Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Využívanie chatbotov v práci školských podporných tímov
Dátum: Rubrika: Umelá inteligencia
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Chatboty sú skvelým nástrojom na zlepšenie vzdelávania a komunikácie so žiakmi. Možno ich využiť aj ako podpornú činnosť v práci vedúcich školských podporných tímov.
Cieľom môže byť otvorenie diskusie k rôznym témam, napr. spolupráca v tíme, komunikácia s rodičmi žiakov, možnosti poskytovania spätnej väzby a hodnotenia žiakov, generovanie textov na základe zadania, tvorba cvičení, dotazníkov. Chatboty môžu byť aj užitočným zdrojom vyhľadávania noviniek v oblasti podporných opatrení.
Príklad: Rešpekt voči rodičom v konflikte
Otázka: Ako možno prejaviť rešpekt rodičom?
ChatGPT: Prejavovanie úcty a rešpektu voči ostatným je dôležitou súčasťou zdravých vzťahov a spoločenského prostredia. Tu je niekoľko spôsobov, ako možno prejaviť rešpekt iným:
- Počúvanie: Preukazujte úctu k druhým tým, že im venujete svoju plnú pozornosť, keď hovoria. Počúvajte s porozumením a neprerušujte ich. Uplatňujte aktívne počúvanie a prejavujte záujem o ich myšlienky a pocity.
- Empatia: Preukazujte empatiu voči druhým ľuďom tým, že sa snažíte pochopiť ich perspektívu a cítiť s nimi. Buďte ohľaduplní voči ich potrebám a pocitom a preukazujte súcit voči ich situácii.
- Záujem a rešpektovanie rozdielov: Uvedomujte si, že každá osoba má svoje vlastné názory, hodnoty a skúsenosti. Prejavujte otvorenosť a rešpekt voči týmto rozdielom a vyhýbajte sa súdeniu a predsudkom. Buďte ochotní sa naučiť od druhých a oceniť ich jedinečnosť.
- Ohľaduplnosť a zdvorilosť: Prejavujte ohľaduplnosť voči potrebám a pohodliu ostatných. Venujte pozornosť základným pravidlám zdvorilosti, ako sú pozdravy, úsmevy, správne oslovenie a vyjadrovanie vďaky. Dodržiavajte rešpektovanie hraníc a súkromia ostatných.
- Uznávanie a ocenenie: Preukazujte uznávanie a ocenenie úspechov, schopností a príspevkov druhých. Vyjadrujte im svoje uznanie a vďaku za ich príspevok a prejavujte rešpekt voči ich úsiliu.
- Dodržiavanie sľubov a záväzkov: Buďte spoľahliví voči svojim slovám a dodržiavajte svoje sľuby a záväzky. Dodržiavanie získanej dôvery je dôležité pre prejav rešpektu voči ostatným.
- Vyhýbanie sa urážlivému a zraniteľnému správaniu: Rešpektujte dôstojnosť druhých tým, že sa vyhnete urážlivému a zraniteľnému správaniu.
VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU:
- podklad pre prezentáciu s cieľom usmerniť tím, pripomenúť kľúčové princípy komunikácie,
- námety pre sebareflexiu členov tímu,
- návrh účinnej stratégie pomoci pedagógom zvládať náročné situácie v komunikácii s rodičmi žiakov napríklad so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením.
Príklad: Rešpektujúce prostredie
Otázka: V akých situáciách žiaci zvyknú nerešpektovať vyučujúceho v triede?
Chat GPT: Za predpokladu, že hľadáte možnosti, kedy žiaci zvyknú nerešpektovať vyučujúcich vo svojej triede, tu je niekoľko možností, z ktorých si môžete vybrať všetky relevantné možnosti:
- Keď žiak je nespokojný s vyučujúcim alebo s jeho metódami výučby.
- Keď žiak necíti, že je vyučujúci spravodlivý voči nemu.
- Keď žiak má osobné problémy, ktoré ovplyvňujú jeho správanie voči vyučujúcemu.
- Keď žiak necíti záujem o daný predmet alebo hodinu a prejavuje nezáujem alebo nepozornosť.
- Keď žiak sa snaží získať pozornosť prostredníctvom nerešpektovania vyučujúceho.
- Keď žiak je ovplyvnený negatívnym správaním iných žiakov voči vyučujúcemu.
- Keď žiak má nedostatočnú motiváciu pre daný predmet alebo hodinu.
- Keď žiak sa cíti neistý v triede a prejavuje to nerešpektovaním vyučujúceho.
- Keď žiak je ovplyvnený negatívnou skupinovou dynamikou alebo tlakom zo strany spolužiakov.
- Keď žiak má problémy so samoreguláciou a prejavuje nevhodné správanie voči vyučujúcemu.
- Keď žiak má nedostatok porozumenia alebo vzájomnej komunikácie s vyučujúcim.
- Keď žiak má predpojaté názory alebo predsudky voči vyučujúcemu.
- Keď žiak má nedostatok sebavedomia a prejavuje to prostredníctvom nerešpektovania vyučujúceho.
VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU: Námety chatbotu môžu pomôcť ako braintormingové možnosti s cieľom diskusie v tíme na otázky:
- Máte s niektorou z uvedených možností skúsenosť?
- Stretli ste sa so zdieľaním tejto skúsenosti žiakmi?
- Ak áno, s ktorou a čo s tým vie, resp. môže robiť člen školského podporného tímu?
- Vieme k témam odporučiť vzdelávanie?
- Vieme pripraviť prezentáciu, ktorú by sme prezentovali v rámci pracovnej porady s učiteľmi?
- Vieme pripraviť k tejto téme dotazník v triede, kde zlyháva spolupráca?
Príklad: Identifikovanie stresových faktorov u žiakov
Otázka: Aké sú najčastejšie príznaky stresu, ktoré pozorujete u žiakov?
ChatGPT:
- nervozitu, podráždenosť a impulzivitu,
- časté bolesti hlavy a napätie v krku a ramenách,
- zníženú schopnosť sústrediť sa a robiť úlohy,
- zmeny v stravovacích návykoch, ako sú nadmerné stravovanie alebo strata chuti do jedla,
- problémy so spánkom, vrátane nespavosti a prebúdzania sa v noci,
- zvýšená úzkosť a strach,
- fyzické príznaky, ako je zvýšená tepová frekvencia a potenie,
- zmeny nálad, ako sú smútok, neistota alebo pocit bezmocnosti.
Otázka: Aké sú príčiny stresu u žiakov?
ChatGPT:
- vysoké nároky a očakávania od seba, od učiteľov, od rodičov,
- nízke sebavedomie a sebaúcta,
- zlé vzťahy s učiteľmi,
- príznaky šikanovania spolužiakmi v triede,
- problémy v osobnom živote (rozvod rodičov a pod.),
- nedostatok času na plnenie školských povinností,
- nedostatok oddychu, relaxácie,
- preťaženie rozvrhom,
- finančné problémy v rodine,
- zdravotné problémy,
- nedostatočná podpora,
- nedostatočná adaptácia, napr. príchod do novej školy
Otázka: Ako ovplyvňuje stres výkon a správanie žiakov?
ChatGPT:
- Zníženie výkonu: Stres môže mať negatívny vplyv na kognitívne funkcie, ako je schopnosť učiť sa a zapamätať si informácie, čo môže viesť k zníženiu výkonu žiakov v škole.
- Zhoršenie správania: Žiaci pod stresom môžu byť podráždení, nepokojní, impulzívni, čo môže viesť k problémom so správaním a interakciou s ostatnými žiakmi a učiteľmi.
- Zhoršenie zdravia: Chronický stres môže mať negatívny vplyv na zdravie žiakov, čo môže viesť k absenciám a k zhoršeniu výkonu.
- Nárast úzkosti a depresie: Stres môže zvýšiť riziko vzniku úzkosti a depresie u žiakov, čo môže mať negatívny vplyv na ich výkon a schopnosť sa učiť.
- Zníženie sebavedomia: Žiaci pod stresom môžu mať nižšie sebavedomie a pocit, že nedokážu zvládnuť svoje úlohy, čo môže viesť k znižovaniu ich výkonu.
- Neschopnosť sústrediť sa: Stres môže viesť k nedostatku sústredenia a zvýšenej rozptýlenosti, čo môže mať negatívny vplyv na výkon a učenie sa nových vecí.
- Zhoršená komunikácia: Žiaci pod stresom môžu mať problémy s komunikáciou, čo môže viesť k nedorozumeniam s učiteľmi a ostatnými žiakmi.
- Zvýšená únavnosť: Stres môže mať negatívny vplyv na energiu a viesť k zvýšenej únave, čo môže mať negatívny vplyv na výkon a schopnosť plniť úlohy.
- Znížená motivácia: Žiaci pod stresom môžu stratiť motiváciu na učenie sa a plnenie úloh, čo môže viesť k zníženiu výkonu.
- Problémy so spánkom: Stres môže mať negatívny vplyv na kvalitu spánku, čo môže viesť k únave a zníženiu výkonu.
VYUŽITIE V PRÁVI VEDÚCEHO ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU:
- Diskusia k tejto téme v školskom podpornom tíme môže byť brainstormingom nápadov, ako rozprúdiť debatu v tíme, ako hľadať spoločne riešenia sporných situácií medzi žiakmi navzájom, resp. medzi učiteľom a žiakom.
- Debata v tíme môže pomôcť identifikovať stresové faktory a príznaky u žiakov, môže byť východiskom pre vytváranie preventívnych intervenčných programov na znižovanie stresu a zlepšovanie pohody žiakov, reflexiou efektívnosti podporných opatrení pri zavádzaní potrebných zmien.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk