Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Riaditeľ ako inovačný manažér vzdelávacej inštitúcie
Dátum: Rubrika: Manažment
V príspevku analyzujeme úlohu riaditeľa v spojitosti s inováciami v školách a v školských zariadeniach. Zdôrazníme nutnosť schopnosti realizovať strategické úlohy. Interpretujeme výsledky prieskumu medzi pedagogickými zamestnancami vo vzťahu k možnostiam pedagogického kolektívu zlepšovať školské prostredie.
Riaditeľ školy, resp. školského zariadenia ako inovačný manažér sa stretáva s množstvom problémov, napr. s potrebou vytvoriť jasné strategické ciele inovačného rozvoja vzdelávacieho zariadenia, ale aj s absenciou nevyhnutného pedagogického personálu, schopného realizovať strategické úlohy.
V súčasných dynamických podmienkach škôl a školských zariadení je aktuálnou témou zvyšovanie efektívnosti vzdelávania cestou inovačných štýlov riadenia. Tie sú zamerané na transformáciu do kvalitatívne nového stavu. Nevyhnutné sú efektívne spôsoby regulácie socio-kultúrneho prostredia vzdelávacieho zariadenia a dôležité je rozpracovanie a zavedenie nových inovačných technológií do vzdelávania. Riadiaca činnosť sa musí realizovať vedúcim pedagogickým zamestnancom, ktorý je inovačným manažérom.
Profesionálna činnosť riaditeľa v systéme vzdelávania sa stáva tvorivou a dôležitý význam v nej nadobúda schopnosť riaditeľa:
- konať adekvátne v situáciách s vysokým stupňom neurčitosti,
- urobiť neštandardné manažérske rozhodnutia,
- prekonávať stereotypy,
- prehodnocovať osobné skúsenosti vzájomného pôsobenia s podriadenými.
Analýza úlohy riaditeĺa v spojitosti s inováciami
V súčasnosti sa nedostatočná pozornosť venuje najmä analýze úlohy riaditeľa školy v spojitosti s inováciami. To vytvára problém nevyužívania inovačných zdrojov pri riadení školy, školského zariadenia. Učiteľ v modernom vzdelávacom procese predstavuje rolu manažéra, facilitátora, stratéga, konzultanta a prostredníctvom interakcií v edukačnom procese podnecuje učenie ako aktívny proces, ktorý sa uskutočňuje na báze edukačných asociácií. Rola učiteľa v tomto procese je vnímaná v rovine sprostredkovateľa, psychologického transferu poznatkov, prepojených vzájomnými vzťahmi, ktoré gradujú ruka v ruke s tempom rozvoja technológií a nutných inovatívnych procesov v oblasti obsahu a formy edukácie (Soroková, 2015b).
Od riaditeľa školy sa vyžaduje zabezp
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk