Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Metodika tvorby Etického kódexu školy

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania

Etický kódex je prejavom kultúry školy. V príspevku sa venujeme metodike jeho tvorby. Zdôrazníme kľúčovú úlohu vedenia školy ako dôležitého činiteľa pri kreovaní jej klímy, kultúry. Etický kódex rieši vzťahy v škole komplexne. V článku analyzujeme roviny vzťahov a zamyslíme sa nad otázkou, ktoré úrovne vzťahov etický kódex rieši a prečo.

Škola je významným socializačným činiteľom v procese sociálneho učenia sa, v ktorom si žiaci osvojujú svoje sociálne roly. To nemožno bez spoluúčasti a spolupráce učiteľov, vedenia školy a rodičov. Nechceme, aby bolo školské prostredie trenažérom, na ktorom si žiaci overia správnosť či nesprávnosť svojich riešení, ale aby princípy slobody a zodpovednosti si mohli žiaci zažiť priamo v reálnych situáciách.

Škola by mala byť orientovaná na potreby žiaka. To však neznamená, že by mala byť pedocentrická. Etický kódex by mal byť vyjadrením vyváženosti vzťahov:

  • Prečo je dôležité mať etický kódex, keď máme Zákonník práce, kolektívnu zmluvu, pracovný poriadok a školský poriadok? Etický kódex nenahrádza platnú legislatívu ani vnútorné školské dokumenty. Dopĺňa ich tam, kde uvedené dokumenty nemajú dosah. Vypĺňa priestor medzi právom, ktoré vymedzuje bazálne pravidlá, pod ktoré nemožno ísť a individuálnou hodnotovou výbavou každého pedagóga, s ktorou prichádza do školského prostredia.
  • Prečo je dôležité prediskutovať etický kódex v tíme? Etický kódex nemá byť vyjadrením názoru autora návrhu kódexu, úzkej skupiny ľudí, vedenia školy. Diskusiou zvyšujeme mieru stotožnenia sa s obsahom etického kódexu.
  • Prečo treba určovať ľuďom pravidlá správania, keď každý má vlastné morálne pravidlá, ktorými sa riadi? V organizácii pracujeme spoločne a snažíme sa dosahovať rovnaké ciele. Už diskusia o etickom kódexe formuje postoje učiteľov. Tvorba etického kódexu vytvára prostredie, kde možno uplatňovať etické pravidlá. Treba sa orientovať sa na proces. Cieľom je kódex, ktorý bude výsledkom čo najširšieho konsenzu.
  • Prečo treba riešiť zásady etického kódexu, keď ich pred nami definovalo mnoho odborníkov z akademickej obce alebo firiem? Každá škola je špecifická. Sú školy vidiecke, mestské, spádové, výberové, školy majú rôznych zriaďovateľov, rôzne zastúpenie pohlavia, rôznu vekovú štruktúru, v niektorých školách majú „kabinetný“ systém, v iných majú spoločnú zborovňu. Každá škola má svoju kultúru, ktorej súčasťou je jazyk či „mytologické” príbehy školy.

Ako treba kontrolovať zásady uvedené v etickom kódexe? – Kódex určuje pravidlá, nezasahuje do osobnej integrity jedinca, nesnaží sa redefinovať ich morálne nastavenie. Rieši intrapersonálne nastavenie a vzťahy. Na výkon profesie učiteľa sa kladú vyššie nároky zo strany spoločnosti. Nie vždy však existuje medzi morálnym nastavením učiteľa a spoločenskými očakávaniami úplný prienik. Učitelia vstupujú do multilaterálnych vzťahov a každý môže byť nositeľom rôznych hodnotových systémov. Nejde pri tvorbe kódexu o umelé aplikovanie firemnej kultúry do prostredia, ktoré na to nie je pripravené? – Etický kódex má byť pozitívne orientovaný, má byť ašpiračným kódexom – Kam sa chceme dostať? K čomu sa chceme priblížiť? Aké máme ideály? Podľa Remišovej (2011): „etické kódexy zvyčajne predpisujú, čo je morálne nesprávne, resp. čo sa zakazuje, ale málo hovoria o tom, čo je morálne, ako konať morálne.“ Kódex nemá zakazovať, prikazovať, má odporúčať, má byť výchovným kódexom. Je dobré, ak existuje mechanizmus kontroly dodržiavania zásad etického kódexu. Ich neplnenie, resp. doplnenie, prepracovanie možno prediskutovať na triednických hodinách, zasadnutiach študentskej rady, pedagogickej rady, na rokovaniach triedneho aktívu, rady školy.

Na začiatku tvorby etického kódexu treba vymedziť, koho radíme do organizácie a medzi kým bude etický kódex upravovať vzťahy. Súčasťou školy sú učiteľ a žiak, ale aj vedenie školy a rodičia bez ohľadu na to, či žiak dosiahol plnoletosť. Škola nie je len byrokraticky založená organizácia, ale aj komunita ľudí, ktorým ide nielen o formálne naplnenie cieľov.

Etický kódex ako prejav kultúry školy

Každá organizácia vychádza z kultúrneho systému, v ktorom sa vyvíja a zároveň si vytvára vlastnú kultúru. Cieľom školy je poskytnúť žiakom kvalitné vzdelanie. Prejavom kultúry školy je aj etický kódex. Podľa Jakubíkovej (2000) je kultúra školy „súhrnom predstáv, prístupov a hodnôt v škole, ktoré sú všeobecne zdieľané pre školu a relatívne dlhodobo udržiavané.“ Škola má svoju zodpovednosť voči komunite, v ktorej pôsobí. Etický kódex je súčasťou kultúry školy a vyjadruje jej hodnotový systém. Upravuje vzťahy na úrovni triedy, školy, ale aj vzťahy s vonkajším prostredím, najmä s rodičmi. Spoločne tvoria zložitú mozaiku vzťahov, ktorá si vyžaduje istú mieru regulácie.

Vedenie školy ako dôležitý činiteľ pri kreovaní kultúry školy

Dôležitým činiteľom pri kreovaní kultúry školy je vedenie školy. Riaditelia by mali určovať smer, anticipovať ďalší vývoj a form

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk