Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Násilie a šikanovanie v triedach
Dátum: Rubrika: Prevencia
V príspevku sa venujeme téme násilia a šikanovania v triedach s dôrazom na prevenciu. Pomenujeme možné dôvody násilia v školskom prostredí (osobnostný faktor, skupinová dynamiku v triede, školské prostredie, priestor na sebarelizáciu a participáciu). Venujeme sa spôsobom ovplyvňovania spomínaných faktorov. Je dôležité pri ovplyvňovaní detí, ktoré plodia násilie, sú ich obeťou, sieťovať pomoc a koordinovať ju s takými presahmi jednotlivých inštitúcií, ako je potrebné. Príkladmi komplexných riešení a zároveň nástrojov je uplatňovanie princípov školskej mediácie, funkčná existencia rôznych školských rád, školských a triednych parlamentov a podobne.
Dobrá školská klíma je jednou z najdôležitejších podmienok úspešného vzdelávania. Preto sa tejto téme intenzívne venujeme. Dnes už vieme, že v školách bez strachu sa žiaci oveľa ľahšie učia a realizujú. A o to nám vo vzdelávaní ide. Pozitívna školská klíma v škole nie je niečo stále a garantované. V kuchárskej analógii je to polievka, ktorá je chutná len vtedy, ak sú ingrediencie vyvážené a neustále ju slabým prihrievaním udržujeme teplú.
Dôvody násilia v školskom prostredí
Každý riaditeľ a učiteľ by chcel školu bez násilia. Dôvodov prečo sa v školách násilie v rôznych podobách nachádza, je niekoľko.
Osobnostný faktor
Do každej školy denne prichádzajú desiatky a stovky detí, pedagógov, ale aj iných zamestnancov, ktorí si do tohto prostredia prinášajú svoje „svety“. Z pomyselného batôžka si deti vykladajú svoje danosti, slabosti, talenty a limity. Prinášajú tiež svoje krivdy, strachy, postoje, ale aj hotové vzorce správania z rodiny vrátane istej dávky agresivity, či tolerancie k násiliu.
Uvedomenie si obrovskej plurality a jedinečnosti, ktoré sa v škole stretávajú v jednom čase na vyučovaní, je základným predpokladom pre vnímanie potreby práce s osobnosťou dieťaťa, ale aj pedagóga nielen na úrovni vzdelávania a poznania, ale aj na úrovni vzájomných interakcií.
Čas strávený v škole
Deti trávia v školách takmer polovicu svojho denného času. Z bežných životných skúsenosti vieme, že ak sa s niekým stretávame dlhodobo, ale čas stretnutia je krátky, aj po dlhšom čase bývame prekvapení z niektorých reakcií. V krátkych interakciách dokáže človek aj dieťa zväčša relatívne úspešne regulovať svoje správanie vrátane stresu, frustrácie, vnútornej agresie. Pri niekoľkých hodinách denne je však už táto regulácia nižšia. Prostredie školy sa stáva pre mnohé deti prirodzeným. Toto poznanie v sebe skrýva predpoklad istej priamej úmernosti medzi reguláciou správania, príp. pravdepodobnosťou, že sa nejaké správanie prejaví až časom. Zároveň však má toto poznanie viesť k uvedomeniu si potreby vytvorenia dostatočného času počas bežného školského dňa na prácu s „osobnosťou“ detí a zamestnancov.Čas dieťaťa strávený v škole sa zväčša začína prestávkou pred vyučovaním, kedy sa má nachystať na vyučovanie. Potom sú vyučovacie hodiny s prevažným zameraním na „akademické“ vzdelávanie, medzi nimi je pár prestávok, potom príde koniec vyučovania a dieťa odchádza domov.
Ak si učiteľ v rámci svojho predmetu nenájde čas na prácu s úspechom a neúspechom detí, na tlmenie ich frustrácie a tvorbu postojov, iný dostatočný čas v systéme vzdelávania nie je dostupný.
Niektoré školy tento nedostatok času na „osobnosť“ riešia rannými komunitami, ktoré zohrávajú nezastupiteľnú úlohu, ale prax ukazuje, že deti denne potrebujú toho času ešte o niečo viac.
Skupinová dynamika v triede
Faktorom, ktorý ovplyvňuje školskú klímu, a tým aj samotnú manifestáciu násilia v škole, je skupinová dynamika. Napri
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk