Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Proces inklúzie marginalizovaných rómskych komunít na Slovensku
Dátum: Rubrika: Problémy z praxe
Dlho pripravovaný projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“, ktorého cieľom bolo vytvoriť vhodné podmienky pre intenzívnejší, cieľavedomejší a komplexnejší prístup k inklúzií žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pripravovaný v Metodicko-pedagogickom centre Prešov, sa po schválení MŠVVaŠ SR začal realizovať 3. októbra 2011.
„Nič nedáme ľuďom, ak im nedáme seba...“
Projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“ má celoslovenský rozsah, no v rozhodujúcej miere sa realizuje v troch krajoch – v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom. Ide o kraje, kde je najviac komunít, ktoré žijú v izolovaných osadách, často bez základných sociálnych a hygienických potrieb, návykov, s čím súvisí aj veľmi nízka materiálna a duchovná úroveň. Národný projekt sa v menšej miere realizuje aj v Nitrianskom, Trnavskom, Trenčianskom a Žilinskom kraji.
Realizácia národného projektu sa prehupla do druhej polovice vymedzeného obdobia. V rokoch 2012 a 2013 sa v plnej miere realizovali v podmienkach základných škôl zapojených do tohto projektu programy národného projektu, ako je celodenný výchovný systém (ďalej „CVS“). Jeho základnou činnosťou je výchovná a vzdelávacia činnosť v rozmanitých krúžkoch pod vedením pedagogických zamestnancov základných škôl, pedagogických asistentov učiteľa, ale aj rodičov a dobrovoľníkov.
CVS sa realizuje po riadnom dopoludňajšom vyučovaní a sleduje niekoľko významných cieľov:
- rozvoj osobnosti žiaka,
- upevňovanie vedomostí, zručností a návykov,
- rozvoj záujmov a záľub, napr. šport, hudba, tanec, spev, technické a pracovné zručností a podobne.
K týmto činnostiam obdržali základné školy potrebné prostriedky, nástroje a pomôcky v hodnote 10 tisíc eur. Všetky tieto prostriedky slúžia všetkým žiakom školy, podobne ako aj CVS, pretože národný projekt aj tu sleduje podporu inklúzie a inkluzívneho vzdelávania v základných školách.
Tvorcovia programu si od začiatku uvedomujú, že ide o dlhodobý proces vnútorných premien a kvalitatívnych zmien v spôsobe života, v postojoch a názoroch ľudí. Je však veľmi potrebné, aby tento program bol stabilnou súčasťou výchovnej, vzdelávacej, ale aj záujmovej a odbornej činnosti žiakov a ich pedagógov v spolupráci s rodičmi za podpory miestnej samosprávy a ďalších činiteľov, ale aj verejnosti. Len tak je možné naštartovať proces inklúzie v základných školách a vo verejnom živote. Je to proces náročný a sme radi, že v obrovskej väčšine pedagogickej verejnosti, ale aj vo verejnej správe obcí a miest sme sa stretli prevažne s pochopením a podporou. Významná úloha, ktorú na seba vzal veľmi pestrý tím odborníkov, je náročná, no o to potrebnejšia. Napriek prekážkam a predsudkom, ktoré reálne existujú v samotnej komunite, ale aj v jej vzťahoch s vonkajším, t.j. majoritným svetom i v ňom samom, je nevyhnutné tieto komunity postupne integrovať do spoločenského života. Túto úlohu nemožno odsúvať na neskorší čas. Stojí za to, popasovať sa s ňou a dostávať ju života škôl, do vedomia a postojov pedagógov, riadiacich zložiek v rezorte školstva, ale aj rómskych a nerómskych rodičov. To je cesta k vzájomnej participácii i vzájomnej prospešnosti.
Ciele a výstupy projektu
Východiskovým priestorom procesu inklúzie marginalizovaných rómskych komunít z hľadiska národného projektu je proces výchovy a vzdelávania a všetkého, čo s ním organicky súvisí
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk