Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Dunning-Krugerov - efekt nadmernej sebadôvery

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Psychológovia D. Dunning a J. Kruger získali v roku 2000 svojím článkom opisujúcim tento efekt Nobelovu cenu za psychológiu. Nepochybne ocenenie prinieslo nové svetlo pravdy do rozmeru hodnotenia i sebahodnotenia riadiacich pracovníkov, pretože má všeobecnú platnosť, ktorá je o to viac viditeľnejšia, čím je hodnotiaci jedinec na vyššie spoločensky postavenom mieste v oblasti riadenia. Tento efekt je príznačný pre riadiacich pracovníkov nielen školských, firemných či korporatívnych oblastí,  ale aj vládnych a dokonca aj v celosvetovom rozmere.

Dunning - Krugerov efekt predstavuje jednu z chýb, alebo jedno zo skreslení, ktoré ovplyvňuje to, ako hodnotíme iných v komparácii s hodnotením seba. Často ho nájdeme pod názvom efekt nadmernej sebadôvery. 

Práve kognitívne skreslenie, nedostatočné poznatky, vedomosti, skúsenosti spôsobujú, že jedinci, ktorí sa v danej problematike menej orientujú, sú menej kvalifikovaní, disponujú slabšími skúsenosťami, majú tendenciu nadhodnocovať svoje schopnosti a naopak, tí, ktorí sú najkvalifikovanejší, majú najkomplexnejšie poznatky, najširšie skúsenosti, majú tendenciu sa podceňovať.

Tento jav je psychologicky celkom prirodzený. Čím menej totiž poznáme určitú oblasť, tým menej si uvedomujeme to, čo v nej nepoznáme. Nedokážeme reálne vidieť svoje nedostatky a zhodnotiť svoje zručnosti v danej problematike. Odborníci však ma

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Priznanie kreditov a 3 ročná pedagogická prax N

Publikované:

Otázka: Možno priznať 60 kreditov za rozširujúce štúdium ukončené v roku 2012, ale 3-ročnú pedagogickú prax až v roku 2016? Od 1. 9. 2018 do základnej školy nastúpila učiteľka z inej školy, ktorá v roku 2007 ukončila učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov – enviromentalistika – biológia. Rozširujúce štúdium má ukončené štátnou skúškou s údajmi: Ukončené v akademickom roku 2011/12 (22. 10. 2012) v odbore Učiteľstvo akademických predmetov, v študijnom programe: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatútúry. Vzdelávanie sa začalo 2. 9. 2010. Splnenie podmienky 3-ročnej pedagogickej praxe bolo až v marci 2016, takže nárok podľa mňa vzniká až v tomto termíne (marec 2016). Od 1. 9. 2015 sa priznanie kreditov za rozširujúce štúdium zrušilo. Myslím si, že nárok na kredity nemá, aj keď vzdelanie ukončila ešte pred 1. 9. 2015. Myslím, že musia byť do tohto termínu splnené obidve podmienky, inak nárok nie je. Uvažujem správne?