Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Využívanie chatbotov v práci školských podporných tímov

Dátum: Rubrika: Umelá inteligencia

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Chatboty sú skvelým nástrojom na zlepšenie vzdelávania a komunikácie so žiakmi. Možno ich využiť aj ako podpornú činnosť v práci vedúcich školských podporných tímov.

Cieľom môže byť otvorenie diskusie k rôznym témam, napr. spolupráca v tíme, komunikácia s rodičmi žiakov, možnosti poskytovania spätnej väzby a hodnotenia žiakov, generovanie textov na základe zadania, tvorba cvičení, dotazníkov. Chatboty môžu byť aj užitočným zdrojom vyhľadávania noviniek v oblasti podporných opatrení.

Príklad: Rešpekt voči rodičom v konflikte

Otázka: Ako možno prejaviť rešpekt rodičom?

ChatGPT: Prejavovanie úcty a rešpektu voči ostatným je dôležitou súčasťou zdravých vzťahov a spoločenského prostredia. Tu je niekoľko spôsobov, ako možno prejaviť rešpekt iným:

  • Počúvanie: Preukazujte úctu k druhým tým, že im venujete svoju plnú pozornosť, keď hovoria. Počúvajte s porozumením a neprerušujte ich. Uplatňujte aktívne počúvanie a prejavujte záujem o ich myšlienky a pocity.
  • Empatia: Preukazujte empatiu voči druhým ľuďom tým, že sa snažíte pochopiť ich perspektívu a cítiť s nimi. Buďte ohľaduplní voči ich potrebám a pocitom a preukazujte súcit voči ich situácii.
  • Záujem a rešpektovanie rozdielov: Uvedomujte si, že každá osoba má svoje vlastné názory, hodnoty a skúsenosti. Prejavujte otvorenosť a rešpekt voči týmto rozdielom a vyhýbajte sa súdeniu a predsudkom. Buďte ochotní sa naučiť od druhých a oceniť ich jedinečnosť.
  • Ohľaduplnosť a zdvorilosť: Prejavujte ohľaduplnosť voči potrebám a pohodliu ostatných. Venujte pozornosť základným pravidlám zdvorilosti, ako sú pozdravy, úsmevy, správne oslovenie a vyjadrovanie vďaky. Dodržiavajte rešpektovanie hraníc a súkromia ostatných.
  • Uznávanie a ocenenie: Preukazujte uznávanie a ocenenie úspechov, schopností a príspevkov druhých. Vyjadrujte im svoje uznanie a vďaku za ich príspevok a prejavujte rešpekt voči ich úsiliu.
  • Dodržiavanie sľubov a záväzkov: Buďte spoľahliví voči svojim slovám a dodržiavajte svoje sľuby a záväzky. Dodržiavanie získanej dôvery je dôležité pre prejav rešpektu voči ostatným.
  • Vyhýbanie sa urážlivému a zraniteľnému správaniu: Rešpektujte dôstojnosť druhých tým, že sa vyhnete urážlivému a zraniteľnému správaniu.

VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU:

  • podklad pre prezentáciu s cieľom usmerniť tím, pripomenúť kľúčové princípy komunikácie,
  • námety pre sebareflexiu členov tímu,
  • návrh účinnej stratégie pomoci pedagógom zvládať náročné situácie v komunikácii s rodičmi žiakov napríklad so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením.

Príklad: Rešpektujúce prostredie

Otázka: V akých situáciách žiaci zvyknú nerešpektovať vyučujúceho v triede?

Chat GPT: Za predpokladu, že hľadáte možnosti, kedy žiaci zvyknú nerešpektovať vyučujúcich vo svojej triede, tu je niekoľko možností, z ktorých si môžete vybrať všetky relevantné možnosti:

  • Keď žiak je nespokojný s vyučujúcim alebo s jeho metódami výučby.
  • Keď žiak necíti, že je vyučujúci spravodlivý voči nemu.
  • Keď žiak má osobné problémy, ktoré ovplyvňujú jeho správanie voči vyučujúcemu.
  • Keď žiak necíti záujem o daný predmet alebo hodinu a prejavuje nezáujem alebo nepozornosť.
  • Keď žiak sa snaží získať pozornosť prostredníctvom nerešpektovania vyučujúceho.
  • Keď žiak je ovplyvnený negatívnym správaním iných žiakov voči vyučujúcemu.
  • Keď žiak má nedostatočnú motiváciu pre daný predmet alebo hodinu.
  • Keď žiak sa cíti neistý v triede a prejavuje to nerešpektovaním vyučujúceho.
  • Keď žiak je ovplyvnený negatívnou skupinovou dynamikou alebo tlakom zo strany spolužiakov.
  • Keď žiak má problémy so samoreguláciou a prejavuje nevhodné správanie voči vyučujúcemu.
  • Keď žiak má nedostatok porozumenia alebo vzájomnej komunikácie s vyučujúcim.
  • Keď žiak má predpojaté názory alebo predsudky voči vyučujúcemu.
  • Keď žiak má nedostatok sebavedomia a prejavuje to prostredníctvom nerešpektovania vyučujúceho.

VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU: Námety chatbotu môžu pomôcť ako braintormingové možnosti s cieľom diskusie v tíme na otázky:

  • Máte s niektorou z uvedených možností skúsenosť?
  • Stretli ste sa so zdieľaním tejto skúsenosti žiakmi?
  • Ak áno, s ktorou a čo s tým vie, resp. môže robiť člen školského podporného tímu?
  • Vieme k témam odporučiť vzdelávanie?
  • Vieme pripraviť prezentáciu, ktorú by sme prezentovali v rámci pracovnej porady s učiteľmi?
  • Vieme pripraviť k tejto téme dotazník v triede, kde zlyháva spolupráca?

Príklad: Identifikovanie stresových faktorov u žiakov

Otázka: Aké sú najčastejšie príznaky stresu, ktoré pozorujete u žiakov?

ChatGPT:

  • nervozitu, podráždenosť a impulzivitu,
  • časté bolesti hlavy a napätie v krku a ramenách,
  • zníženú schopnosť sústrediť sa a robiť úlohy,
  • zmeny v stravovacích návykoch, ako sú nadmerné stravovanie alebo strata chuti do jedla,
  • problémy so spánkom, vrátane nespavosti a prebúdzania sa v noci,
  • zvýšená úzkosť a strach,
  • fyzické príznaky, ako je zvýšená tepová frekvencia a potenie,
  • zmeny nálad, ako sú smútok, neistota alebo pocit bezmocnosti.

Otázka: Aké sú príčiny stresu u žiakov?

ChatGPT:

  • vysoké nároky a očakávania od seba, od učiteľov, od rodičov,
  • nízke sebavedomie a sebaúcta,
  • zlé vzťahy s učiteľmi,
  • príznaky šikanovania spolužiakmi v triede,
  • problémy v osobnom živote (rozvod rodičov a pod.),
  • nedostatok času na plnenie školských povinností,
  • nedostatok oddychu, relaxácie,
  • preťaženie rozvrhom,
  • finančné problémy v rodine,
  • zdravotné problémy,
  • nedostatočná podpora,
  • nedostatočná adaptácia, napr. príchod do novej školy

Otázka: Ako ovplyvňuje stres výkon a správanie žiakov?

ChatGPT:

  • Zníženie výkonu: Stres môže mať negatívny vplyv na kognitívne funkcie, ako je schopnosť učiť sa a zapamätať si informácie, čo môže viesť k zníženiu výkonu žiakov v škole.
  • Zhoršenie správania: Žiaci pod stresom môžu byť podráždení, nepokojní, impulzívni, čo môže viesť k problémom so správaním a interakciou s ostatnými žiakmi a učiteľmi.
  • Zhoršenie zdravia: Chronický stres môže mať negatívny vplyv na zdravie žiakov, čo môže viesť k absenciám a k zhoršeniu výkonu.
  • Nárast úzkosti a depresie: Stres môže zvýšiť riziko vzniku úzkosti a depresie u žiakov, čo môže mať negatívny vplyv na ich výkon a schopnosť sa učiť.
  • Zníženie sebavedomia: Žiaci pod stresom môžu mať nižšie sebavedomie a pocit, že nedokážu zvládnuť svoje úlohy, čo môže viesť k znižovaniu ich výkonu.
  • Neschopnosť sústrediť sa: Stres môže viesť k nedostatku sústredenia a zvýšenej rozptýlenosti, čo môže mať negatívny vplyv na výkon a učenie sa nových vecí.
  • Zhoršená komunikácia: Žiaci pod stresom môžu mať problémy s komunikáciou, čo môže viesť k nedorozumeniam s učiteľmi a ostatnými žiakmi.
  • Zvýšená únavnosť: Stres môže mať negatívny vplyv na energiu a viesť k zvýšenej únave, čo môže mať negatívny vplyv na výkon a schopnosť plniť úlohy.
  • Znížená motivácia: Žiaci pod stresom môžu stratiť motiváciu na učenie sa a plnenie úloh, čo môže viesť k zníženiu výkonu.
  • Problémy so spánkom: Stres môže mať negatívny vplyv na kvalitu spánku, čo môže viesť k únave a zníženiu výkonu.

VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU: 

  • Diskusia k tejto téme v školskom podpornom tíme môže byť brainstormingom nápadov, ako rozprúdiť debatu v tíme, ako hľadať spoločne riešenia sporných situácií medzi žiakmi navzájom, resp. medzi učiteľom a žiakom.
  • Debata v tíme môže pomôcť identifikovať stresové faktory a príznaky u žiakov, môže byť východiskom pre vytváranie preventívnych intervenčných programov na znižovanie stresu a zlepšovanie pohody žiakov, reflexiou efektívnosti podporných opatrení pri zavádzaní potrebných zmien.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk