Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Proces kurikulárnej premeny: Model kritického myslenia

Dátum: Rubrika: Reforma

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

... V MEDZIPREDMETOVOM A INTEGROVANOM VZDELÁVANÍ

Hlavným cieľom premeny slovenského školstva je začleniť do vyučovania a učenia sa naprieč všetkými predmetmi a disciplínami kurikula rôzne témy a zručnosti v dvoch hlavných bodoch: tie, ktoré sú súčasťou medzipredmetového učenia a integrovaného učenia, ktorý očakáva kombinovanie kurikula z viac ako jedného predmetu v jednej vyučovacej hodine. Predpokladá sa, že pedagógovia z praxe budú plánovať programy tak, aby zahŕňali vzdelávanie v tých oblastiach, ktoré budú rozhodujúce pre edukantov pri orientácii vo svete a budú výborne pripravení na najžiadanejšie zručnosti budúcnosti definované World Economic Forum. Ak nemáme vyšpecifikované základné učivo, môže to byť reálne?

Každá kurikulárna premena v prestížnych zahraničných vzdelávacích programoch začína postupným procesom. Inšpiráciou pre naše školstvo môže byť vzdelávanie v Ontáriu, ktoré ponúka kritické myslenie a kritickú gramotnosť v medzipredmetovom a integrovanom vzdelávaní [nižšie uvedené zdroje sú čerpané z Government of Ontario (2024)].

Kritické myslenie je dlhodobý proces, v ktorom je zahrnuté množstvo kognitívnych schopností a afektívnych dispozícií, navyše sa k tomu pridružuje aj morálny aspekt cez spravodlivosť a iné intelektuálne a mravné cnosti (Kosturková, M., 2022). Integrácia kritického myslenia a morálneho uvažovania sa stáva spravodlivým procesom premýšľania o myšlienkach alebo situáciách s cieľom plne im porozumieť, identifikovať ich dôsledky, urobiť úsudok a/alebo usmerniť rozhodovanie. Je to nevyhnutná prenosná zručnosť, ktorá umožňuje edukantom stať sa nezávislými, informovanými členmi spoločnosti s plnou morálnou zodpovednosťou. Práve toto by malo byť stredobodom učenia vo všetkých predmetoch a disciplínach.

Cieľom integrovaného učenia je zapájať študentov do bohatých vzdelávacích skúseností, ktoré im pomáhajú vytvárať prepojenia medzi predmetmi a oživujú učenie, poskytujú aj príležitosti pracovať na splnení očakávaní z dvoch alebo viacerých predmetov v rámci jednej jednotky, hodiny alebo aktivity. Integrované učenie môže byť riešením problémov roztriešteného učenia a izolovanej výučby zručností, pretože poskytuje žiakom príležitosti učiť sa a uplatňovať zručnosti v zmysluplných kontextoch bez ohľadu na hranice predmetov. V takýchto súvislostiach majú žiaci príležitosť rozvíjať svoju schopnosť myslieť a uvažovať a prenášať vedomosti a zručnosti z jednej oblasti predmetov do druhej. Hoci je učenie integrované, vyučujú sa špecifické vedomosti a zručnosti z učebných osnov pre každý predmet.

Základné kurikulum v Ontáriu je postavené na tom, že prepojením očakávaní z rôznych predmetov v rámci jednej jednotky, hodiny, aktivity môžu učitelia základných škôl poskytnúť edukantom viacero príležitostí na posilnenie a preukázanie svojich vedomostí a zručností v rôznych kontextoch. Učitelia potom vyhodnotia výsledky študentov z hľadiska individuálnych očakávaní a pridelia známku každému zo zapojených predmetov.

Príklad: Jedným z príkladov by mohla byť jednotka spájajúca očakávania od učebných osnov prírodovedných predmetov a techniky a od učebných osnov spoločenských vied. Medzi týmito učebnými osnovami možno vytvoriť prepojenia v mnohých oblastiach – napríklad využívanie prírodných zdrojov z vedeckého a ekonomického hľadiska; rozdiely v biotopoch a ekosystémoch v regiónoch krajiny, skúmanie biológie a geografie týchto regiónov; historické zmeny v technológii; vplyv vedy a techniky na rôzne národy a na životné prostredie. Okrem toho jednotka spájajúca očakávania v oblasti vedy a techniky a spoločenských vied by mohla vyučovať bádateľské zručnosti spoločné pre tieto dva predmety a zároveň zavádzať prístupy jedinečné pre každý z nich.

Stredoškolské kurikulum v Ontáriu je navrhnuté tak, aby poskytovalo príležitosti pre pedagógov integrovať učenie sa edukantov medzi disciplínami a predmetmi. Niektoré sekundárne očakávania sú napísané tak, aby implicitne spájali a podporovali obsahové vzdelávanie a rozvoj zručností načrtnutých v iných učebných osnovách.

Príklad: Stredoškolské učebné osnovy matematiky a prírodných vied sú zosúladené tak, aby edukanti mohli aplikovať to, čo sa učia v matematike, na to, čo sa učia v prírodných vedách. Napríklad v 11. a 12. ročníku matematických kurzov sa študenti učia matematické pojmy potrebné na podporu učenia sa v kurzoch chémie a fyziky v týchto ročníkoch. Ako ďalší príklad možno uviesť fakt, že očakávania v spoločenských a humanitných vedách sú v súlade s niektorými očakávaniami v anglickom kurikule.

Nijaká kurikulárna reforma sa nezaobíde bez dôsledného procesu a postupných krokov, ktoré sú v tomto náročnom procese premeny nenahraditeľné.

Fáza 1 – Proces kontroly učebných osnov

Všetky predmety a disciplíny v učebných osnovách v Ontáriu sa prehodnocujú z hľadiska možnej revízie včasným a konzistentný spôsobom. Hlavným dôvodom je, aby sa zabezpečilo, že učebné osnovy ostanú aktuálne, relevantné a inkluzívne vrátane zohľadnenia potrieb, schopností a ašpirácií edukantov a rozmanitosti populácie. Cyklus revízie učebných osnov je päťročný, každé kurikulum sa reviduje približne každých päť rokov a tím zamestnancov ministerstva s odbornými znalosťami o predmete a vzdelávaní každý rok prehodnocuje skupinu kurikula, aby sa zabezpečilo, že jeho obsah je relevantný a aktuálny.

Revízia učebných osnov by mala zahŕňať zabezpečenie toho, aby každý učebný plán odrážal súčasné výskumné a pedagogické postupy, reagoval na súčasné a budúce potreby a podmienky trhu, ekonomiky, pracovnej sily s rešpektovaním kultúry.

Typy revízií:

  • KOMPLEXNÁ REVÍZIA: Identifikované kurikulum prechádza dôkladnou revíziou všetkých oblastí učenia v rámci predmetu a/alebo disciplíny.
  • SÚSTREDENÁ REVÍZIA: Revidujú sa iba určité aspekty identifikovaného kurikula, napr. špecifické nové vzdelávanie, terminológia alebo podpora učiteľov. Tento typ revízie môže zahŕňať podobné kroky ako v komplexnej revízii, ale len pre konkrétnu časť kurikula, napr. konkrétna učebná téma.
  • AKTUALIZÁCIA ZDROJOV NA IMPLEMENTÁCIU UČEBNÝCH OSNOV: Identifikovaný učebný plán sa neprepracúva. Ministerstvo vytvára alebo financuje vývoj nových alebo aktualizovaných zdrojov na priebežnú realizáciu učebných osnov.
  • MOMENTÁLNE ŽIADNA REVÍZIA: Identifikované učebné osnovy nepodliehajú revízii. Učebné osnovy sú zaradené späť do cyklu opakovania.

Fáza 2 – Proces revízie kurikula

Proces revízie učebných osnov zabezpečuje platnosť, presnosť a integritu každého učebného plánu. Čas potrebný na dokončenie revízie sa môže líšiť v závislosti od rozsahu revízií. Revízia kurikula sa robí spoločne a stavia na silných stránkach jednotlivých predmetov a vzdelávacích oblastí. Proces zahŕňa osem hlavných krokov pred implementáciou. Niektoré z nich sa vyskytujú súčasne, iné prebiehajú cyklicky.

KROK 1 - VÝSKUM – Je dôležitým prvým krokom v procese revízie kurikula. Ministerstvo vykonáva výskum a technickú analýzu s cieľom:

  • odrážať nové dôkazy, vývoj predmetu a osvedčené postupy v oblasti vzdelávania alebo disciplíny predmetu;
  • pochopiť trendy na trhu práce, ktoré môžu byť relevantné pre vzdelávacie ciele;
  • porovnať učebné osnovy danej krajiny s učebnými osnovami z iných provincií a teritórií, ako aj popredných medzinárodných jurisdikcií;
  • riešiť zistenia z hodnotení zastrešujúcou organizáciou a vnútroštátnych a medzinárodných hodnotení, ak je to vhodné.

Pochopenie trendov na trhu práce zahŕňa získanie rád od odborníkov na trh práce a/alebo zamestnávateľov spojených s danou oblasťou. Minister školstva pozýva zástupcov dobrovoľníkov a zainteresované strany priemyslu, aby poskytli svoj príspevok k týmto trendom.

KROK 2 - ZAPOJENIE – Ministerstvo zhromažďuje informácie o súčasných učebných osnovách od širokého spektra zainteresovaných strán a partnerov s cieľom identifikovať silné stránky, medzery a príležitosti na zlepšenie vzdelávania. Medzi zainteresované strany a partnerov patria:

  • zainteresované strany v oblasti vzdelávania vrátane riaditeľov škôl, riaditeľov vzdelávacích inštitúcií, správcov, predmetových divízií, asociácií pedagógov a federácií učiteľov;
  • inštitúcií podporujúcich kultúrne hodnoty;
  • vládne organizácie vrátane iných ministerstiev;
  • podnikanie, priemysel a komunita, organizácie vrátane komunít pre spravodlivosť, začlenenie a komunity so zdravotným postihnutím;
  • postsekundárne inštitúcie;
  • študentské a rodičovské skupiny.

KROK 3 - PÍSANIE – Písanie vedú zamestnanci ministerstva, ktorí majú príslušné odborné znalosti v oblasti predmetu a vzdelávania, podieľa sa na ňom autorský tím zložený z certifikovaných učiteľov a odborníkov na danú oblasť. Na prácu na každom učebnom pláne sa uzatvárajú zmluvy s externými autormi, pričom výber sa zakladá na viacerých kritériách vrátane odborných znalostí predmetu a učebného plánu; zastúpenia regionálnych a školských rád; rôznych pedagogických skúseností vrátane vyučovania žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami; pochopenia zásad univerzálneho dizajnu pre vzdelávanie; rôznych schopností, životných skúseností a perspektív; odborných znalostí a spôsobov poznávania pôvodných tradičných prvkov.

KROK 4 - ÚPRAVA – Po úvodnej fáze písania sa revidovaný učebný plán upraví. Zamestnanci ministerstva spolupracujú s profesionálnymi redaktormi vrátane redaktorov učebných osnov ministerstva, aby zabezpečili, že učebné osnovy sú jasne napísané, užívateľsky prívetivé a v súlade s provinčnými zásadami hodnotenia, posudzovania a podávania správ.

KROK 5 - ODBORNÁ KONTROLA/RECENZIA – Revidovaný a upravený návrh učebných osnov preskúmajú interní a externí odborníci, aby sa overilo, či je napísaný text vecne správny a či zahŕňa všetkých edukantov. Tento krok zahŕňa recenzie z rôznych hľadísk, ktoré závisia od revidovaných učebných osnov, ako napr. environmentálna výchova, zážitkové učenie, vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti, ľudské práva, spravodlivosť a inkluzívne vzdelávanie, perspektíva kultúrnych hodnôt, špeciálne vzdelávanie, vzdelávanie v oblasti vedy, techniky, inžinierstva a matematiky (STEM), výučba jazykov, priemysel a trh práce, príp. ďalšie odborné znalosti v danej oblasti. Tento krok zahŕňa aj zdieľanie návrhu s ostatnými ministerstvami s cieľom zabezpečiť, aby revidované učebné osnovy boli v súlade s regionálnymi prioritami.

KROK 6 - KONSOLIDÁCIA SPÄTNEJ VÄZBY – Zamestnanci ministerstva posúdia, skonsolidujú a zapracujú pripomienky interných a externých expertov s cieľom vypracovať aktualizovaný návrh revidovaného učebného plánu.

KROK 7 - FINALIZÁCIA – Po konsolidácii spätnej väzby od odborných hodnotiteľov spolupracujú autori ministerstva s profesionálnymi redaktormi na finalizácii revidovaného učebného plánu. Revidované učebné osnovy sa potom poskytnú ministrovi školstva na preskúmanie a schválenie. Ostatní spolupracujúci partneri majú možnosť preskúmať relevantný návrh konečného učebného plánu pred jeho vydaním.

KROK 8 - VYDANIE – Minister školstva v súlade so zákonom vydáva učebné osnovy, ktoré sú k dispozícii na príslušnej webovej stránke. Ministerstvo sa snaží vydávať učebné osnovy včas, aby sa mohli povinne zaviesť do tried v nadchádzajúcom školskom roku. Ministerstvo informuje o vydaní učebných plánov zainteresované strany v oblasti vzdelávania, medzi ktoré patria okrem iného: školské rady, školské úrady, súkromné školy, partneri a združenia v oblasti vzdelávania, pedagogické fakulty a vzdelávacie agentúry. Ministerstvo informuje o vydaní učebných osnov aj partnerov, ktorí sa podieľali na ich tvorbe vrátane odborných hodnotiteľov, partnerských ministerstiev, komunitných organizácií, odborníkov a zamestnávateľov z oblasti trhu práce.

Fáza 3: Implementácia

  1. WEBOVÁ STRÁNKA – Curriculum a učebné osnovy: Webová stránka je navrhnutá tak, aby pomohla pedagógom, rodičom, edukantom, kandidátom na pozície učiteľov a verejnosti získať prístup k učebným osnovám a súvisiacim vzdelávacím zdrojom vo formáte, ktorý je vhodný pre používateľov a mobilné zariadenia. Verzia každého učebného plánu na stiahnutie je k dispozícii na webovej stránke.
  2. HISTÓRIA VERZIÍ: Každý učebný plán na webovej stránke má sekciu s históriou verzií, ktorá obsahuje všetky aktualizácie, ktoré boli vykonané v učebných osnovách po ich vydaní. Snahou ministerstva školstva v Ontáriu je vydávať každý učebný plán na jar, aby mali pedagógovia dostatok času na plánovanie ďalšieho školského roka. Podpora učiteľov a iné zdroje sa niekedy pridávajú do učebných osnov po vydaní kontextu učebných osnov a povinných očakávaní. Okrem toho je možné po vydaní učebných osnov vykonať úpravy s cieľom opraviť drobné chyby. Tieto aktualizácie sú zdokumentované v sekcii „História verzií“.
  3. IMPLEMENTAČNÉ PODPORY: Implementácia učebných osnov je podporovaná prostredníctvom súboru zdrojov vypracovaných ministerstvom pre každý revidovaný učebný plán a zverejnený na webovej stránke.

Medzi tieto zdroje patria:

  • DOKUMENT O KĹÚČOVÝCH ZMENÁCH: Zdôrazňuje revízie predchádzajúcej verzie učebných osnov.
  • PRÍRUČKA PRE RODIČOV: Poskytuje prehľad revidovaných alebo nových učebných osnov na podporu rodičov pri vytváraní súvislostí medzi tým, čo sa ich dieťa učí v škole, a tým, čo sa ich dieťa učí mimo triedy.
  • WEBINÁRE A ĎALŠIE MOŽNOSTI ODBORNÉHO VZDELÁVANIA: Tieto zdroje sú určené pre pedagógov a zameriavajú sa na poskytovanie ďalších informácií o očakávaných revidovaných učebných osnovách, efektívnych postupoch vyučovania a hodnotenia a rôznych témach, ktoré podporujú implementáciu učebných osnov.

Na podporu školských rád a škôl pri implementácii revidovaných učebných osnov ministerstvo poskytuje školským radám ročné finančné prostriedky prostredníctvom vzorca na financovanie vzdelávania pre učebnice a vzdelávacie zdroje, digitálne zdroje a implementáciu učebných osnov.

Okrem zdrojov a webinárov vyvinutých ministerstvom, ministerstvo často spolupracuje s organizáciami tretích strán s cieľom poskytnúť pedagógom prístup k ďalším zdrojom pripraveným pre triedu a možnosti v ďalšej profesionálnej učebnej podpore vrátane vzorových plánov hodín a hodnotení, úvodných školení, podpory plánovania a webinárov. Ministerstvo informuje školské rady vždy, keď sa na webovú stránku učebných osnov a zdrojov pridajú implementačné zdroje a podpora pre učiteľov.

Na podporu efektívneho hodnotenia zdrojov a efektívneho využívania fondov ministerstvo:

  • vyžaduje, aby každá organizácia tretej strany, ktorá podporuje rozvoj zdrojov, zbierala spätnú väzbu o efektívnosti svojich zdrojov a podávala správy ministerstvu;
  • zhromažďuje spätnú väzbu o svojich dostupných zdrojoch prostredníctvom webovej stránky „Curriculum a učebné osnovy“;
  • ponúka pedagógom možnosť vyplniť formulár spätnej väzby alebo prieskum po účasti na príležitostiach odborného vzdelávania pod vedením ministerstva.

Učebnice a doplnkové zdroje – V triedach v Ontáriu používajú pedagógovia na podporu vyučovania dve kategórie učebných zdrojov: učebnice a doplnkové zdroje. Školské rady sú povinné vybrať učebnice schválené ministrom z provinčného zoznamu „Trillium“ na použitie vo svojich školách. Učebnica na tomto zozname je komplexný učebný zdroj, ktorý spĺňa kritériá stanovené ministerstvom školstva. Môže pozostávať z jedného zdroja alebo balíka zdrojov a môže byť v tlačenom alebo digitálnom formáte, príp. v kombinácii oboch. Doplnkový zdroj je akýkoľvek učebný zdroj, ktorý nie je učebnicou. Príklady zahŕňajú rozprávkové knihy, romány, slovníky, inštruktážne príručky a online vzdelávacie nástroje. Doplnkový zdroj nie je úplný. Podporuje len obmedzený počet kurikulárnych očakávaní tak, ako je načrtnuté v dokumente o kurikulárnej politike pre konkrétny predmet alebo kurz. Od školských rád sa očakáva, že zabezpečia účinný proces výberu doplnkových zdrojov a že vzdelávacie zdroje budú primerané rôznym silným stránkam a záujmom ich edukantov, primerané veku, bez zaujatosti a diskriminácie a umožnia podporu inklúzie.

Primárnym cieľom kurikulárnej reformy je zlepšiť učenie sa žiakov v kontexte potrebných zručností budúcnosti v rýchlo sa meniacich podmienkach. Ak chceme, aby základné a stredoškolské vzdelávanie zodpovedalo súčasnému svetu, potrebujeme systémové kroky, bez ktorých sa kurikulárna reforma uskutočniť nedá.

Príspevok je súčasťou riešenia projektov VEGA č. 1/0193/2023 Štandardy kritického a morálneho myslenia v pregraduálnej príprave odboru učiteľstvo so zameraním na aktuálne medzinárodné výzvy. KEGA č. 049TUKE 4/2022 Podpora cvičných učiteľov na stredných odborných školách a zlepšovanie kvality pedagogickej praxe študentov DPŠ na TUKE.

LITERATÚRA:

  1. Government of Ontario. 2024. Education and training. [online]. [2024-02-15]. Retrieved from: https://www.ontario.ca/page/government-ontario; https://www.ontario.ca/page/education-and-training.
  2. Kosturková, M. 2022. Kritické a morálne myslenie: Vysokoškolská učebnica a cvičebnica. Prešov: FHPV. ISBN 978-80-555-3020-8.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály