Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Inventarizácia majetku v školách a školských zariadeniach

Dátum: Rubrika: Financovanie

inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov je veľmi dôležitou súčasťou účtovnej závierky roka. Za riadne vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov zodpovedá riaditeľ školy, resp. školského zariadenia a preto je dôležité, aby príprava na proces inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov prebehla náležitým spôsobom a bez časového stresu.

Inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“) upravuje:

Školy/školské zariadenia sú v zmysle zákona o účtovníctve účtovnými jednotkami, ktorým zákon o účtovníctve v § 6 ods. 3 ukladá povinnosť vykonať inventarizáciu. Spôsob jej vykonania a náležitosti dokumentácie, ktorá sa vyhotovuje v rámci procesu inventarizácie, určuje zákon o účtovníctve v § 29 a § 30. Podľa § 29 tohto zákona sa inventarizáciou overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Školy/školské zariadenia majú povinnosť vykonať inventarizáciu ku dňu, ku ktorému zostavujú riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku. Pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti môžu vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky. Peňažné prostriedky v hotovosti musia inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Otázka:

Musí mať škola vypracovanú samostatnú smernicu o vykonaní inventarizácie?

Z platnej právnej úpravy nevyplýva pre školu povinnosť vypracovať smernicu o vykonaní inventarizácie. Odporúčame však všetkým školám, aby smernicu vypracovanú mali. V nej si škola na vlastné podmienky stanoví správny postup vykonania inventarizácie. Odporúčame, aby predmetom smernice a účelom jej spracovania bolo stanoviť najmä jednotný postup pri inventarizácii, predmet a spôsob vykonania inventarizácie, časový harmonogram vykonania inventarizácie, členov inventarizačnej komisie, obsah a formu inventarizačných písomností, ako aj spôsob ich schvaľovania a archivácie.

Proces inventarizácie možno rozdeliť do dvoch fáz:

  1. zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov - inventúra,
  2. následné porovnanie zisteného skutočného stavu so stavom účtovným - inventarizácia.

Inventúra

Zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa realizuje prostredníctvom inventúry, ktorá sa môže vykonať ako fyzická, dokladová alebo kombináciou fyzickej a dokladovej inventúry.

Podľa zákona o účtovníctve sa fyzickou inventúrou zisťuje skutočný stav pri majetku hmotnej a nehmotnej povahy. Obyčajne sa vykonáva na mieste, kde sa inventarizovaný majetok nachádza, napr. v sklade pri skladových zásobách. V niektorých prípadoch nemožno uskutočniť fyzickú inventúru ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Ide predovšetkým o prípady, keď je inventarizovaný majetok veľkého rozsahu, napr. hmotný majetok. Vtedy možno rozhodnúť, že fyzická inventúra sa bude vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, pričom sa musí preukázať stav tohto majetku ku dňu zostavenia účtovnej závierky. Údaje získané fyzickou inventúrou sa upravia o prírastky a úbytky tohto majetku za obdobie odo dňa skončenia fyzickej inventúry do dňa ukončenia účto

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály