Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nástroje umelej inteligencie pre dyslektikov a dysgrafikov
Dátum: Rubrika: Umelá inteligencia
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Pomôcka pre dyslektikov, dysgrafikov, generovanie obrázkov
V príspevku priblížime využívanie umelej inteligencie pri vzdelávaní žiakov s dyslexiou a dysgrafiou. Všetky aplikácie, ktoré v texte spomíname, sú pre užívateľa zadarmo, ale s istými obmedzeniami. Napriek tomu sú schopné poskytovať plnohodnotný asistenčný potenciál pri edukácii žiakov so zdravotným znevýhodnením. Vieme byť inkluzívni a podať im pomocnú ruku.
Nástroje umelej inteligencie pre dyslektikov a dysgrafikov
Dyslexia1 je špecifická vývinová porucha učenia. U ľudí sa prejavuje ako neschopnosť naučiť sa čítať pomocou štandardných metód. Táto porucha sa u jedincov nezvykne prejavovať inhibíciou rozvoja intelektu, skôr naopak. Môže byť vrodená alebo získaná v rannom detstve a zvykne oslabovať niektoré kognitívne, percepčné a motorické funkcie. Na plnohodnotné diagnostikovanie tejto poruchy je vhodnejšia pomoc odborníka, keďže sa v praxi môžeme stretnúť aj s nepravou dyslexiou, resp. so sekundárnymi dysgrafickými ťažkosťami.
Dysgrafia2 je konkrétna porucha súvisiaca s písaním ako pohybovou činnosťou. Dieťa netrpí žiadnymi špeciálnymi postihnutiami (zmyslovými alebo pohybovými), no napriek tomu má problémy napodobniť tvary písmen a čísel a ťažko si ich pamätá. Dysgrafici často miešajú písmená pri písaní, vynechávajú ich, resp. ich píšu zrkadlovo. Ich písmo je neupravené a nepresné. Dysgrafia je charakterizovaná významne obmedzenou schopnosťou písať, ktorá nie je spôsobená nízkou inteligenciou alebo nevhodnými vyučovacími metódami. Okrem neporiadneho písania je tiež bežné pomalé písanie. Zaujímavé je, že dysgrafici sa často vyhýbajú písaniu na papier.
Umelá inteligencia môže byť využitá na rôzne spôsoby, ako pomôcť žiakom s dysgrafiou a dyslexiou. Existujú aplikácie a softvéry, ktoré dokážu rozpoznať chyby v písaní a automaticky ich opraviť, čo môže uľahčiť písanie žiakom s dysgrafiou. Existujú aplikácie, ktoré dokážu čítať text nahlas a zvýrazňovať slová, čo môže pomôcť žiakom s dyslexiou pri čítaní. Využitie umelej inteligencie v takýchto situáciách môže viesť k zlepšeniu výsledkov a zlepšeniu sebavedomia žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Na úvod však pripomíname, že niektoré nástroje, ktoré sa opierajú o umelú inteligenciu, sú v dnešných „chytrých“ telefónoch a počítačoch už od začiatku predinštalované. Pre produkty Apple je to aplikácia Siri, pre androidy je to Google asistant (BARD AI) a pre Windows je to Cortana. Programy sú ovládateľné aj hlasovo a vedia slúžiť nielen ako vyhľadávacie nástroje. V programoch môžeme vidieť skvelých pomocníkov pre ľudí s dysgrafiou aj s dyslexiou, pretože ponúkajú jednak možnosť transkripcie hovoreného slova do textu pre dysgrafikov, čítania textu nahlas pre dyslektikov.
ChatGPT ako pomocník pre dyslektikov
V príspevku v rubrike Umelá inteligencia v Didaktike č. 5 sme bližšie predstavili ChatGPT ako internetovú aplikáciu. Ide o program, ktorý dokáže generovať texty a komunikovať s nami prostredníctvom chatovacieho okna podobne ako človek, a to vďaka využívaniu tzv. umelej inteligencie.
Pozn. autora: Pri používaní aplikácií využívajúcich umelú inteligenciu je dôležité mať na pamäti aj otázku bezpečnosti. Je dôležité používať tieto aplikácie s opatrnosťou a v školskom prostredí v súlade s vnútornými pravidlami školy.
V praxi program ChatGPT môže veľmi efektívne pomáhať dyslektikom pri kontrole pravopisu napísaných prác. Stačí sa naučiť základy používania tohto programu.3 Predstavme si, že dyslektického žiaka trápi pravopis. Prostredníctvom Chat GPT môže s pomocou učiteľa požiadať o pomoc pri kontrole pravopisu. Žiak si mobilom načíta napísaný text z papiera, text vloží do chatovacieho okna programu, príp. napíše text priamo na počítači a potom ho vloží do chatovacieho okna programu. Následne požiada, napr. príkazom: „Skontroluj pravopis tohto textu“, o kontrolu pravopisu. Keďže pomáhame žiakom, ktorí majú problémy s čítaním, formuláciu príkazu im môžeme skopírovať a uložiť pre ďalšie použitie. Po kontrole a oprave textu sa žiak môže prostredníctvom četu opýtať, kde urobil chyby, a to prostredníctvom chatu, použitím bežných slovných formulácií, napr. „Kde som urobil/a chybu?“
Pozn. autora: Program vo verzii 3.5, ktorá je po registrácii pre užívateľa zadarmo, zvláda aj korektúry a generovanie textu v slovenskom jazyku.
Grammarly na hodinách anglického jazyka pre dyslektikov
Za ešte väčšieho pomocníka v obdobnej situácii, ktorú popisujeme vyššie, považujeme aplikáciu Grammarly, dostupnú na www.grammarly.com. Aplikácia je výlučne nastavená na kontrolu pravopisu v anglickom jazyku. S istými obmedzeniami je aj táto aplikácia po zaregistrovaní sa úplne zadarmo, dokáže kontrolovať správnosť písaného textu a generovať text podľa požiadaviek.
Prečo je táto aplikácia v kontexte písania prác lepšia ako ChatGPT?
Grammarly sa veľmi podobá na textový editor, nie na chat. Vie kvalitnejšie čítať zadaný text a generuje tak oveľa lepšie návrhy na opravu textu. Slová, ktoré sú zle napísané, sa zvýraznia a program veľmi šikovne vytvára návrhy opráv, z ktorých si samotný užívateľ môže kriticky vybrať tú, ktorá mu najviac vyhovuje. Aplikácia je vhodnejšia skôr pre staršie ročníky na 2. stupni základnej školy, resp. pre stredoškolákov.
Poznámky so záznamom hovoreného slova – Notability
Hlavnou úlohou Notability je tvorba zápiskov (notes). Program je najvhodnejšie používať na tabletoch. Ide o aplikáciu, ktorá kombinuje grafický a textový editor a naviac umožňuje aj záznam hovoreného slova. A práve kvôli možnosti záznamu hovoreného slova môžeme tento program považovať za veľmi užitočný pre dyslektikov aj dysgrafikov. Funguje to približne tak, že počas tvorby dokumentu si žiak môže paralelne s tvorbou textu vysloviť nahlas aj svoje myšlienky. Toto hovorené slovo sa zaznamená a žiak si ho môže spätne prehrať. Predstaviť si to možno tak, že tvoríme pojmovú mapu. Vytvárame jej rôzne segmenty a ku každému segmentu povieme aj naše myšlienky. Tým, že sa vytvoril záznam s našim hovoreným slovom, tak si vieme ešte lepšie pripomenúť, čo sme v danej chvíli dokumentovali.
Ďalšou výhodou programu je prepis písaného písma z dotykovej plochy do textu. To môže byť užitočné najmä pre dysgrafikov. Navyše si všetku vašu prácu dokážete systematicky ukladať vo forme priečinkov, ktoré si v programe môžete vytvoriť. Podrobný návod na užívanie si možno vyhľadať v českom aj slovenskom jazyku.
Pozn.: Autori neodporúčajú program osobám mladším, ako 16 rokov.
Hry na rozvoj písania bez umelej inteligencie
Na záver predstavujeme aplikácie, ktoré nevyužívajú umelú inteligenciu, ale môžu byť skvelým trenažérom rozvoja písania. Hry sú vhodné pre mladšie ročníky na prvom stupni ZŠ.
Crazy Cursive Letters (verzia „Lite“) – Ide o hru, ktorej cieľom je pomôcť rozvíjať písanie kurzívou. Hra je veľmi intuitívna a aspekt gamifikácie a vizuálneho stimulu môže byť veľmi povzbudivý pri trénovaní písania. Princípom hry je obťahovať v správnom smere tvar, ktorý od vás hra požaduje. Tvar ťahov je naznačený guličkami, v ktorých sú šípky, ktoré naznačujú, odkiaľ kam má byť ťah realizovaný. Túto hru odporúčame hrať na tabletoch alebo chytrých telefónoch, ideálne s perom určeným na písanie po dotykovej ploche. Hru neodporúčame hrať počítačovou myšou na počítačoch. Táto aplikácia je len pre produkty Apple a je v anglickom jazyku, avšak je natoľko intuitívna, že cudzojazyčnosť tu netvorí závažnú prekážku pre užívateľa.
Cursive Letters Writing Wizard – Ide o obdobnú aplikáciu ako Crazy Cursive Letters, avšak hra je multiplatformová (dostupná pre Apple aj androidy). Aplikácia je s istými obmedzeniami, napr. zadarmo je len možnosť písania určitých písmen abecedy alebo len čísel od 0 po 7. Princípom hry je správne obťahovať tvary písaných písmen, tvarov, čísel. Aplikácia sa teší pozitívnej nálepke – Edukatívna. V obchode s aplikáciami ju nájdeme práve v tejto sekcii. Aplikácia je v anglickom jazyku, ale je veľmi prehľadná a intuitívna.
Tablexia – Je tréningová hra ladená do štýlu detektívky. Tvorcom je združenie cz.nic. Hru rozvíja tím odborníkov hlavne z Českej republiky, ale existuje aj slovenská verzia tejto hry (čo je veľmi veľká výhoda, pretože aplikácia má úžasný dabing). Je určená pre deti s dyslexiou na druhom stupni základných škôl. Súčasťou hry sú mnohé minihry. Autori ich vytvorili preto, lebo si uvedomujú, že nie všetci ľudia s dyslexiou čelia rovnakým úskaliam. Prostredníctvom hier, ktoré sa zameriavajú na špecifickejšie oblasti kognitívnych schopností, sa môže človek s dyslexiou rozvíjať práve v oblasti, ktorá mu robí najväčšie problémy. Vďaka Tablexii sa žiak môže rozvíjať v desiatich stanovených kognitívnych oblastiach.
Generátor obrázkov vo vyučovacom procese
V dnešnej dobe existuje veľa platforiem, ktoré umožňujú využívať možnosti generovania obrázkov pomocou umelej inteligencie. Generovanie obrázkov môže nastať po verbálnom príkaze, ktorý zadáme programu, ale aj po načrtnutí obrázku, ktorý má následne program dotvoriť.
Generovanie obrázkov využíva aj aplikácia CANVA. Tá podporuje vzdelávanie aj tým spôsobom, že odomyká prémiovejší obsah pre učiteľov. K získaniu tohto typu účtu, je potrebná registrácia a verifikácia údajov o mieste pracoviska. Nemusí to byť pracovná zmluva. Stačí dokument, ktorým sa preukážete, že ste zamestnancom školy. Dokument nahráte do databázy CANVY, jej pracovníci dáta vyhodnotia a vylepšia profil z bežného používateľa na učiteľský, čím získate nové možnosti tvorby v tomto programe. Zmena profilu z bežného na učiteľský však nie je podmienkou generovania obrázkov.
Chýba nám obrazový materiál do prezentácie? Nevieme si predstaviť scénu z rozprávkovej knihy, pretože tam chýba ilustrácia?
Pomoc ponúka niektorá z aplikácii CANVY, ktorá využíva umelú inteligenciu ako maliara, ktorý obrázok nakreslí. Po prihlásení sa do aplikácie zakliknite v ľavom hornom rohu na ikonku, ktorá vyzerá ako 3 čiary. Táto ikonka nesie názov „Otvoriť ponuku“. To, ako sa ikonka volá, zistíte tak, že na ňu prejdete kurzorom a kurzor v tejto oblasti obrazovky chvíľku necháte nehybne stáť. Po kliknutí tejto možnosti vytvorte nový dokument prostredníctvom ikonky „+ Vytvoriť dizajn“. Aký dizajn budeme tvoriť, je na nás. My sme si zvolili dizajn prázdnej prezentácie, pretože je vo vhodnom stranovom pomere pre projekciu cez projektor. Keď už máme prázdny dokument, v ľavom stĺpci klikneme na ikonku „Aplikácie“. Po kliknutí na ňu sa na obrazovke objaví nový pás vpravo od ľavého stĺpčeka. V tomto stĺpci môžeme rolovať a nájsť skupinu aplikácií, ktoré nesú názov „Využívajúce umelú inteligenciu“. V tejto skupine aplikácii je ponuka naozaj pestrá a je na nás, pre ktorú aplikáciu sa rozhodneme. My sme sa rozhodli pre aplikáciu s názvom „Magické média“, ktorej sme dali za pokyn, v textovom poli vytvoriť obrázok žaby na koni. Umelá inteligencia tento pokyn chvíľu spracováva a následne nám ponúkne až 4 rôzne obrázky so žabou na koni.
Obr. 1: Obrázok žaby na koni v aplikácii CANVA
- Viac tu: Baranovská, A. Dyslexia pre predškolákov. Dostupné na: https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/dyslexia_zal-_na_webe.pdf.
- Viac tu: Martinková, J. In: Neprašová, D. Dysgrafia – problémy s písaním. Dostupné na: https://eduworld.sk/cd/dominika-neprasova/5281/dysgrafia-problemy-s-pisanim.
- Pozn. autora: Veľmi dobre o tom, ako používať tzv. umelú inteligenciu, informujú naši českí susedia, na portáli – www.aidetem.cz.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk