Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Portfólio manažmentu a evalvácia riadenia materskej školy

Dátum: Rubrika: Manažment

Cieľom príspevku je ponúknuť pomôcku pre evalváciu a autoevalváciu riadenia, resp. manažovania materskej školy. Opierame sa o analýzu a štúdium profesijných štandardov. Prinášame vlastné portfólio manažmentu a návrh na evalváciu či autoevalváciu vlastného riadenia materskej školy. Podrobnejšie analyzujeme štandardy, informujeme aj o tom, ako zaznamenávať, evidovať a ako zhodnotiť vlastnú činnosť. Po prezentovaní portfólia a evalvácie v riadení školy popisujeme jeho prínos pre začínajúce riaditeľky. Materiál môže pomôcť pri vstupe riaditeľky materskej školy do svojej funkcie.

Úspešné výberové konanie na funkciu riaditeľky v materskej škole znamená začiatok päťročnej zodpovednej práce s obhájenou koncepciou minimálne na jedno funkčné obdobie. Riadenie materskej školy začína podrobným oboznámením sa s interiérom, exteriérom školy, personálnou klímou na pracovisku, preštudovaním a vytvorením pedagogickej a ďalšej povinnej dokumentácie.

Otázky, ktoré si môže klásť začínajúca riaditeľka materskej školy:

Zvládnem to? Stotožnia sa s profiláciou školy, ktorá je súčasťou mojej koncepcie? Budem vedieť integrovať a aplikovať požiadavky, potreby, záujmy učiteliek a prevádzkových zamestnancov? Budú mi rozumieť? Dodržia termíny? Čo urobím, ak nie? Budú ma rešpektovať, keď som toľké roky bola jednou z nich ako ich rovnocenná kolegyňa?

Profesijné štandardy vedúcich zamestnancov

Pokynom ministra č. 39/2017 sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. V Čl. 5 sa uvádzajú profesijné štandardy okrem iných aj vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov.

V súlade s profesiou a aktuálnym kariérovým stupňom analyzujeme kompetenčný profil pre riaditeľov školy.

Kompetenčný profil – Vedúci pedagogický zamestnanec

Kompetenčný profil riaditeľa je obsahovo konkrétny, je rozdelený do štyroch oblastí. Každá oblasť má svoje kompetencie, ktoré by mal mať vedúci riadiaci zamestnanec.

Oblasti
Kompetencie
1. Normatívne,
ekonomické
a koncepčné riadenie
1.1 Uplatňovať všeobecne záväzné právne predpisy v riadení školy, školského zariadenia.
1.2 Riadiť ekonomiku a prevádzku školy, školského zariadenia.
1.3 Koncepčne riadiť školu, školské zariadenie.
2. Riadenie procesov
výchovy a vzdelávania
v škole, školskom
zariadení
2.1 Riadiť tvorbu a aktualizáciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia.
2.2 Riadiť realizáciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia.
2.3 Riadiť autoevalváciu školského vzdelávacieho programu, výchovného programu školského zariadenia.
3. Personálne riadenie
3.1 Tvoriť a realizovať personálnu stratégiu v škole, školskom zariadení.
3.2 Riadiť procesy hodnotenia a odmeňovania zamestnancov školy, školského zariadenia.
3.3 Riadiť profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy, školského zariadenia.
4. Profesijný rozvoj
4.1 Viesť ľudí.
4.2 Plánovať a realizovať svoj profesijn
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály