že riaditeľ je nielen pedagogickým či odborným zamestnancom, ale aj manažérom. Ako každý manažér, aj riaditeľ chce mať vo svojej blízkosti zodpovedných a pracovitých ľudí, na ktorých sa môže spoľahnúť. V prvom rade ide o zástupcu riaditeľa. Zástupca riaditeľa je osobou, na ktorú sa riaditeľ spolieha, ktorej zveruje dôležité úlohy a ponecháva v jej rukách riadenie školy v čase svojej neprítomnosti. Je predĺženou, resp. pravou rukou riaditeľa. Preto je určite v záujme každého riaditeľa, aby si vybral na pozíciu svojho zástupcu osobu, ktorá mu vyhovuje po odbornej ako aj morálnej stránke. V tomto článku sa budeme zaoberať zákonnými možnosťami riaditeľa pri výbere svojho zástupcu.

Proces výberu zástupcu riaditeľa v sebe zahŕňa:

  • úkony týkajúce sa pracovnej pozície zástupcu riaditeľa ako takej,
  • úkony súvisiace s výberom vhodnej osoby a 
  • ustanovenie konkrétnej osoby do funkcie zástupcu riaditeľa.

Riaditeľ školy a školského zariadenia musí pri výbere svojho zástupcu rešpektovať ustanovenia príslušných zákonov upravujúcich problematiku súvisiacu so všetkými vyššie uvedenými úkonmi.

Zástupca riaditeľa sa v zmysle zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“) považuje za vedúceho pedagogického zamestnanca, resp. vedúceho odborného zamestnanca. Zákon č. 138/2019 Z. z. ako osobitný predpis upravujúci práva a povinnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a ich pracovnú činnosť neobsahuje špeciálnu úpravu pokiaľ ide o výber a ustanovenie zástupcu riaditeľa do funkcie. Vzhľadom k absencii špeciálnej legislatívnej úpravy je potrebné v tomto smere sa riadiť všeobecne záväznými právnymi predpismi vzťahujúcimi sa oblasť pracovnoprávnych vzťahov. Ide o zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) s osobitosťami vyplývajúcimi zo zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“).

Aj keby sa mohlo zdať, že prvým krokom pri výbere zástupcu riaditeľa je hľadanie vhodnej osoby, nie je to tak. Ak riaditeľ chce zmenu na poste zástupcu riaditeľa, musí sa v prvom rade vysporiadať (v rámci zákonných možností) so zamestnancom pôsobiacim doposiaľ na uvedenej pozícii. Samozrejme, ak sa pozícia zástupcu riaditeľa uvoľnila, resp. je z rôznych dôvodov neobsadená, riaditeľ má o to ľahšiu pozíciu a nemusí sa zaoberať týmto krokom.

Najčastejšie spôsoby obsadzovania miesta zástupcu riaditeľa

Možnosť zmeny zástupcu závisí od toho, akým spôsobom bol doterajší zástupcu ustanovený do svojej funkcie. Zameriame sa na najčastejšie spôsoby, akými riaditelia obsadzujú miesto zástupcu riaditeľa. Ide o tieto tri spôsoby:

  1. vymenovanie zástupcu riaditeľa, pričom toto vymenovanie určuje ako požiadavku vykonávania funkcie vnútorný predpis školy alebo školského zariadenia,
  2. obsadenie miesta zástupcu riaditeľa na základe pracovnej zmluvy, kde je ako druh práce uvedené zástupca riaditeľa (prípadne druh práce inými slovami vyjadruje, že ide o prácu zástupcu riaditeľa),
  3. vymenovanie zástupcu riaditeľa, bez toho, aby to ako požiadavku vykonávania funkcie určoval vnútorný predpis školy alebo školského zariadenia.

Pred tým, ako sa budeme venovať vyššie uvedeným prípadom, je potrebné zmieniť sa o tom, že v každom prípade musí druh práce, ktorý vykonáva zástupca riaditeľa, byť zakotvený v pracovnej zmluve. Tento druh práce má byť v pracovnej zmluve uvedený tak, že naozaj vyjadruje skutočnú charakteristiku práce zástupcu riaditeľa, t. j. v pracovnej zmluve bude ako druh práce uvedené priamo zástupca riaditeľa, prípadne pracovná činnosť vedúceho pedagogického zamestnanca – zástupcu riaditeľa a pod.

Ak takéto vyjadrenie druhu práce v pracovnej zmluve absentuje, zamestnávateľ porušuje §47 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnávateľ je povinný prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy a zamestnanec je povinný podľa pokynov zamestnávateľa vykonávať práce osobne podľa pracovnej zmluvy.

V zmysle uvedeného ustanovenia zamestnanec nie je povinný vykonávať prácu, ktorá nezodpovedá dohodnutému druhu práce a zamestnávateľ nie je oprávnený prideľovať zamestnancovi prácu, ktorá nezodpovedá dohodnutému druhu práce.

1. Vymenovanie zástupcu riaditeľa – určenie vnútorným predpisom školy

Podľa § 42 ods. 2 Zákonníka práce ak osobitný predpis ustanovuje voľbu alebo vymenovanie ako predpoklad vykonávania funkcie štatutárneho orgánu alebo vnútorný predpis zamestnávateľa ustanovuje voľbu alebo vymenovanie ako požiadavku vykonávania funkcie vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu, pracovný pomer s týmto zamestnancom sa zakladá písomnou pracovnou zmluvou až po jeho zvolení alebo vymenovaní. Zástupca riaditeľa, samozrejme, nie je štatutárnym orgánom. Pokiaľ ide o zástupcu riaditeľa, tak jeho vymenovanie ako požiadavka na vykonávanie funkcie zástupcu sa v zmysle platnej legislatívy vyžaduje len vtedy, ak to určuje vnútorný predpis (spravidla pracovný poriadok) školy alebo školského zariadenia.

Ak vnútorný predpis školy alebo školského zariadenia obsahuje ustanovenie o vymenovaní ako predpoklade vykonávania funkcie zástupcu riaditeľa, je zmena zástupcu riaditeľa pomerne jednoduchá. V danom prípade stačí, aby riaditeľ odvolal zástupcu riaditeľa z funkcie a následne uplatnil výpovedný dôvod podľa ustanovenia § 63 ods. 1 písm. d) bod 2. Zákonníka práce, príp. sa s ním dohodol na zmene druhu práce. Pre naplnenie skutkovej podstaty tohto výpovedného dôvodu stačí, aby zástupca riaditeľa prestal spĺňať podmienku vymenovania do funkcie, t. j. bol z tejto funkcie odvolaný.

2. Obsadenie miesta zástupcu riaditeľa na základe pracovnej zmluvy

Ak zástupca riaditeľa vykonáva svoju funkciu na základe pracovnej zmluve bez vymenovania do tejto funkcie, čo legislatíva umožňuje, platí, že zmena sa môže dosiahnuť len zmenou pracovnej zmluvy. Táto zmena sa môže vykonať dodatkom k pracovnej zmluve alebo dohodou o zmene pracovných podmienok. V týchto prípadoch sa však vyžaduje konsenzus oboch zúčastnených strán, t. j. zamestnávateľa ako aj zamestnanca v pozícii zástupcu riaditeľa. Riaditeľ školy sa ocitá v situácii, kedy je zmena na poste zástupcu riaditeľa viazaná práve na súhlas zástupcu riaditeľa.

3. Vymenovanie zástupcu riaditeľa bez vnútorného predpisu

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že táto situácia je veľmi podobná ako prípad uvedený pod bodom 1., nie je tomu tak. Postup v tomto prípade závisí od vyjadrenia druhu práce v pracovnej zmluve zástupcu riaditeľa. Ak druh práce uvedený v pracovnej zmluve skutočne zodpovedá práci vykonávanej zástupcom riaditeľa, tak jeho vymenovanie do funkcie nemá žiadny význam, ani vplyv na výkon jeho funkcie. A to z toho dôvodu, že to ako predpoklad nevyžaduje vnútorný predpis. V takom prípade zmenu na poste zástupcu riaditeľa možno dosiahnuť opäť len dohodou oboch strán na zmene pracovnej zmluvy.

Ak druh práce uvedený v pracovnej zmluve nezodpovedá práci vykonávanej zástupcom riaditeľa (napr. v pracovnej zmluve je uvedený druh práce: učiteľ II. stupňa základnej školy), tak je to v rozpore so Zákonníkom práce. V praxi sa však ešte pomerne často vyskytujú aj takéto prípady. Paradoxne však z toho protiprávneho stavu môže ťažiť zamestnávateľ. Odvolaním osoby z funkcie zástupcu riaditeľa prestáva byť táto osoba zástupcom riaditeľa a bude vykonávať druh práce, ktorý má uvedený v pracovnej zmluve.

Výber vhodnej osoby

Ak je už otázka pozície doterajšieho zástupcu riaditeľa vyriešená, je možné pristúpiť k ďalšiemu kroku, ktorým je výber vhodnej osoby.

Z ustanovenia § 5 ods. 1 zákona č. 552/2003 Z. z. vyplýva, že miesto zástupcu riaditeľa školy alebo školského zariadenia sa obsadzuje na základe výberového konania len vtedy, ak to určuje pracovný poriadok. Priebeh výberového konania sa pritom riadi ustanoveniami § 5 zákona č. 552/2003 Z. z.

Výberové konanie vyhlasuje zamestnávateľ v tlači alebo v iných všeobecne prístupných prostriedkoch masovej komunikácie, ktorými sú najmä televízia, rozhlas a internet, a to najmenej tri týždne pred jeho začatím. Členov výberovej komisie vymenúva zamestnávateľ. Komisia má najmenej troch členov, z ktorých najmenej jedného člena určí zástupca zamestnancov. Celkový počet členov výberovej komisie je nepárny. Žiadne ustanovenie zákona nevylučuje riaditeľa z možnosti byť členom výberovej komisie. Uchádzača, ktorý spĺňa predpoklady, výberová komisia pozve na výberové konanie najmenej sedem dní pred jeho začatím s uvedením dátumu, miesta a hodiny výberového konania. Nestačí pozvánku podať na poštovú prepravu sedem dní vopred, ale uchádzač musí byť pozvaný sedem dní vopred, t. j. pozvánka má byť uchádzačovi doručená, resp. v prípade nezastihnutia uložená na pošte sedem dní pred uskutočnením výberového konania.

Výberové konanie sa uskutočňuje písomnou formou alebo pohovorom alebo písomnou formou a pohovorom. Výberová komisia zhodnotí výsledok výberového konania a na základe výsledkov určí poradie uchádzačov a zverejní výsledok výberového konania tak, aby bolo prístupné každému uchádzačovi. Poradie uchádzačov je záväzné pri obsadení funkcie; zamestnávateľ uzavrie pracovný pomer s uchádzačom podľa poradia. Riaditeľ  musí rešpektovať rozhodnutie výberovej komisie vo výberovom konaní.

V prípade, že sa neuskutočňuje výberové konanie podľa vyššie uvedeného ustanovenia, tak zamestnávateľ postupuje pri výbere konkrétnej osoby na miesto vedúceho zamestnanca podľa § 6 ods. 2 zákona č. 552/2003 Z. z., t. j. zamestnávateľ rozhodne o obsadení voľného pracovného miesta na základe posúdenia vhodnosti jednotlivých uchádzačov z hľadiska ich znalostí a schopností na výkon práce vo verejnom záujme.

Aj keď sa v zmysle pracovného poriadku nevyžaduje výberové konanie na miesto zástupcu riaditeľa, zamestnávateľ ho môže uskutočniť. Môže tak urobiť napríklad s cieľom vybrať čo najvhodnejšieho kandidáta. V takom prípade však nie je povinný sa pri realizácii výberového konania riadiť formálnym postupom podľa § 5 zákona č. 552/2003 Z. z., ale môže zvoliť formu a spôsob, ktorý uzná za vhodný (napríklad formou osobných pohovorov s uchádzačmi a pod.).

Po výbere vhodného kandidáta môže zamestnávateľ ustanoviť vybranú osobu do funkcie zástupcu riaditeľa. Pri ustanovení zástupcu riaditeľa do funkcie je potrebné rešpektovať príslušné ustanovenia zákona ako aj interné predpisy zamestnávateľa. Poukazujeme predovšetkým na už spomínané ustanovenia § 42 ods. 2 Zákonníka práce, z ktorého jednoznačne vyplýva, že:

  • vymenovanie je predpokladom výkonu funkcie zástupcu riaditeľa len vtedy, ak to určuje vnútorný predpis zamestnávateľa.

Pri uzatváraní pracovnej zmluvy so zástupcom riaditeľa školy je potrebné mať na pamäti aj už vyššie spomínané ustanovenie § 47 ods. 1 Zákonníka práce, t. j.:

  • druh práce vyjadrený v pracovnej zmluve má zodpovedať skutočnej práci vykonávanej zástupcom riaditeľa.

Špecifické požiadavky a obmedzenia

Pokiaľ ide o výber zástupcu riaditeľa, tak je potrebné rešpektovať aj špecifické požiadavky a obmedzenia vyplývajúce zo zákona. V prvom rade musí táto osoba spĺňať všetky požiadavky, ktoré sa vyžadujú na výkon práce pedagogického zamestnanca, resp. odborného zamestnanca.

Okrem toho podľa § 39 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z. činnosť vedúceho pedagogického zamestnanca a činnosť vedúceho odborného zamestnanca môže vykonávať ten, kto spĺňa:

  1. kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca a zároveň,
  2. podmienky zaradenia do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a odborný zamestnanec s prvou atestáciou.

Zástupca riaditeľa je zamestnancom priamo podriadeným riaditeľovi. Preto riaditeľ pri obsadzovaní tohto miesta musí rešpektovať aj § 7 zákona č. 552/2003 Z. z. Podľa tohto ustanovenia zamestnancov, ktorí sú blízkymi osobami, nemožno zaradiť do vzájomnej priamej podriadenosti alebo nadriadenosti.

Školy a školské zariadenia bez právnej subjektivity

Osobitne je potrebné venovať sa školám a školským zariadeniam bez právnej subjektivity. V týchto školách riaditeľ nevystupuje v právnych vzťahoch v mene školy alebo školského zariadenia, teda nie je štatutárnym orgánom. Riaditeľ školy alebo školského zariadenia bez právnej subjektivity je len vedúcim pedagogickým zamestnancom v zmysle zákona č. 138/2019 Z. z. a vedúcim zamestnancom na účely Zákonníka práce. Z uvedeného dôvodu sa v týchto školách vo vzťahu k zástupcovi riaditeľa nemôže uplatniť § 42 ods. 2 Zákonníka práce. Zástupca riaditeľa tu nie je vedúcim zamestnancom v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu. Tu teda platí pravidlo, že prvoradý je obsah pracovnej zmluvy. Ani tu vymenovanie zástupcu riaditeľa do funkcie nie je vylúčené. Pokiaľ však ide o zmenu na poste zástupcu riaditeľa bude sa vyžadovať nielen odvolanie z funkcie, ale aj zmena pracovnej zmluvy. Výnimkou je prípad, ak zástupca riaditeľa v rozpore so Zákonníkom práce nemá v pracovnej zmluve uvedený druh práce zodpovedajúci výkonu práce zástupcu riaditeľa.

Odporúčanie

Zohľadňujúc príslušnú legislatívu, ako aj poznatky z praxe vo vzťahu k výberu a ustanovovaniu zástupcu riaditeľa do funkcie možno zovšeobecniť tieto odporúčania:

  1. Využívať inštitút skúšobnej doby podľa § 45 Zákonníka práce. Podľa tohto ustanovenia u vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu a vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti tohto vedúceho zamestnanca, je najviac šesť mesiacov. So zástupcom riaditeľa je preto možné dohodnúť skúšobnú dobu až na šesť mesiacov.
  2. Využívať možnosť dohodnutia pracovného pomeru na dobu určitú. Niekedy ani šesť mesiacov nie je dostatočne dlhý čas na objektívne posúdenie schopnosti, spoľahlivosti, zodpovednosti a lojality zamestnanca. Netreba však zabúdať, že podľa § 82 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z. pracovný pomer na určitú dobu s pedagogickým zamestnancom možno dohodnúť najkratšie na jeden školský rok. Toto obmedzenie sa však netýka odborných zamestnancov.
  3. Presadzovať zakotvenie vymenovania ako požiadavky vykonávania funkcie zástupcu riaditeľa v pracovnom poriadku školyalebo školského zariadenia, resp. v inom vnútornom predpise.
  4. Dôsledne vyžadovať od zástupcu riaditeľa plnenie jeho pracovných povinností a kontrolovať jeho prácu. Niekedy je jedinou možnosťou riaditeľa ako dosiahnuť zmenu na poste zástupcu riaditeľa kontrola práce zástupcu riaditeľa. Upozornenie na porušenie pracovnej disciplíny alebo výzva na odstránenie neuspokojivého plnenie pracovných úloh podľa príslušných ustanovení Zákonníka práce môžu byť prvým krokom k výpovedi. Tieto úkony však okrem toho môžu priamo pôsobiť na zástupcu riaditeľa v tom zmysle, že sa bude snažiť zlepšiť svoju prácu, prípadne sám bude iniciovať zmenu svojej pracovnej pozície.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály