Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Formatívne hodnotenie kompetencií žiakov v kontexte ISCED 1 (2.)

Dátum: Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Formatívne hodnotenie kompetencií žiakov v kontexte ISCED 1

Štúdia nadväzuje na teoretické východiská a pragmatické zdôvodnenia potreby využívania inovovaných prístupov k hodnoteniu žiakov na primárnom stupni vzdelávania, ktoré boli uverejnené v predchádzajúcom čísle. Prezentuje možnosti rozvíjajúceho hodnotenia, ukážky analytickej a holistickej rubriky, ktoré sú aplikované na hodnotenie vybraných kompetencií žiakov v podmienkach primárneho vzdelávania.

Jedným z prostriedkov rozvíjajúceho hodnotenia, ktoré podporujú postupy spojené s reflexívnou výučbou, v ktorej učiteľ reflektuje svoje uvažovanie, aktivity a postoje v súlade s každou reálnou edukačnou situáciou, sú aj hodnotiace rubriky.

Rubriky

Rubriky sú hodnotiace nástroje, ktoré pomáhajú pri nadobúdaní a posudzovaní kvality zvládnutia kompetencií. Majú formu matice, ktorú používajú jednak učitelia, ale najmä žiaci. Pre ich vyplnenie treba definovať, čo žiaci majú zvládnuť a v akej kvalite. Skladajú sa z:

  • riadkov ‒ v nich sú vyjadrené posudzované výkony, kompetencie, prvky kompetencie,
  • stĺpcov ‒ v nich sú hodnotiace kritéria bez alebo s deskriptormi a priradené skóre (Quartapelle, 2012).

Deskriptori – popisky výkonov ponúkajú žiakom a učiteľom jasné očakávania a smerovanie rozvoja. Pomocou nich žiaci ľahšie poznajú, čo sa od nich očakáva a učitelia vedia, na čo sa majú pri hodnotení zamerať. Určenie konkrétnej úrovne výkonu umožňuje učiteľovi, aby poskytol žiakovi podrobnejšiu spätnú väzbu. Učiteľ a žiaci si môžu všimnúť oblasti, ktoré treba zlepšiť. Kvalita výkonu sa dá nimi vyjadriť lepšie ako len numerickým skóre a hodnotenie sa stáva konzistentným a objektívnym. Používanie rubrík znižuje časovú náročnosť hodnotenia a učitelia môžu poskytovať žiakom modely osvedčených produktov, rubriky dobrých výkonov. Tým, že žiaci na základe deskriptorov vedia, ako vyzerá dobrý výkon, poznajú jednotlivé kroky, ktoré k nemu smerujú, môžu lepšie rozvíjať svoje vedomosti a zručnosti potrebné na vykonanie autentickej úlohy, činnosti.

Učitelia pri hodnotení kompetencií používajú analytické alebo holistické rubriky s využívaním škálovania. V oboch prípadoch učiteľ vymedzuje čiastkové prvky hodnotených kompetencií a kritériá, ako znaky ich postupného nadobúdania (kvalitu výkonu alebo správania). Pri analytickej škále hodnotí každú položku zvlášť, pri holistickej kombinuje jednotlivé prvky a znaky do charakteristík čiastkových úrovní spôsobilostí.

Holistická rubrika

Predstavuje globálne vyjadrenú kvalitu konkrétneho učebného obsahu alebo kompetencie. Ide o sumatívne hodnotenie produktu, činnosti, alebo výkonu ako celku. Popisuje rôznu úroveň kvality, pričom každá úroveň má pridelené skóre, ale neobsahuje deskriptori, úrovne výkonnosti pre každé kritérium. Je v nej vyjadrená len celková úroveň výkonu, na základe zhrnutia viacerých kritérií. Holistické rubriky naši učitelia využívajú najmä pri sumatívnom hodnotení na konkretizovanie požiadaviek v jednotlivých vyučovacích predmetoch. Postupujú spravidla tak, že si stanovia niekoľko základných prvkov hodnotenia, ktoré vyplývajú z obsahu predmetu a spoločne pokrývajú jeho celkový výkon. Stanovujú kritéria pre záverečné hodnotenie žiakov.

Kritéria môžu byť vymedzené v dvoch rovinách:

  1. V rovine kritérií, ktoré sú zamerané na výučbu a dotýkajú sa učebného obsahu stanoveného predmetu (zvládnutie učiva a porozumenie, či ho dokáže aplikovať a iné).
  2. V rovine kritérií, ktoré sú zamerané na rozvíjanie všeobecne platných schopností a zručností, personálnych, sociálnych, učebných, projektových kompetencií (samostatná práca, aktivita v skupinovej práci, sebahodnotenie...).

Pri záverečnom hodnotení rozšírenie hodnotených kategórií a kriteriálna škála umožňuje učiteľovi hodnotiť žiaka komplexnejšie a žiak aj

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály