Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dôležitá úloha komunitného centra vo vzdelávaní detí z marginalizovaných skupín
Dátum: Rubrika: Príklady z praxe
Príspevok prináša náhľad na problematiku komunitných centier a ich prepojenie so vzdelávaním detí z marginalizovaných skupín. Ponúka teoretické informácie súvisiace so založením a fungovaním komunitných centier, ako aj úspešný príklad využitia komunitného centra vo vzdelávaní detí z marginalizovaných skupín a pri zlepšovaní ich výchovno-vzdelávacích výsledkov v praxi.
Komunitné centrum ‒ legislatíva, ciele, aktivity
Prvé komunitné centrá na Slovensku začali oficiálne vznikať v roku 2003 ako nástroj riešenia integrácie rómskych komunít. V rámci projektu „Podpora založenia komunitných centier v Slovenskej republike“ vzniklo prvých desať komunitných centier, ktoré boli financované z prostriedkov Európskej únie (PHARE). Dnes máme na Slovensku viac než 200 komunitných centier financovaných z národných projektov a neurčitý počet zariadení, ktoré poskytujú služby pre komunity na dobrovoľníckej báze.
Podľa § 2 ods. 2 písm. h zákona č. 448/2008 Z. z. (zákon o sociálnych službách) je úlohou komunitného centra poskytovať služby fyzickým osobám v nepriaznivej sociálnej situácii.
Cieľom je:
- realizovať poradenské služby,
- pomáhať pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov,
- pomáhať pri príprave na školské vyučovanie a
- sprevádzať deti do škôl/školského zariadenia, resp. zo škôl/ školského zariadenia.
Komunitné centrum vykonáva aj preventívne aktivity a zabezpečuje záujmové činnosti pre cieľové skupiny obyvateľstva. Ponúka komplexné riešenie pre vylúčené cieľové skupiny a spoločenstvá ohrozené vylúčením. V jeho kompetencii sú dopoludňajšie aj popoludňajšie aktivity poskytované pre mladé matky, deti, žiakov základných škôl aj mladých dospelých, ktorí hľadajú pomoc a podporu v službách zamestnanosti. Spravidla sídli v blízkosti svojej cieľovej skupiny, aby boli jeho služby primerane dostupné. Jeho činnosti sa prispôsobujú aktuálnym potrebám komunity.
Komunitné centrum je miestom „druhej šance“ pre ľudí z marginalizovaných komunít.
Komunitné vzdelávacie centrum v Lozorne ‒ príklad z praxe
Myšlienka komunitného vzdelávacieho centra v Lozorne vznikla veľmi prirodzene. V lokálnej základnej škole vnímali učitelia a vedenie školy už dlhšiu dobu problémy so vzdelávacími výsledkami u skupiny žiakov. Ako v každej škole, aj v tomto prípade škola v prvom rade kontaktovala rodičov žiakov, aby lepšie porozumeli, v čom spočíva
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk