Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hypochondria a obsedantno-kompulzívny syndróm u učiteľov a žiakov
Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Psychológia zdravia a kvality života učiteľa a žiaka
V poslednom období sa v odborných psychologicko-pedagogických kruhoch venuje značná pozornosť psychologii zdravia pri dosahovaní individuálnych úspechov jedinca. Cieľom predchádzajúcich článkov bolo prostredníctvom poznatkov o psychike učiteľa a žiaka priblížiť niektoré závažné momenty v oblasti psychológie zdravia a o najčastejších porúchách, s ktorými učiteľ sa stretáva v praxi. Rozmer problematiky je mnohodimenzionálny, nakoľko ide nielen o problémy detí, ale aj samotného pedagogického personálu. Tieto kvality sa premietajú do roviny interpersonálnych vzťahov nielen v školskom procese, ale aj mimo neho. Rodičia kladú vysoké nároky na osbnosť učiteľa a celého školského prostredia, ktoré netvorí len materiálna výbava, ale aj komplex organizácie práce a kvality učiteľského zboru, ktorá spočíva nielen v pedagogicko-metodicko-didaktických schopnostiach, ale hlavne v sociálno-emocionálnej kvalite školského prostredia.
„Ak sa cítite smädný a nie ste smädný znamená, že nejaká iná potreba je neuspokojená“ W. James
Svetová zdravotnícka organizácia vníma zdravie ako stav kompletnej fyzickej, duševnej a sociálnej pohody. Ide o dynamický proces, ktorý vychádza zo sústavného vzájomného pôsobenia organizmu a vonkajšieho prostredia. Z psychologického hľadiska, ak hovoríme o zdraví neznamená to iba netrpieť určitým ochorením. Zdravie znamená aj istú mieru fyzickej a duševnej energie, jej vzájomnú rovnováhu, určitú intenzitu, čulosť, pocit pohody, presvedčenie o svojich schopnostiach, dostatok sebavedomia a entuziazmu pre vykonávanie každodenných aktivít. Predstavuje harmonicky vyvážený telesný a duševný stav človeka sprevádzaný pocitom spokojnosti, v ktorom je človek subjektívne bez problémov a objektívne bez lekárskeho nálezu. Aj napriek tomu, keď jedinec objektívne nemá žiaden nález, predsa sa necíti byť zdravým a lavíruje na hrane psychickej poruchy, ktorá sa neskôr môže rozvinúť do psychického ochorenia.
V pedagogickej praxi je rozmer psychického zdravia nesmierne dôležitý. Len pedagóg, ktorý je v psychickom komfortne môže zmysluplne a kreatívne pracovať so žiakmi, nakoľko jeho energia je nasmerovaná na kvalitu daných aktivít. Akonáhle je učiteľ či žiak zaplavený problémami, ktoré vyplývajú z disharmónie jeho osobnosti, alebo nesie v sebe stopy psychickej poruchy, cesta k harmonickej interakcii je dopredu odsúdená na pedagogický aj osobnostný neúspech.
Hypochondrická porucha
Hypochondrická porucha je charakteristická strachom o vlastné zdravie, nadmerným sebapozorovaním a zaoberaním sa telesnými funkciami. Dospelí aj deti majú tendenciu aj neškodné telesné signály považovať za symptómy ochorenia, čo u nich vyvoláva silnú úzkosť. Bývajú presvedčení, že majú jednu alebo viac život ohrozujúcich diagnóz. Neustále sa kontrolujú a opakovane hľadajú pomoc u rôznych lekárov, overujú si výsledky vyšetrení a dožadujú sa ďalších kontrolných testov. Obavy a starosti vyvolávajú u jedincov stres a vážne narúšajú ich život. Diagnóza hypochondrickej poruchy nenaznačuje, že si pacient svoje telesné problémy vymýšľa alebo že klame o svojom zdravotnom stave. Jeho ťažkosti majú iné vysvetlenie, pričom nie sú dôsledkom závažného telesného ochorenia. Často ide o známky úzkosti alebo o bežné telesné pochody, ktorým jedinec pripisuje neprimeraný význam.
V školskej praxi sa môžeme stretnúť s prvkami hypochondrického prežívania, ktoré sa premietajú do vynucovania si drobných aj významnejších výhod a ústupkov z hľadiska náročnosti na zvládanie učiva a plnenia si školských povinnosti. Dieťa odmieta byť skúšané, odmieta písať písomku, test, verbalizuje to vzdorom a unikom k somatickým prejavom, ktoré učiteľ v konečnom dôsledku musí akceptovať. Tieto sa môžu objavovať sporadicky alebo sa stanú súčasťou správania sa daného žiaka a napokon aj učiteľa vo vzťahu k nárokom vedenia školy a dynamike fungovania pracovných povinností. Hypochondrická porucha je liečiteľná a preto je dôležité ju diferencovať a pracovať na jej eliminácii.
Príznaky hypochondrickej poruchy:
- pravidelne a často kontrolujete činnosť niektorých svojich orgánov (dýchanie, tlkot srdca, tep, trávenie),
- ste presvedčený, že niektoré vaše orgány nefungujú správne alebo sú postihnuté chorobou,
- bojíte sa vážnej choroby,
- bojíte sa, že by ste mohli v dôsledku choroby zomrieť,
- obávate sa toho, ako by ste ochorenie zvládli,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk