Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Bariéry úspešnosti Rómov z marginalizovaných komunít na stredných školách
Dátum: Rubrika: Prevencia
V príspevku sa zaoberáme príčinami a možnými riešeniami nižšej úrovne najvyššieho dosiahnutého vzdelania príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít („MRK“). Predstavíme opatrenia navrhované Úradom Splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, ktoré vznikli po diskusiách s riaditeľmi stredných odborných škôl s prítomnosťou študentov z MRK a majú potenciál prispieť k zvýšeniu vzdelanostnej úrovne študentov z tohto prostredia.
Príčiny skorého odchodu Rómov zo škôl
Údaje zo Správy o životných podmienkach rómskych domácností na Slovensku (Rozvojový program OSN, 2010) uvádzajú, že v krajine máme len 18 % Rómov, ktorých najvyššie dosiahnuté vzdelanie predstavuje stredoškolské vzdelanie. V porovnaní s nimi dosahuje stredoškolské vzdelanie až 75 % majoritnej populácie vo vekovej kategórii 20 ‒ 64-ročných (Správa o životných podmienkach rómskych domácností na Slovensku 2010). Tento fakt predstavuje len špičku ľadovca, pod povrchom ktorého sa skrývajú viaceré aspekty neúspechu mladých Rómov.
Štúdia UNDP (United Nations Development Programme) ponúka výborný prehľad najčastejších príčin, prečo mladí Rómovia dosahujú nižšiu úroveň vzdelania v porovnaní s majoritou.
Vzdelávanie ukončujú predčasne zväčša z nasledujúcich dôvodov:
- nezáujem o školu, nechuť učiť sa ‒ 29 %,
- nedostatok financií na školské poplatky, ošatenie, obuv, obedy ‒ 24 %,
- nevyhnutnosť pomáhať doma alebo pracovať za účelom pomoci s príjmom rodine ‒ 14 %,
- zlé známky, slabý výkon na vyučovaní ‒ 14 %,
- svadba, narodenie dieťaťa ‒ 13 %,
- choroba, zdravotné postihnutie ‒ 2 %,
- iné – nedostatočná podpora z domu, geografická vzdialenosť a pod. ‒ 4 % ((Správa o životných podmienkach rómskych domácností na Slovensku 2010).
Nezáujem o štúdium a nechuť učiť sa prevládali najsilnejšie v segregovaných osadách. V miestach, kde Rómovia žijú separovane (mestské ulice, getá), bol prechod na strednú školu samozrejmejší. Finančné dôvody najčastejšie uvádzali Rómovia, ktorí žijú v populácii rozptýlene.
Zo štúdie ďalej vyplynulo, že pomerne významným faktorom ovplyvňujúcim výšku dosiahnutého vzdelania je aj rodinné správanie Rómov v zmysle založenia vlastnej rodiny, či finančná a fyzická pomoc rodine. Spomínané dôvody treba hlbšie analyzovať. Vieme však, že sú príčinou skorého odchodu zo vzdelávania a nižšej vzdelanostnej úrovne, ktorá následne spôsobuje problémy pri integrácii na pracovnom trhu. Ambíciou by malo byť hľadanie kľúča v týchto dátach k tomu, ako deti a žiakov z marginalizovaného prostredia motivovať, aby školu a vzdelávanie mali radi a boli schopní proaktívne prekonávať prekážky, ktoré ich na ceste za výučným listom či maturitou skúškou sprevádzajú.
Skúsenosti riaditeľov stredných odborných škôl s bariérami v štúdiu Rómov
O skúsenostiach s rómskymi študentami pochádzajúcimi z nepriaznivého socioekonomického prostredia hovorili riaditelia štátnych i súkromných stredných odborných škôl (ďalej „SOŠ“) už na okrúhlom stole v máji 2017. Stretnutie sa konalo pod záštitou Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity a jeho cieľom bolo identifikovať okruh najčastejších problémov a bariér, ktorým čelia študenti, učitelia a vedenie SOŠ pri dosahovaní stredného odborného a úplného stredného (odborného) vzdelania rómskymi žiakmi.
Kľúčovým predpokladom pre úspešné nadobudnutie stredoškolského stupňa vzdelania je pokračovanie v štúdiu na stredných odborných školách.
Podmienkou prijatia žiakov na stredné školy je, že
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk