Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia (1.)

Dátum: Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia

Samohodnotenie školy (sebahodnotenie, vnútorné hodnotenie, autoevaluácia) je systematickým zbieraním, triedením a vyhodnocovaním validných a reliabilných údajov o škole, požiadaviek a potrieb jej zákazníkov za účelom ďalšieho rozhodovania. Škola sa môže rozvíjať iba vtedy, ak pozná svoje nedostatky (slabé stránky) a dokáže ich včas napraviť. Ďalší rozvoj školy je spojený s posilňovaním kladov (predností, silných stránok) školy a odstraňovaním nedostatkov.

Zvyšovať kvalitu školy ako inštitúcie nemôže zvyšovať žiadna iná inštitúcia (školský orgán), ale iba škola sama (ak má o to záujem). Preto samohodnotenie (sebahodnotenie, vnútorné hodnotenie) zohráva v manažérstve kvality mimoriadne dôležitú úlohu.

Ciele samohodnotenia školy sú:

  • Posúdiť vlastnú výkonnosť školy a odkryť kritické oblasti v odbornej činnosti školy, t. j. zmapovať existujúci stav v škole. Samohodnotením vznikne akási mapa odbornej činnosti školy.
  • Dôsledné, objektívne samohodnotenie pomáha škole zlepšiť sa, zvýšiť kvalitu školy.
  • Prostredníctvom samohodnotenia škola „skladá účty“ svojim zákazníkom, svojmu zriaďovateľovi. Dokazuje, že „načúva“ hlasom svojich zákazníkov a že rešpektuje ich potreby, želania, požiadavky.
  • Každá škola by mala poznať odpovede na otázky: Akí sme dobrí? Ako by sme mohli byť ešte lepší? Samohodnotenie umožňuje škole získať odpovede na tieto otázky.
  • Samohodnotenie umožňuje škole identifikovať jej silné i slabé stránky, diagnostikovať, čo treba na škole zlepšiť, určiť hlavné priority a naplánovať si činnosti potrebné pre zvýšenie kvality školy.
  • Pravidelné samohodnotenie, napr. každý rok umožňuje škole zistiť dynamiku jej vývoja, ako a v čom sa mení v čase – v čom je lepšia ako pred rokom, dvoma, tromi rokmi a v čom je horšia, v čom sú jej rezervy.

Do samohodnotenia školy by sa malo zapojiť čo najviac zákazníkov, a to ako vnútorných (manažment školy, učitelia, žiaci, ostatní zamestnanci školy), tak vonkajších (rodičia žiakov, zriaďovateľ školy, zamestnávatelia absolventov školy, školy vyššieho typu, na ktoré odchádzajú študovať absolventi školy, predstavitelia miestnej komunity). Osoby, ktoré budú vykonávať samohodnotenie, by mali mať dosť informácií, podkladov, mali by byť „znalé veci“. Vedenie školy by im malo zabezpečiť potrebné podklady, napr. výsledky celoštátneho monitoringu, klasifikáciu žiakov, ich výsledky v rôznych žiackych súťažiach, výsledky získané didaktickými testami a dotazníkmi pre žiakov, učiteľov, rodičov a pod., školské dokumenty (plán práce školy, posledné samohodnotenie, inšpekčnú správu atď.).

Všetky osoby, ktoré sa zúčastnia na samohodnotení, by mali byť dôkladne poučené o cieľoch, postupe a metódach samohodnotenia, mali by byť ubezpečené, že ich názory nebudú zneužité proti nim. A to sa musí dodržať!

Model CAF (Common Assessment Framework – Spoločný hodnotiaci rámec)

Model CAF je špeciálne vytvorený pre hodnotenie kvality organizácií verejného sektoru. Ide o systém samohodnotenia organizácií verejného sektoru, ktorý vychádza zo systémov manažérstva kvality TQM a najmä EFQM. Je výsledkom spolupráce ministrov členských štátov EÚ zodpovedných za verejnú správu a prvý raz bol verejnosti predstavený v roku 2000. Postupne sa zdokonaľoval a v roku 2006 bol vyhlásený Inovovaný model – CAF 2006. Model CAF je zdarma prístupný vo verejnej sfére. Organizácie verejnej správy ho môžu používať podľa vlastného uváženia1. Používanie modelu CAF umožňuje organizácii neustále sa zlepšovať na základe pravidelného samohodnotenia, hodnotiť na základe dôkazov (merania), zisťovať svoj pokrok, zvyšovať motiváciu a iniciatívu zamestnancov a v konečnom dôsledku zlepšovať správu vecí verejných.

Štruktúru modelu CAF tvorí 9 kritérií, ktoré identifikujú hlavné ukazovatele ovplyvňujúce kvalitu činnosti organizácie:

V roku 2006 bola pre potreby škôl a školských zariadení vypracovaná metodická príručka pre samohodnotenie školy podľa modelu CAF, ktorá bola upravená v roku 2010 : CAF and Education. European Institute of Public Administration: CAF Resource Centre, 2011.2 s cieľom pomôcť školám a školským zariadeniam zvyšovať kvalitu ich fungovania a zvyšovania kvality poskytovaného vzdelávania. Existuje aj česká modifikácia tejto príručky METODIKA SEBEHODNOCENÍ ŠKOLY DLE MODELU CAF. Praha : Česká společnost pro jakost, o.s., 20113.

Model CAF sa opiera o tieto zásady a hodnoty, ktoré sú základom zlepšovania výkonnosti školy:

  • dosahovanie vyvážených výsledkov,
  • vytváranie hodnoty pre zákazníkov,
  • vedenie (vodcovstvo) na základe vízie, inšpirácie a integrity,
  • riadenie na základe procesov,
  • dosahovanie úspechu prostredníctvom pracovníkov,
  • podporovanie tvorivosti a inovácií,
  • budovanie partnerstva,
  • prijatie zodpovednosti za trvale udržateľnú budúcnosť.

1  Štruktúra modelu CAF – Kritériá hodnotenia kvality podľa modelu CAF

1.1  Kritériá predpokladov

KRITERIUM 1 – VODCOVSTVO

Vedenie školy má pracovať tak, aby dosahovalo ciele vo vzťahu ku zákazníkom v súlade s právnymi predpismi, spoločenskou objednávkou a trhom práce. Kľúčovým prvkom hodnotenia je, aby vedenie školy ukázalo, že vie, kto sú zákazníci školy; angažuje sa v príprave takej stratégie školy, ktorá vedie k trvalej prosperite školy; zvýši jej odbornú a spoločenskú prestíž; plní rozhodujúcu úlohu pri dosahovaní poslania a vízie školy; pracuje tak, že jej slová sú v zhode s jej činmi; že sa angažuje v príprave, rozvoji, riadení, zlepšovaní a hodnotení kvality školy.

Subkritérium 1.1 – Zabezpečenie smerovania školy vypracovaním jej misie, vízie a hodnôt.

Príklady hodnotenia subkritéria 1.1:

1.1.1 Formulovanie a rozvíjanie vízie (sen, ktorý chce škola realizovať, resp. ku ktorému sa chce priblížiť) a misie (všeobecné vyhlásenie prečo škola existuje a ktoré funkcie chce plniť) školy, a to so zapájaním zákazníkov školy.

1.1.2 V spolupráci so zákazníkmi školy definovanie hodnôt školy (základné presvedčenie, hodnotový systém a charakter), na ktorých je postavená jej činnosť, ktoré sú v súlade s etikou spoločnosti a ich uvedenie do praxe.

1.1.3 Posilňovanie vzájomnej dôvery a rešpektu medzi vedením školy a pedagogickými i nepedagogickými zamestnancami školy.

1.1.4 Oboznámenie všetkých zamestnancov a ďalších zákazníkov (žiakov, ich rodičov, zamestnávateľov absolventov školy, miestnej komunity) s misiou, víziou, hodnotami, strategickými a operatívnymi cieľmi školy.

1.1.5 Pravidelná revízia misie, vízie a hodnôt školy zohľadňovaním zmien vo vonkajšom prostredí školy.

1.1.6 Predchádzanie a riešenie konfliktov, záujmov prostredníctvom identifikácie potenciálnych oblastí konfliktu záujmov a prijatím zodpovedajúcich zásad.

1.1.7 Vytváranie podmienok pre efektívnu komunikáciu na škole.

Odporúčané zdroje informácií pre hodnotenie subkritéria 1.1: metóda rozhovoru (náhodne vybraní vonkajší i vnútorní zákazníci školy), analýza portfólia školy (zriaďovacia listina, strategický plán rozvoja školy, školský vzdelávací program (ďalej „ŠkVP“), výročné správy o činnosti školy).

Subkritérium 1.2 – Vytvorenie, zavedenie a rozvíjanie systému pre riadenie školy, jej výkonnosti a zmien.

Príklady pre hodnotenie subkritéria 1.2:

1.2.1 Rozvíjanie procesov a organizačnej štruktúry školy (využívaním moderných IKT) v súlade so stratégiou, plánovaním, potrebami a očakávaniami zákazníkov školy. Definovanie a zabezpečenie vhodných foriem a podmienok pre riadenie školy (úrovne riadenia, funkcie, zodpovednosť a kompetencie – organizačná schéma školy).

1.2.2 Vypracovanie a schválenie merateľných cieľov a úloh pre všetky oblasti riadenia školy.

1.2.3 Určenie cieľov školy v podobe očakávaných výsledkov (napr. počet žiakov, ktorí úspešne ukončia školu a ich ďa

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály