Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dôsledky neriešeného napätia učiteľov pre riadenie školy
Dátum: Rubrika: Súčasné trendy Zo seriálu: Školská a rovesnícka mediácia
Napätie v pedagogickom tíme je odrazom neriešených názorových nezhôd, potláčaných emócií, nevypočutých námietok a z toho plynúcej straty motivácie učiteľov byť súčasťou tímu, kde vízia kvality vzdelávania sa ťažko napĺňa. Zvládnutie nevyhovujúcej situácie je v rukách šikovného riaditeľa. Samozrejme, za predpokladu, že pozná príčiny a vie si pripustiť dôsledky. V príspevku si opíšeme možné príčiny neriešeného napätia v pedagogickom tíme a upozorníme na dôsledky škodlivého vplyvu zhoršujúcej sa pracovnej atmosféry na učiteľov.
„Poznám niekoľko škôl, ktoré mali veľmi zlú povesť a z tejto pozície začali svoju transformáciu. Zmena v škole sa väčšinou začne tým, že je niekto neuspokojený. Buď sú to rodičia alebo učitelia alebo je to zriaďovateľ. Základom rozvoja ale vždy je, že niekto stav jasne pomenuje.“ Marek Lauermann
Nezvládnuté názorové rozdiely, pretrvávajúce spory, potláčané myšlienky, nevyslovené návrhy sú častým javom v akomkoľvek prostredí, kde klíma nezohráva dôležitú úlohu a kde kvalita vzťahov naráža na bariéry neschopnosti manažérov predvídať negatívne dôsledky zlyhávajúceho riadenia. Ak ide o prostredie školy, kde dominantným hráčom na poli vzdelávania by mal byť žiak, dôsledky sa môžu prejaviť o niekoľko rokov neskôr v jeho myslení, v správaní, v hodnotovom nazeraní na význam školy, v postoji k vzdelávaniu aj k poskytovateľom tohto vzdelávania. Tam, kde chýbajú korektne nastavené vzťahy, kde hľadanie zdrojov radosti učiteľa sa príliš dlho strieda s vnútorným presvedčením opustiť frustrujúci priestor, hrozí vážna kríza a zhoršenie kvality vzťahov.
Kvalita vzťahov má vplyv na motiváciu:
- Žiaka – tešiť sa na obľúbený vyučovací predmet, mať radosť z trávenia času v komunite rovesníkov, vnímať školu ako bezpečný priestor pre vzdelávanie, zdieľať bez obáv pozitívne i negatívne pocity, očakávania, návrhy, prijímať nové inšpirácie, učiť sa od tých, ktorých správanie môže byť príkladom, šíriť potešenie z nových objavov, podeliť sa o skúsenosti, porozumieť zložitosti medziľudských vzťahov.
- Rodiča – pomáhať škole vytvárať kvalitný priestor na vzdelávanie, otvorene komunikovať s triednym učiteľom alebo vyučujúcim predmetov o úspechoch, ťažkostiach detí, aj o možnej forme pomoci, podporiť aktivity školy, zdieľať o škole pozitívne informácie, pomôcť pri riešení odborných tém, poskytnúť kontakt na zaujímavých partnerov, podieľať sa na mimoškolských aktivitách školy, chrániť jej záujmy.
- Učiteľa – prinášať nové podnety, skúšať nové formy a metódy práce so žiakmi, riešiť konflikty kompromisom, konsenzom, trpezlivo si vypočuť rozdielne názory partnera v komunikácii, podporiť kolegu v aktivitách, zdieľať pozitívne aj negatívne skúsenosti v tíme, zapájať sa do zaujímavých projektov, publikovať pedagogické skúsenosti v odborných časopisoch, prezentovať úspechy práce na verejnosti, reprezentovať školu s talentovanými žiakmi na rôznych súťažiach, tešiť sa na svoju prácu.
Vplyv počiatočných rozhodnutí na atmosféru v tíme – „efekt motýlích krídel“
Kvalitné vzťahy v akomkoľvek prostredí sú dôležitou podmienkou zabezpečujúcou vnútornú rovnováhu a harmóniu organizácie. V prípade škôl a školských zariadení je otázka dobrých vzťahov o to dôležitejšia, že atmosféra, v ktorej dochádza k formovaniu osobnosti detí, je pre ich budúcnosť zásadná.
Otázka: Čo sa stane, ak kvalita vzťahov na pracovisku pokrivkáva?
Na zdôraznenie citlivej závislosti vývoja systému od počiatočných podmienok možno použiť známu teóriu efektu motýlích krídel. Na počiatku
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk