Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Portfólio manažmentu a evalvácia riadenia materskej školy
Dátum: Rubrika: Manažment
Cieľom príspevku je ponúknuť pomôcku pre evalváciu a autoevalváciu riadenia, resp. manažovania materskej školy. Opierame sa o analýzu a štúdium profesijných štandardov. Prinášame vlastné portfólio manažmentu a návrh na evalváciu či autoevalváciu vlastného riadenia materskej školy. Podrobnejšie analyzujeme štandardy, informujeme aj o tom, ako zaznamenávať, evidovať a ako zhodnotiť vlastnú činnosť. Po prezentovaní portfólia a evalvácie v riadení školy popisujeme jeho prínos pre začínajúce riaditeľky. Materiál môže pomôcť pri vstupe riaditeľky materskej školy do svojej funkcie.
Úspešné výberové konanie na funkciu riaditeľky v materskej škole znamená začiatok päťročnej zodpovednej práce s obhájenou koncepciou minimálne na jedno funkčné obdobie. Riadenie materskej školy začína podrobným oboznámením sa s interiérom, exteriérom školy, personálnou klímou na pracovisku, preštudovaním a vytvorením pedagogickej a ďalšej povinnej dokumentácie.
Otázky, ktoré si môže klásť začínajúca riaditeľka materskej školy:
Zvládnem to? Stotožnia sa s profiláciou školy, ktorá je súčasťou mojej koncepcie? Budem vedieť integrovať a aplikovať požiadavky, potreby, záujmy učiteliek a prevádzkových zamestnancov? Budú mi rozumieť? Dodržia termíny? Čo urobím, ak nie? Budú ma rešpektovať, keď som toľké roky bola jednou z nich ako ich rovnocenná kolegyňa?
Profesijné štandardy vedúcich zamestnancov
Pokynom ministra č. 39/2017 sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. V Čl. 5 sa uvádzajú profesijné štandardy okrem iných aj vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov.
V súlade s profesiou a aktuálnym kariérovým stupňom analyzujeme kompetenčný profil pre riaditeľov školy.
Kompetenčný profil – Vedúci pedagogický zamestnanec
Kompetenčný profil riaditeľa je obsahovo konkrétny, je rozdelený do štyroch oblastí. Každá oblasť má svoje kompetencie, ktoré by mal mať vedúci riadiaci zamestnanec.
Oblasti | Kompetencie |
1. Normatívne, ekonomické a koncepčné riadenie |
1.1 Uplatňovať všeobecne záväzné právne predpisy v riadení školy, školského zariadenia.1.2 Riadiť ekonomiku a prevádzku školy, školského zariadenia.1.3 Koncepčne riadiť školu, školské zariadenie. |
2. Riadenie procesov výchovy a vzdelávania v škole, školskom zariadení |
2.1 Riadiť tvorbu a aktualizáciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia.2.2 Riadiť realizáciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia.2.3 Riadiť autoevalváciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia. |
3. Personálne riadenie | 3.1 Tvoriť a realizovať personálnu stratégiu v škole, školskom zariadení.3.2 Riadiť procesy hodnotenia a odmeňovania zamestnancov školy, školského zariadenia.3.3 Riadiť profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy, školského zariadenia. |
4. Profesijný rozvoj | 4.1 Viesť ľudí.4.2 Plánovať a realizovať svoj profesijn |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk